Velvyslanectví České republiky v Záhřebu

česky  hrvatski 

rozšířené vyhledávání
Upozornění na článek Tisknout Zmenšit písmo Zvětšit písmo

Chorvatsko připravuje výstavbu provizorního LNG terminálu u ostrova Krk

Chorvatské ministerstvo hospodářství, práce a podnikání vydalo společnosti Plinacro dne 15. října 2010 souhlas s výstavbou malého plovoucího LNG terminálu u ostrova Krk, jehož roční kapacita by dvojnásobně převyšovala roční spotřebu plynu Chorvatska. Má se jednat o jednoduchou stavbu, jejíž rychlé zprovoznění by mohlo provizorně nahradit plánovaný velký LNG terminál na pevnině, jehož stavbu mezinárodní konsorcium firem Adria LNG stále odkládá (nyní se hovoří o možném dokončení v roce 2017).

Případná výstavba malého terminálu by mohla být zajímavá pro investory, ale jen v případě velmi dobře specifikovaných podmínek. Následná realizace velkého terminálu by totiž první investici zcela degradovala. 

Z důvodu momentálního přebytku plynu na světovém trhu odložilo mezinárodní konsorcium Adria LNG (E.ON, ÖMV, Total, Geoplin, INA a LNG Hrvatska – HEP, Plinacro) konečné rozhodnutí o výstavbě LNG terminálu u obce Omišalj na ostrově Krk na rok 2013, čímž prakticky došlo k pozastavení příprav výstavby terminálu v hodnotě 1 mld. USD. V první fázi, která měla být dokončena v roce 2014, měl mít terminál roční kapacitu 10 mld. m³ plynu, ve druhé fázi potom 15 mld. m³, což by z něj činilo spolu s belgickými a francouzskými terminály jedno z největších zařízení tohoto druhu v Evropě.

V reakci na toto rozhodnutí začala chorvatská společnost Plinacro (ve 100% vlastnictví státu), připravovat projekt, který již obdržel oficiální schválení od ministerstva hospodářství, práce a podnikání.

Jedná se o výstavbu malého „plovoucího“ LNG terminálu u břehu v katastru obce Omišalj na ostrově Krk, který by byl provizorním řešením do doby realizace LNG terminálu na pevnině. Příprava, ani výstavba by neměly být mimořádně náročné, protože by se jednalo plovoucí platformu s plynovou přípojkou, na kterou by se mohly napojit pouze tankery, které jsou opatřeny vlastním zařízením na transformaci zkapalnělého plynu do plynného skupenství (regasifikaci). Roční kapacita terminálu by měla být do 6 mld. m3, což je dvojnásobek chorvatské roční spotřeby.

Potenciální investoři budou již do konce roku 2010 veřejnou cestou vyzváni, aby vyjádřili svůj zájem účastnit se na tomto projektu, jehož hodnota je předběžně odhadována na 50 mil. €. Údajně o zájemce nebude nouze, což bylo i hlavním důvodem, proč ministerstvo vydalo souhlas s projektem během pěti dnů.

Představitelé Adria LNG se v oficiální reakci na rozhodnutí ministra Popijače omezili pouze na konstatování, že stavební povolení pro velký LNG terminál by mělo být vydáno ještě do konce roku 2010, čímž bude dokončena přípravná fáze projektu, do kterého zatím konsorcium investovalo 15 mil. €. Dle představitelů Adria LNG koncept výstavby velkého terminálu zaručuje konstantní dodávky velkého objemu plynu a velký užitek pro chorvatské hospodářství na období 30 let, zatímco lodě se zařízením na transformaci plynu převážejí jen malé objemy, což plyn prodražuje. Přitom zplynování trvá mnohem déle a významně ochlazuje moře. U malých plovoucích terminálů hrozí riziko, že při rozbouřeném moři se k nim lodě nedostanou, vyšší je i riziko havárií, údržba zařízení je složitější a v neposlední řadě pro tento typ zařízení neexistuje v Chorvatsku platná legislativa.