česky  hrvatski 

rozšířené vyhledávání
Upozornění na článek Tisknout Zmenšit písmo Zvětšit písmo

Chorvatsko: Možnosti spolupráce s významnými slavonskými firmami

(Archivní článek, platnost skončena 31.03.2016.)

Ve dnech 24. a 25. listopadu 2010 proběhla pracovní cesta zástupců Zastupitelského úřadu ČR v Chorvatsku do Slavonie, během které zástupci navštívili významné slavonské firmy. Cílem této iniciativy bylo zmapovat možné příležitosti pro spolupráci s českými firmami.

Viroviticko-podravská župa se nachází v samém centru Slavonie a je považována za jednu z hospodářsky nejúspěšnějších žup v Chorvatsku. Jako jediná se může pochlubit objemem exportu, který 2,5x pokrývá objem importu, zatímco na celostátní úrovni objem vývozu ani z poloviny nepokrývá objem dovozu. Zpracovatelský průmysl představuje 45 % příjmů, zatímco služby 25 % a zemědělství 15 %.

Nejsilnějšími obory jsou těžba a zpracování dřeva, těžba kamene, výroba cihel, cukrovarnictví, produkce medu a zeleniny. Objem obchodní výměny Viroviticko-podravské župy s Českou republikou zaznamenal v roce 2009 hodnotu 2,9 mil.USD a za první tři kvartály 2010 hodnotu 2,3 mil.USD. Dá se tedy předpokládat, že tento výsledek bude v roce 2010 překonán. HGK Virovitica organizuje oficiální účast chorvatských firem na některých vybraných veletrzích v zahraničí. V roce 2010 zajistila ve spolupráci se ZÚ Záhřeb úspěšnou účast dvaceti chorvatských firem a oficiální delegace na Salimě, na rok 2011 připravuje účast na ForArch v Praze.

Viroexpo

Druhý nejúspěšnější chorvatský všeobecný veletrh, který se od založení v roce 1996 úspěšně rozvíjí. V roce 2010 vystavovalo na ploše 22 000 m² 700 firem z 20 zemí a navštívilo jej 23 800 hostů. Od roku 2002 se pravidelně účastní firmy z ČR a na vlastním stánku se každoročně prezentuje i partnerské město Vyškov. Pro rok 2011 vyjednal vedoucí obchodně ekonomického úseku další rozšíření české expozice.

zpět na začátek

GAJ FM, Slatina

Kdysi největší nábytkářská firma v Chorvatsku se dnes kromě výroby nábytku specializuje na vybavování objektů. Díky schopným designérům získává zakázky na zařizování hotelů po celém světě (Egypt, Irák, země EU). V Praze například vybavila nábytkem hotel Savoy.

Vzhledem k tomu, že tato firma s 350 zaměstnanci neustále rozšiřuje výrobní kapacity, hledá nejen dodavatele kvalitních dřevoobráběcích strojů, ale i silného investora jako partnera. V roce 2011 má v úmyslu se prezentovat na některém z českých nábytkářských veletrhů. Vzhledem k velké ploše zastřešení (54 000 m²), uvažuje vedení firmy o využití střech pro instalaci solárních panelů.

Mesoprerada, Slatina

Skupina mladých investorů převzala od Hypobanky bývalý masokombinát Farma Senkovac a zainvestovala do modernizace výroby uzenářských produktů a jatečné výroby, která zpracuje ročně 50 000 prasat a dobytka. Živý dobytek a prasata jsou nakupovány převážně od místních zemědělců, zájem by ale byl i o dovezené kusy. Hotové výrobky jsou prodávány do největších řetězců v Chorvatsku, za výbornou kvalitu bývají často oceňovány. Firma zaměstnává 70 pracovníků, má i vlastní učiliště.    

Tvin Virovitica

Velmi úspěšný výrobce nábytku, privatizován formou zaměstnaneckých akcií. Výroba kancelářského nábytku a vybavení domácností, největším odběratelem je IKEA. Mnoho z 1050 zaměstnanců pochází z místní české menšiny, mají pověst poctivých a kvalifikovaných pracovníků. Rovněž tato firma má zájem se prezentovat na nábytkářských veletrzích v ČR. Více informací je možné nalézt na

zpět na začátek

Našicecement, Našice

Největší cementárna v zemi, patří do skupiny NexeGroup, která zaměstnává celkem 3000 lidí. Kromě výroby cementu se zabývá výrobou betonu a maltových směsí, těžbou kamene, produkcí vápna, cihel a střešních tašek, dřevěných dveří, ale i chovem mléčného skotu (800 hlav), pěstováním vinné révy (150 ha) a výrobou vína (Feravino).

Skupina má 25 závodů v Chorvatsku, Srbsku a BaH. Kromě výrobních firem má ve svém portfoliu i spedici (Luka Tranzit Osijek) a stavební firmy (Našička gradnja), které staví např. silnice v BaH, Keni a Pákistánu. Skupina Nexe je největším chorvatským investorem v Srbsku, má ale aktivity i v Rusku, kde vlastní koncesi na těžbu a výrobu cementu. Přestože v Chorvatsku klesl zájem o cement o 40%, v Rusku jsou vyhlídky velmi optimistické.

České firmy by mohly této společnosti  nabídnout technologie na obdělávání vinohradů, technologie bioplynových stanic, zařízení pro skleníky, které by mohly být vytápěny teplem z cementárny, technologie na zpracování kalu. Po vybudování vlečky do cementárny bude Nexe uvažovat i o nákupu lokomotiv. Největší investice ale plánuje právě do energetiky.

Velvyslanec Kühnl dále krátce jednal s místním prodejcem vozů Škoda, majitelem firmy Pan Parket a zástupcem největšího zpracovatele ovoce, firmy Eurovoće z Orahovice.  

Návštěva významných slavonských firem potvrdila, že v Chorvatsku existují firmy s velkým potenciálem růstu. Všechny se však potýkají s podkapitalizací, s těžkým přístupem k úvěrům a s vysokými úroky. Firmy si stěžují na špatnou platební morálku a z toho plynoucí druhotnou platební neschopnost mnoha firem. Částečné řešení vidí ve zkrácení doby splatnosti závazků alespoň státem vlastněných firem na 30 dnů a lepší dostupnost bankovních úvěrů pro zpracovatelský sektor. Blížící se vstup do EU sledují některé firmy s nadějemi (např. pro kvalitní uzeniny z Mesoprerady se otevře evropský trh), jiné s obavami (Nexe by mohlo mít ztížen přístup na balkánský trh).

Pracovní cesta přinesla mnoho konkrétních podnětů pro rozvoj spolupráce na firemní úrovni a potvrdila, že české výrobky mají v této části Evropy stále výbornou pověst. ZÚ Záhřeb a ZK CzechTrade se snaží tento fakt systematicky podchycovat, což dokazuje pravidelná každoroční účast na veletrzích v Bjelovaru, Slatině a Virovitici. V roce 2011 se plánuje kromě rozšíření české expozice na Viroexpu i veletrh v Osijeku. Pro české firmy se otevírají příležitosti v energetickém sektoru (bioplyn, biomasa, fermentace, solární energie), ochraně životního prostředí (čističky, odpadové hospodářství) a zemědělských technologiích (zemědělské stroje, skleníky-zavlažování, vyhřívání).

Cesta velvyslance a vedoucího obchodně ekonomického úseku Zastupitelského úřadu ČR byla velmi široce pokryta v místních médiích. Opět se potvrdilo, že zájem o spolupráci se zemí, která je členem EU je daleko větší v provinčních župách než v hlavním městě. Proto by bylo žádoucí tohoto prvku využít i při orientaci českých výrobců.