česky  hrvatski 

rozšířené vyhledávání
Upozornění na článek Tisknout Zmenšit písmo Zvětšit písmo

Chorvatsko hodlá do roku 2020 proinvestovat přes 0,5 mld. eur

(Archivní článek, platnost skončena 31.03.2016.)

V rámci Transevropské sítě (TEN) se Chorvatsko zavázalo modernizovat podstatnou část železniční infrastruktury. Podle předběžných propočtů Chorvatských železnic by celkové náklady na modernizaci měly překročit 0,5 mld. eur. Vedle avizovaného projektu na výstavbu a modernizaci koridoru z Maďarska přes Koprivnici, Záhřeb, Rijeku do Slovinska v hodnotě 3,65 mld. eur jde o další důkaz toho, že modernizace železniční infrastruktury bude patřit k nejvýznamnějším investičním prioritám vlády.

Dle vyjádření předsedy správní rady HŽ Infrastrukture Branimira Jerneiće je vedle probíhající modernizace signální soustavy Hlavního nádraží v Záhřebu v hodnotě 12,6 mil. €, připravována celá řada velkých projektů:

  • obnova a rekonstrukce železničního svršku na X. panevropském koridoru mezi městy Novska a Okučane v délce 16,7 kilometru v hodnotě cca 40 mil. €, cílem je dosažení provozní rychlosti 160 km/h
  • modernizace úseku mezi městy Dugo Selo (u Záhřebu) a Novska v délce cca 68 km by měla stát 225 mil. €, z čehož 85 % by mělo být financováno z programu IPA
  • v běhu je rekonstrukce úseku mezi městy Vinkovci a Šid (HR/RS hranice), jejíž náklady ve výši 60,2 mil. € jsou z větší části pokryty z programu ISPA; v tomto rovinatém úseku by bylo možno dosahovat rychlostí až 200 km/h
  • obnova dalších malých úseků na trase Záhřeb – Bělehrad bude stát cca 60 mil. €
  • elektrifikace úseku Moravice – Rijeka – Šapjane (SI/HR hranice) v hodnotě 69 mil. € by měla být hotova do konce roku 2012, po jejím dokončení se velmi zjednoduší nákladní provoz do přístavu Rijeka
  • dokončení modernizace Lické dráhy (ve směru na Split) bude vyžadovat ještě 14,5 mil. € (z toho sanace mostu přes Sávu v Jakuševci bude stát minimálně 3,5 mil. €).

Chorvatská vláda hodlá do roku 2020 kromě výše zmíněného modernizovat a nově vystavět řadu úseků na trase: hranice s MR – Koprivnica – Záhřeb – Rijeka – hranice se SI. Kromě tohoto dlouhodobého projektu v hodnotě 3,65 mld. € je třeba na stejné trase urgentně během tří let sanovat dva úseky: Lokve – Drivenik a Križevci – Koprivnica.

České firmy se o možnosti uplatnění v rámci těchto projektů aktivně zajímají, narážejí ale na řadu uměle vytvořených bariér.