Konzulát České republiky v Sydney

česky  english 

rozšířené vyhledávání

Upozornění na článek Tisknout Zmenšit písmo Zvětšit písmo

Australský automobilový trh a situace Škody a Tatry na něm

V loňském roce dosáhla Škoda v Austrálii historického mezníku – 10 000 prodaných vozů od vstupu na trh. Nejčastějšími odběrateli nákladních vozidel značky Tatra jsou v Austrálii firmy pracující v těžebním průmyslu, ropném průmyslu a ve stavebnictví.

Austrálie se řadí mezi nejvíce motorizované státy světa. V roce 2012 připadalo 745 motorových vozidel na 1000 obyvatel. V roce 2012 bylo v Austrálii prodáno 1 113050 nových motorových vozidel, což znamenalo 10% nárůst prodeje oproti roku 2011. 52% prodaných vozidel byly osobní a 27,5% sportovní užitková vozidla, jejichž segment si polepšil o čtvrtinu oproti 2011. Za zmínku stojí i 12% růst segmentu silničních motocyklů, jichž se prodalo přes 40tisíc.  Na rok 2013 se předpokládá prodej dalšího milionu nových vozidel. Růst by měl pokračovat u oblíbených SUV. Australané čím dál tím víc také vyhledávají hybridní osobní automobily šetrnější k životnímu prostředí. Prodeje těchto vozidel se meziročně zvýšily o desetinu.

Graf 1 Zdroj: Australian Bureau of Statistics

S podílem 19,6% z celkového trhu s motorovými vozidly jasně dominuje Toyota, která navýšila své prodeje meziročně o 20%. Naopak australská značka Holden, figurující na druhé příčce, si meziročně pohoršila o 9,1%. Třetí místo za rok 2012 obsadila Mazda s ročním nárůstem 17,6%. Holden je pod tlakem silného australského dolaru a zejména čelí levnější asijské konkurenci.

Pořadí Značka Počet prodaných vozů % rozdíl oproti 2011
1. Toyota 218 176 + 20,1
2. Holden 114 665 - 9,1
3. Mazda 103 886 + 17,6
4. Hyundai 91 536 + 5,2
5. Ford 90 408 - 0,9
6. Nissan 79 747 + 17,4
7. Mitsubishi 58 868 - 3,7
8. Volkswagen 54 835 + 22,6
9. Subaru 40 189 + 18,2
10. Honda 35 812 + 18,9

S hodnotou necelých 16 mld. AUD se dovoz osobních automobilů řadí na třetí příčku za surovou ropu (21 mld. AUD) a cestovná ruch (22,3 mld. AUD).

Objem celkového vývozu zboží z ČR do Austrálie zaznamenal v roce 2012 hodnotu 10,1 mld. CZK. Největší položku představovala osobní vozidla, která tvořila celou třetinu.

Graf 2: Zdroj ČSÚ

V loňském roce dosáhla Škoda v Austrálii historického mezníku – 10 000 prodaných vozů od vstupu na trh. V roce 2008 se prodalo 818, v r. 2009 1252 a v roce 2010 1652 automobilů. Dvojnásobné navýšení prodejů přišlo v roce 2011 na 3501 zásluhou vylepšené Octávie a SUV Yeti, přičemž prodeje za rok 2012 byly jen o jednotku větší a Škoda obsadila 24. příčku celkových prodejích. Za první čtyři měsíce roku 2013 se prodalo 1064 aut, meziročně došlo k růstu o 3%.  Situaci může ještě vylepšit uvedení na trh Octavie 3.generace a modernizovaného Superbu.

Mladoboleslavská automobilka v Austrálii disponuje rozsáhlou sítí dealerů. Zákazníci mohou v současnosti vybírat u 43 oficiálních prodejců celkem z šesti modelů:

1)   Škoda Fabia (hatchback a combi)

2)   Škoda Octavia (liftback a combi)

3)   Škoda Roomster

4)   Škoda Yeti

5)   Škoda Superb (sedan a combi)

6)   Škoda Rapid

V nabídce chybí představitel malých vozů – Škoda Citigo. Podle mluvčího Skoda Group Australia Karla Gehlinga není jeho uvedení na místní trh v nejbližší době v plánu.

O oblíbenosti vozidel z Mladé Boleslavi svědčí i vítězství ve čtyřech ze 16 skupin v soutěží motoristického časopisu Wheel Gold Star Value Awards 2012:

·       v segmentu malých vozidel s cenou pod 25 000 AUD Škoda Fabia 1.2 TSi 77 kW

·       v segmentu střední třídy s cenou pod 45 000 AUD Škoda Octavia 1.4 TSi 90 kW

·       v segmentu vyšší střední třídy s cenou pod 45 000 AUD Škoda Superb 1.8 TSi 118kW

·       v segmentu vyšší střední třídy s cenou pod 60 000 AUD Škoda Superb 3.6 FSI V6 191 kW

Úspěch Škody je o to zajímavější, že její vozidla byla nominována pouze do pěti kategorií. V kategorii SUV se Škoda Yeti umístila druhá za vítězným Mitsubishi ASX. Redaktoři časopisu Wheels označili Škodu jako jedničku na trhu z hlediska poměru ceny a kvality.

I přes sponzorování oblíbených sportovních australských podniků, Škoda je teprve  na začátku budování své značky u protinožců.  Tomu bude napomáhat i nově jmenovaný ředitel Michael Irmer, který v minulosti v rámci VW  již v Austrálii působil.

Podle statistik Truck Industry Council se za rok 2012 prodalo v Austrálii 30 745 nových nákladních vozidel, což představuje meziroční nárůst prodejů o 10,4%. Je však nutné připomenout, že výsledné prodeje za rok 2011 byly negativně ovlivněny problémy s dodávkami nákladních aut z Japonska v důsledku zemětřesení a tsunami. Za normálních okolností představují nákladní automobily importované z Japonska až polovinu celkového prodeje.  Největší nárůst prodejů o 20% zaznamenala vozidla v segmentu tzv.heavy duty trucks (11 378 prodaných kusů).

Položka nákladní automobily se nachází na osmé příčce australského importu. Hodnota 7,6 mld. AUD ve finančním roce 2011-2012 znamenala 38% nárůst oproti roku 2010-2011. Za posledních pět let dovoz nákladních automobilů roste průměrně o 5%.

V roce 2013 je předpokládán také 5% nárůst prodeje nových nákladních vozidel. Vzhledem k stále rostoucímu množství přepravovaného zboží je dle Phila Taylora, presidenta Truck Industry Council, nutno v nejbližších letech navýšit celkové prodeje nových nákladních aut přes 40 000 kusů za rok. 

TATRA TRUCKS a.s. je na poli nákladních automobilů jediným představitelem českého exportu. Po Indii a Rusku je Austrálie třetí nejdůležitější exportní trh. Z celkového počtu 496 kusů (29% meziroční pokles) vyrobených za loňský rok směřovalo 447 nákladních automobilů do zahraničí (24% meziroční pokles).

Graf č.3: Zdroj ČSÚ

Dovoz a prodej vozidel Tatra v Austrálii zajišťuje výhradně společnost Offroad Trucks Australia se sídlem v Perthu. Vzájemná spolupráce vznikla před 16 lety, kdy se Larry Gill, zakladatel a vlastník Offroad Trucks Australia s dlouholetými zkušenostmi v dopravním a těžebním průmyslu, náhodně dozvěděl o vozidlech kopřivnické automobilky a neváhal kontaktovat vedení Tatry. Na základě videokazety poslané z Kopřivnice, která ho přesvědčila o skvělých technických vlastnostech a vhodnosti vozidel pro náročné australské podmínky, se Larry Gill rozhodl odcestovat do České republiky, aby se dohodl s vedením Tatry na podmínkách dovozu a prodeji nákladních vozidel v Austrálii. Dlouhých sedm let však trvalo, než se oběma stranám podařilo dosáhnout společného cíle – uvést na australský trh nákladní vozidla značky Tatra, která splňují technické parametry na pravostranné řízení a právní předpisy Australského společenství. O správnosti rozhodnutí Larryho Gilla svědčí i fakt, že 9 let od vstupu na trh vzrostly prodeje nákladních vozidel Tatra z 20 prodaných kusů na více než 100.  

Nejčastějšími odběrateli nákladních vozidel značky Tatra jsou v Austrálii firmy pracující v těžebním průmyslu, ropném průmyslu a ve stavebnictví. Ti oceňují především vynikající jízdní vlastnosti v terénu díky unikátní koncepci podvozku s použitím centrální nosné roury a náprav s nezávisle zavěšenými výkyvnými polonápravami sešroubovanými v jeden celek. V rámci specifických požadavků v jednotlivých pracovních prostředích mohou poté volit podvozky s pohonem 4x4, 6x6, 8x8 a 10x10, na kterých jsou montovány speciální nástavby od různých dodavatelů. Jedním z nich je i česká firma Kobit s.r.o., která dodává pro Tatru cisternové nástavby určené pro podvozky 8x8 a 10x10.

Na základě požadavku Offroad Trucks Australia vyvinuli v Kopřivnici automatickou převodku nyní dodávanou do 98% vozidel prodaných v Austrálii. Inženýři Tatry navíc upravili kabinu s nízkým profilem podobnou kabině z armádních speciálů pro instalaci vrtné soupravy.

Offroad Trucks Australia nabízí svým zákazníkům nepřetržitý servis 24/7 spolu s náhradními díly dodávanými přímo z Kopřivnice. Firma otevřela pobočku v Brisbane a Mackay v Queenslandu, kde se daří dodávat automobily do uhelných dolů. Larry Gill každý rok vozí do Kopřivnice své techniky na školení a australské zákazníky na návštěvu. Do budoucnosti hledí optimisticky, s novým vedením Tatry už se sešel a těší se na další rozvíjení obchodních vztahů s českou firmou.