english  česky 

rozšířené vyhledávání
Upozornění na článek Tisknout Zmenšit písmo Zvětšit písmo

Cesta obchodních diplomatů EU do Queenslandu

(Archivní článek, platnost skončena 21.06.2015 / 05:58.)

Po úspěšné loňské cestě organizované Delegací EU v Canbeře do Západní Austrálie se ve dnech 4.-7.6.2012 uskutečnila druhá cesta do dalšího státu zažívající těžební boom, do Queenslandu. Účastnilo se jí 19 představitelů ambasád či konzulátů s obchodní a ekonomickou agendou z 11 států EU – Spojeného království, Německa, Francie, Itálie, Španělska, Belgie, Slovenska, Polska, Finska, Dánska a za Českou republiku vicekonzulka pro obchod Šárka Ponroy Vamberová.

Čtyřdenní program se skládal  z dvoudenního semináře v Brisbane a dvoudenní prohlídky gigantických projektů v Gladstonu. Byly nám představeny možnosti v těžebním průmyslu, zemědělství, infrastruktuře, zdravotnictví či školství a ve vědě a výzkumu atd. Dojem, který jsme získali však kalí zprávy UNESCO o negativním vlivu tohoto masivního průmyslového rozvoje regionu na chráněný Velký bariérový útes.

 

QLD je druhým největším státem Austrálie, pokrývá ¼ kontinentu, žije v něm 4,6 mil.obyvatel, z toho 2 mil. v hlavním městě Brisbane. V březnu 2012 zde proběhly volby, které skončily drtivou porážkou labouristů, liberálové získali téměř 50% hlasů a zajistili si 78 z 89 mandátů. Ekonomika státu byla finanční krizí postižena, protože hlavními oporami hospodářství je těžba a turistika. Stát navíc sužují přírodní katastrofy, které mají za následek snížení výkonu ekonomiky a zvýšené vládní výdaje. QLD i přesto přispívá 19% do australského hospodářství.

Nová vláda stanovila čtyři pilíře ekonomiky – těžbu, zemědělství, stavebnictví a turistiku. Obory souvisí i s tzv. asijským stoletím, kdy roste poptávka po energiích, materiálech, proteinech, vzdělání a službách.

Nejdůležitější exportní surovinou státu je uhlí, vyvezlo se ho za  32,39 mld.AUD, což je 65% queenslandského exportu v roce 2010/11 a 47% celoaustralského exportu. Ministerstvo pro infrastrukturu a plánování vydalo tzv.Coal Plan 2030, který popisuje  nutné infrastrukturní projekty, kterými bude podporovat růst těžby uhlí. Gigantické projekty počítají s masivním rozšiřováním kapacit přístavů (z 266 na 560 mil.tun/rok v roce 2020) a výstavbou železnic (zvýšení současné kapacity 242 na 606 mil.tun/rok). Čím dál tím víc se také hovoří o tzv. coal seam gas CSG (podzemní zplynování uhlí) a shale gas (břidličný plyn), který se bude ve formě LNG exportovat.

GLADSTONE

 

550 km od hlavního města Brisbane se nachází jeden z nejdůležitějších australských přístavů, z kterého jsou vyváženy suroviny do Asie a Pacifiku. V roce 2009 přístavem prošlo rekordních  79,15 mil.tun karga, z toho připadlo 71% na uhlí, dalšími exportními komoditami jsou  hliník, cement a dovozní hlavně bauxit. V Gladstonu najdeme jedny z největších světových hliníkových rafinérií (alumina refinery) Queensland alumina a Rio Tinto Aluminium Yarwun Alumina Refinery, který rozšiřuje svou výrobu, dále australskou největší hliníkovou huť Boyne Smelters, australskou největší sušící pec pro cement Cement Australia, největší teplárnu v QLD Gladstone Power Station a chemický gigant Orica.

Gladstone zažívá v současnosti stavební boom, díky plánovaným čtyřem terminálům pro LNG a novému terminálu pro uhlí tzv. Wiggins Island Coal Terminal. Do Gladstonu míří dvoukilometrové nákladní vlaky naložené 6,5 tis.tun uhlí z Bowen Basin každý den v roce a v moderních terminálech jsou plněny do lodí rychlostí 6000 tun za hodinu.

Vzhledem k mohutným investicím do infrastruktury se předpokládá, že ve městě vzroste počet obyvatel až o 25 000 lidí do r.2018. Je třeba postavit obydlí, kulturní, školní, sportovní či zdravotní zařízení.

V přístavu probíhá diskutabilní masivní proces vybagrování 26 mil.m3 zeminy z mořského dna za 1,3 mld.AUD. Kvůli zhoršené kvalitě vody a značné kritice ochránců přírody a rybářů, kteří poukázali na špatný zdravotní stav ryb a mořských živočichů a na alarmující úbytek želv, byl ředitel Gladstone Port premiérem Queenslandu odvolán. Nejnovější zpráva UNESCO přinesla též silnou kritiku rozvoje gladstonského přístavu a jeho dopadu na Velký bariérový útes.

České firmy zejména z důlního a železničního, ale i stavebního oboru by si neměly nechat ujít příležitost podílet se na projektech v řádech desítek miliard dolarů. Zájem o různé formy spolupráce mají i university (University of Queensland či Central Queensland University). Konzulát ČR v Sydney je připraven napomoci českým subjektům zprostředkovat kontakty či podnikatelskou misi.