Velvyslanectví České republiky v Záhřebu

Upozornění na článek Tisknout Zmenšit písmo Zvětšit písmo

Do Chorvatska nejen na dovolenou

(Archivní článek, platnost skončena 31.01.2014.)

Chorvatsko je pro širokou veřejnost v České republice synonymem dostupné letní dovolené u moře. Pro podnikatele představuje tato země zajímavou destinaci z hlediska dlouholeté tradice obchodních vztahů, různorodosti trhu i jeho potenciálu do budoucna. České firmy mají dobrou startovní pozici při atakování zdejšího trhu. Jen musí vědět, jak na to.

Chorvatsko je pro širokou veřejnost v České republice synonymem dostupné letní dovolené u moře. Pro podnikatele představuje tato země zajímavou destinaci z hlediska dlouholeté tradice obchodních vztahů, různorodosti trhu i jeho potenciálu do budoucna. České firmy mají dobrou startovní pozici při atakování zdejšího trhu. Jen musí vědět, jak na to.

Chorvatská republika ležící na východním pobřeží Jaderského moře vždy patřila k ekonomicky nejrozvinutějším zemím v oblasti západního Balkánu. Země s 4,5 miliony obyvatel nepředstavuje velký trh, ale zato pestrý a dynamicky se rozvíjející. Po smutné éře ozbrojeného konfliktu se Srbskem v 90. letech je dnes zemí se stabilním hospodářstvím, investicemi do vzdělání a rozvojem infrastruktury a zákonodárstvím, které se krok za krokem přibližuje evropskému standardu. Chorvatsko stojí těsně před branami EU, reálné odhady jejich otevření směřují k roku 2011.

Perspektivní obory českého exportu

Zájem ze strany chorvatských podnikatelů je tradičně o strojírenské výrobky, zemědělskou techniku a subdodávky do zemědělství. Dále jsou předmětem zájmu technologie ochrany životního prostředí, služby stavebních firem, energetický sektor, dodavatelé výstavby čističek odpadních vod či projekční kanceláře.

Možnosti obchodní spolupráce se rýsují v oblasti modernizace letišť a dopravní infrastruktury. IT je v kurzu globálně a o turistickém průmyslu není pochyb. Investice do koupě, modernizace a výstavby rekreačních přímořských objektů jsou nanejvýš aktuální.

Poptávky po českém zboží dále zahrnují stavební železo (ocelové tyče, profily, konstrukce apod.), železné a ocelové válcované plechy, trubky a potrubí, papír, lepenku, látky, sklo nebo potravinářské výrobky (cukrovinky, sušené mléko, suché plody aj.).

Konkrétní projekty

Projekt ochrany Jaderského moře

Vláda Chorvatské republiky pokračuje ve spolupráci se Světovou bankou v realizaci jednoho z největších infrastrukturálních projektů v této zemi, kterým je výstavba čističek odpadních vod a kanalizačních systémů na 47 místech jaderského pobřeží. Celková hodnota investic do tohoto projektu dosáhne až 280 milionů eur. Uskutečnění projektu je nezbytné vzhledem k jeho přímé souvislosti s turistickým ruchem, který představuje podstatný zdroj domácího produktu pro celé Chorvatsko. Čeští výrobci a engineeringové firmy zabývající se výrobou a výstavbou ČOV by neměli tuto příležitost propásnout.

Příležitosti v oblasti železniční infrastruktury

Neméně zajímavé příležitosti mohou nalézt české firmy v programu modernizace a rekonstrukce chorvatských železnic na roky 2008–2012. Jeho cílem je zvýšit konkurenceschopnost chorvatské železnice, aby mohla převzít 20 % silniční přepravy a osob. Podle informací z našeho obchodně-ekonomického úseku se o program již zajímají české firmy – specialisté na výstavbu tunelů, možnosti se nabízejí i v oblasti rozvoje příměstské dopravy či obnovy a údržby vozového parku.

zpět na začátek

Investujte do nemovitostí

Česká republika zdaleka nepatří k největším zahraničním investorům Chorvatska, ale to neznamená, že by se zde nenabízely zajímavé příležitosti. Předmětem zájmu českých firem se stále více stávají nemovitosti v oblasti turismu a hotelnictví, která je pro Chorvatsko jednou ze zásadních, a tudíž rychle se rozvíjejících. Lze předpokládat, že pořízení objektu na jadranském pobřeží nebude prodělečnou záležitostí, ba naopak. Šikovný podnikatelský záměr může takovou investici poměrně brzy zúročit.

Základní otázka při rozhodování se, zda investovat v zahraničí, zní: Je v zemi vhodné investiční klima? V Chorvatsku existuje právní rámec vymezující podmínky pro zahraniční investice. Zákony o podniku a o soudní registraci z roku 1995 garantují zahraničním investorům stejná práva a závazky jako chorvatským občanům a také zajišťují volný pohyb kapitálu (investic i zisků). Rovněž stanovují pravidla pro soudní registraci firem. Zákonem o podpoře investic z roku 2000 jsou také nastaveny daňové úlevy pro domácí i zahraniční investory. Od 1. 2. 2009 mohou české fyzické a právnické osoby nabývat v Chorvatsku nemovitosti.

Opatrnosti není nikdy dost

Žádný trh není zcela bez rizika a v dnešní době rizikovost v souvislosti s celosvětovou krizí ještě stoupá. S čím je třeba počítat konkrétně v Chorvatsku? S leckdy problematickou platební morálkou, byrokratickými postupy v souvislosti z vydáváním různých povolení apod. a také nepřesnostmi v pozemkových knihách. Proto se jistě vyplatí používat standardní kroky při navazování obchodní spolupráce, počínaje prověřením potenciálního obchodního partnera přes řádně uzavřenou smlouvu až po adekvátní pojištění obchodních případů.

Víte o kvalitě chorvatských vín?

Při vstupu na chorvatský trh by jistě stoupl váš kredit u chorvatského partnera, kdybyste se blýskli alespoň základním povědomím o chorvatském vínu. Vínu jiskrném jak zdejší slunce a kvalitním jako všechno s tisíciletou tradicí. Chorvaté víno milují a pijí je hodně, ale ředěné vodou. Červené s vodou nazývají bevanda, bílé s minerálkou gemišt. Pojem představují dalmátská vína, která byla vyhlášená už v antice. Každý ostrov má své druhy vín. Nejvíce pěstovaných a zároveň ceněných odrůd se pěstuje na Hvaru, ale nezadají si s víny z Brače, Visu, Korčuly aj.

Jedna věta o bílém vínu: Unikátní bílé víno Vrbnička žlahtina pochází z ostrova Krk z okolí města Vrbnik, nikde jinde se mu nedaří.

Jedna věta o červeném vínu: Nabídka v kvalitě i druzích roste směrem k jihu – střední a jižní Dalmácie je rájem pro milovníky červeného vína.

Pro rok 2010 zařadila PP Agency do plánu edice „Česká republika – Váš obchodní partner“ právě i teritorium Chorvatska. Publikace minimálně po dobu jednoho roku bude tamním podnikatelům poskytovat informace o našem ekonomicko-právním prostředí, o možnostech a formách vzájemné kooperace. Její podstatnou součástí budou také konkrétní prezentace českých podniků, aby mohly v dané oblasti představit a nabídnout svoji produkci. Edici teritoriálních publikací využívají jako nástroj pro rozšíření obchodní výměny zejména naše ambasády. Na distribuci do obchodních míst se dále podílejí partneři tohoto projektu (MPO, Svaz průmyslu a dopravy, obchodní komory, CzechTrade, konzuláty aj.), distribučními místy jsou významné obchodní akce v zemi, výstavy, veletrhy, podnikatelské semináře, a to po dobu jednoho roku.