Konzulát České republiky v Sydney

česky  english 

rozšířené vyhledávání

Upozornění na článek Tisknout Zmenšit písmo Zvětšit písmo

Z Česka si dělá LEGO za miliardy korun základnu č. 1

Dříve, než se milion palet plných krabic s proslulými dětskými stavebnicemi Lego rozešle do 130 zemí světa, projdou rukama zhruba dvou tisícovek Čechů. Ti se starají o chod továrenského areálu a skladu hračkářského gigantu v Kladně a Jirnech u Prahy. Dekorují se tu, balí a vyvážejí odsud stavebnice pro celou Evropu, Asii, Austrálii a část USA.

Montují se tady postavičky pro všech šest Legolandů. V Praze navíc sídlí ústředí i pro dynamický ruský a východoevropský trh. Pro rozvoj dánského koncernu LEGO je Česko klíčovou zemí. A bude stále víc.

            „Kladenská továrna je momentálně pro firmu druhá největší na světě, ale až se dokončí její další rozšíření, bude to jednička,“ říká v rozhovoru pro HN generální ředitel české výrobní divize Carsten Rasmussen.

            Koncern má v plánu ve středočeském areálu, kde je několik hal, investovat během dvou let další miliardu korun. Přikoupil kvůli tomu sousední, již zavřenou montovnu po kanadské Celestice. V říjnu už přitom firma v Kladně otevřela novou halu, za kterou včetně technologií zaplatila 2,5 miliardy korun.

            „Tento rok jsme přijali 150 nových lidí, inženýrů i dělníků. Příští rok očekávám, že nabereme dalších 200 až 250 pracovníků. Do roku 2015 bych rád, abychom rostli zhruba o 200 lidí ročně,“ ně,“ dodává čtyřicetiletý manažer, který pro LEGO dříve pracoval v Hongkongu či USA. Po celém světě má společnost zhruba deset tisíc zaměstnanců.

Exportní dvojka Miliardovými investicemi v největším středočeském městě význam Česka v hierarchii stavebnicového koncernu nekončí. Od roku 2008 má totiž LEGO v Jirnech u Prahy centrální sklad (projdou jím tedy i výrobky z fabrik v Maďarsku či Dánsku), odkud putují krabice do 130 zemí světa. Svého času bylo centrum o velikosti osmnácti fotbalových hřišť, jež spravuje společnost DHL, největším skladem ve střední Evropě.

            „Kdybychom vzali celkový účetní objem zboží, které vyvezeme z Česka, jsme druzí po Škodě Auto. Čísla kvůli konkurenci nezveřejňujeme, ale sledujeme to. Vzhledem k tomu, že v Jirnech u Prahy je naše distribuční centrum, je ta částka opravdu významná,“ říká Rasmussen, člen širšího vedení dánské skupiny.

            Celková cena stavebnic, které ročně projdou skladem v Jirnech, je v desítkách miliard korun. Detaily z účetní uzávěrky ani jiných oficiálních dokumentů firma nezveřejňuje. Některá čísla však k dispozici jsou: tak třeba společnost LEGO Production zvyšuje zisk. V roce 2010 měla před zdaněním 64 milionů, loni 166 milionů při obratech 4,4, respektive 5,6 miliardy korun.

Dvouciferné tempo Prodej dánských hraček jde v posledních letech nahoru. Od roku 2005, kdy firma prošla hlubokou krizí, stoupá pravidelně dvouciferným tempem. Loni firma vydělala svým majitelům – potomkům zakladatele Oleho Kirka Christiansena – v přepočtu 14 miliard korun.

„Světově jsme byli trojka za Mattelem a Hasbrem, letos to vypadá, že se dostaneme na druhé místo,“ upřesňuje marketingový ředitel obchodní divize společnosti v Česku a na Slovensku Petr Břoušek. Podle dat, která má firma k dispozici, loni Češi nakoupili firma Lego za více než 400 milionů korun.

Rozhovor: HN a Carsten Rasmussen, generální ředitel kladenské továrny LEGO

Pro hračkářský koncern LEGO je Česko klíčovou zemí V Kladně v říjnu otevřelo novou fabriku za 2,5 miliardy, na další se chystá.

Kladno bylo vždy městem velkých průmyslových fabrik, hlavně pak Poldovky. Jenže to se mění a novým fenoménem největšího středočeského města se stává několikahektarový areál dánského koncernu. „Odchází od nás méně než procento lidí za rok. O práci u nás je velký zájem, vůbec nemáme problém sehnat lidi,“ řekl HN generální ředitel společnosti LEGO Production Carsten Rasmussen. Podle něj je firma jedním z největších exportérů v Česku. Konkrétní čísla však odmítá zveřejnit.

* HN: Kdy bude kladenská továrna největší fabrikou firmy na světě? Nebo už jí je?

            Máme po světě čtyři továrny, kladenská je momentálně druhá největší, ale až se dokončí její další rozšíření, bude to jednička. Jinak v Česku se stavebnice a jejich součástky balí a také se tady potiskují. Nově máme na starosti i vývoj našich balicích technologií, v Kladně se budou vymýšlet naše výrobní balicí linky, které se neustále zrychlují a zefektivňují.

* HN: Samotné stavebnice se však v Česku nevyrábějí. Chystáte se na to?

            Máme tady na starost tři hlavní procesy: dekorace, pak balení do plastových sáčků, a konečně tu vytváříme finální produkt, tedy vše dáváme do krabic. Také tady máme plně automatizovaný velký sklad. Ale lisovna tu není, kostičky sem chodí z Maďarska a Dánska. Menší část našeho provozu je potom výroba montáž reklamních soch z kostiček. Naši zaměstnanci v Kladně sestavují postavičky pro Legolandy nebo marketingové kampaně z celého světa. Dokonce se tu podílíme i na jejich designu. Pracuje na tom, když je třeba, až tři sta lidí, tato část má vlastní, menší halu.

* HN: Kolik lidí pro vás v Kladně vlastně pracuje?

            To číslo se mění. Teď je celkem na pracovištích kolem dvou tisíc lidí, zhruba 1400 jsou kmenoví zaměstnanci, zbytek lidé z agentur. Tento rok jsme přijali 150 nových lidí, a to jak inženýrů, tak dělníků. Příští rok očekávám, že nabereme dalších 200 až 250 pracovníků. Do roku 2015 bych rád, abychom rostli zhruba o 200 lidí ročně.

* HN: Máte problémy sehnat spolehlivé zaměstnance?

            Vůbec ne, naopak jsme velmi úspěšní při shánění nových zaměstnanců. Denně sem chodí lidé a hlásí se, že by pro nás chtěli pracovat. Pravdou je, že poslední tři roky se naše reputace v Kladně hodně zlepšila, rozkřiklo se, že se o zaměstnance staráme. Navíc pracovní prostředí je tady přeci jen jiné než v jiných linkových provozech.

* HN: V září jste otevřeli novou halu a zároveň oznámili, že budete stavět za dva roky další. O jak velkých investicích se v tomto případě bavíme?

            Investice do výstavby nové haly, kterou jsme nedávno otevřeli, byla kolem 1,5 miliardy korun. K tomu se ale ještě musí připočíst náklady na balicí linky, což je další zhruba miliarda. A pak tu máme rozšíření, které se chystá na rok 2014, což bude odhadem další miliarda. Loni jsme si koupili sousední areál po kanadské firmě Celestica. Tamní továrnu celou strhneme a postavíme místo ní novou. I naše továrny fungují vlastně jako modulové stavebnice – teď jsme odsouhlasili, že se rozšíříme o jednu halu, ale v budoucnu k tomu budeme moct přidávat další. Místa na to máme dost.

* HN: Původně jste nepočítal s tím, že budete muset kladenskou továrnu tak rychle rozšiřovat. Čím to?

            Zájem o stavebnice je ohromný a je to neuvěřitelný příběh. Když se podíváte zpět, v letech 2000 až 2004 bylo LEGO v krizi, měli jsme velké ztráty, naše hospodaření nebylo zrovna nejlepší. V roce 2004 ale přišel nový management a nastavil jinou strategii – vrátili jsme se zpět ke kořenům a znovu se zaměřili na to, co je pro nás klíčové, tedy na tu malou kostičku stavebnice. Na přelomu tisíciletí jsme se totiž moc rozkročili, vyráběli jsme oblečení, různé hry, zkoušeli jsme licencování. To jsme omezili, naše portfolio je dnes více tradiční, představili jsme sice stolní hru, ta je ale postavená zase na kostičkách.

* HN: Ačkoli, jak říkáte, jste se vrátili ke kořenům, nejsou zrovna deskové hry novým směrem, kterým se budete víc a víc vydávat?

            Hry jsou oblast, které rozumíme, víme, jaká tam jsou rizika. Je tam potenciální prostor pro růst, ale růst organický. Středobodem nadále zůstává kostička a stavebnice, se kterou se posunujeme do trochu jiné oblasti. Ale ještě k té strategii – ukazuje se jako ohromně úspěšná, posledních pět let roste skupina ročně o dvacet a víc procent. A nejsou v tom žádné akvizice.

* HN: Takže ekonomická krize vás nezasáhla?

            Když přišla po roce 2008 ekonomická recese, my jsme pořád rostli dvouciferným tempem. Netýkalo se to přitom jen určitého produktu nebo určitého trhu, to je trend, který cítíme po celém světě a napříč naším portfoliem.

* HN: Jak si to vysvětlujete?

            Těch důvodů je několik. Změnili jsme přístup k zákazníkům, máme nové marketingové kampaně, je to ve způsobu, jímž pronikáme na nové trhy. A také je to dané způsobem, jímž dnes vyrábíme. To, že v Kladně nemáme lisovnu, je výsledkem strategie – balírny musí být hodně flexibilní, musí být výrazně zaměřené na to, co klienti zrovna potřebují.

* HN: Není to i tím, že lidé na dětech šetří až tehdy, když je opravdu hodně špatně?

            Určitě. Děti jsou svým způsobem jistota. Když se nedaří, lidé omezí nákup nových aut, oblečení, elektroniky, ale na dětech škrtat nebudou. I pro mě jsou děti vždy na prvním místě. Navíc v krizi se zvýrazňuje ještě jeden element – lidé žádají vyšší kvalitu. Když utrácí peníze, kterých je méně, chtějí mít jistotu, že to stojí za to. A tady máme výhodu.

* HN: Jste jeden z největších zahraničních investorů a exportérů v Česku...

            V exportu jsme druzí po Škodě Auto.

* HN: Opravdu? Jaký je finanční objem toho, co vyvezete?

            My čísla kvůli konkurenci nezveřejňujeme, ale sledujeme to. Vzhledem k tomu, že v Jirnech u Prahy je ještě distribuční centrum pro celou Evropu, tak ta částka je opravdu významná. Přesnější ale být bohužel nemohu.

* HN: Kam všude putují krabice LEGO zabalené v Kladně?

            Primárně to jde do celé Evropy a také do Asie a Austrálie. Hlavně ve střední a východní Evropě ale zažíváme takový boom, že bychom mohli vyrábět pomalu jen pro ni. Za dva tři roky bude kladenská produkce z 95 procent určena jen pro Evropu, Asii pak obslouží nová továrna v Číně.

* HN: Proč vlastně ještě nemáte továrnu v Číně? Jiné hračky se tam už vyrábějí ve velkém.

            Asie je pro nás pořád ještě relativně malý trh. Roste ale a my se na něj soustředíme čím dál víc.

* HN: Neměli jste zatím i strach z toho, že vám v Číně ukradnou recept na to, jak vyrábět kostičky, které do sebe vždycky dobře zapadnou?

            To je samozřejmě naše velká obava. Na druhou stranu Čína je ohromná země a velký trh, takže si nemůžeme dovolit tam nejít. Jen se musíme naučit, jak to udělat. Ale hlavní důvod, proč tam zatím nemáme výrobu, je v tom, že až dosud to pro nás nebyl tak důležitý trh.

* HN: Liší se stavebnice nějak regionálně? Že byste třeba v Číně prodávali jiné než v Evropě?

Velmi málo. Obecně by to mělo být všude stejné, procento regionálních produktů je minimální.

* HN: A snažíte se, když vymýšlíte nové hračky, zapůsobit i na rodiče? Přece jen jsou to oni, kdo platí.

            Rozhodující jsou pro nás pořád děti. Naším cílem je vyrábět takové produkty, které budou pomáhat dětem nejen se bavit, hrát, ale i se vzdělávat. Ale samozřejmě nasloucháme i rodičům, ptáme se jich, co je pro jejich děti dobré a co už ne. Třeba bychom nikdy nechtěli být spojováni s násilím, kvůli tomu musíme často odmítat různé nabídky na spolupráci.

* HN: Děti dnes tráví čím dál víc času se smartphony, tablety, u počítačů. Budete na to nějak zareagovat?

            Máte pravdu, že kromě našich přímých konkurentů je tu ještě řada dalších možností. Jednou z našich klíčových strategií do budoucna je integrace digitálních produktů a našich výrobků.

* HN: Budete vyrábět iPad z kostek?

            Pro nejbližší léta budeme svědky čím dál intenzivnějšího propojování například iPadů a našich výrobků. Budoucnost proto vidím celkem jasně, máme rozjetých několik velmi zajímavých produktů. Nicméně naším úhelným kamenem zůstane stále tradiční kostička. Ostatně řada dětí si ráda dá pauzu od elektronických výdobytků, od koukání do počítače.

* HN: Když jste na začátku říkal, že v Kladně bude i výzkum. Ten pojede jen v režii firemních vědců nebo přizvete ke spolupráci i technické univerzity?

            Centrála pro výzkum a vývoj tady začala fungovat letos v létě. Jsme už v kontaktu s univerzitami v Praze. Takže to určitě neděláme sami. Na školách jednak hledáme lidi, kteří by k nám mohli nastoupit, jednak je žádáme o pomoc, když potřebujeme expertizy v oblastech, kterým sami nerozumíme.

* HN: A v Kladně bude jen výzkum balicích technologií, nebo výhledově i vývoj hraček?

            V Česku bude jen vývoj přístrojů a technologií, které slouží k balení, nebude se to týkat výroby hraček a lisování. Produkty jsou pořád ještě primárně vyvíjeny v Dánsku.

* HN: Když jsme u balení, LEGO nedávno zmenšilo krabice svých stavebnic. Osvědčilo se vám to? Nemají teď lidé pocit, že dostávají méně za stejné peníze?

            Ve velkém jsme to spustili teprve nedávno, takže na přesná čísla zatím čekáme. Dosud ale máme jen velmi pozitivní reakce. Zabere to méně místa a je z toho méně odpadu.

* HN: A ušetří to náklady.

            Nějaké náklady ušetříme, ale to nebyl hlavní motor změny. Zase tolik to není. Především nám šlo o ekologii. Díky tomu teď používáme například méně náklaďáků.

 

Zdroj: Hospodářské noviny

 

Poznámka K Sydney:

LEGO je druhým největším exportérem z ČR do Austrálie a na Nový Zéland, hned po Škodě auto. Roční vývozy Lega do těchto dvou zemí představují téměř 115 mil. USD, viz informace o výsledcích českého exportu K Sydney.