Velvyslanectví České republiky v Záhřebu

Upozornění na článek Tisknout Zmenšit písmo Zvětšit písmo

Kvalitativní studie chorvatského stavebnictví 2008

Jakým směrem se bude vyvíjet chorvatské stavebnictví? Čím jsou specifické firmy působící v tomto odvětví v Chorvatsku? Jaká mají očekávání do budoucna? Na jaké investiční priority se chtějí zaměřit? Na tyto a mnohé další otázky odpovídá Kvalitativní studie chorvatského stavebnictví (CEEC Research), která se poprvé v roce 2008 zaměřila i na tuto zemi.

Jakým směrem se bude vyvíjet chorvatské stavebnictví? Čím jsou specifické firmy působící v tomto odvětví v Chorvatsku? Jaká mají očekávání do budoucna? Na jaké investiční priority se chtějí zaměřit? Na tyto a mnohé další otázky odpovídá Kvalitativní studie chorvatského stavebnictví (CEEC Research), která se poprvé v roce 2008 zaměřila i na tuto zemi.

Již třetím rokem projekt CEEC ve spolupráci s generálním partnerem – společností KPMG Česká republika – analyzuje v sérii kvalitativních výzkumů situaci ve stavebnictví v zemích střední a východní Evropy. V letošním roce se projektu zúčastnilo celkem devět zemí a v nich více jak 1,000 zástupců společností podnikajících ve stavebnictví, kteří odpovídali v osobních strukturovaných rozhovorech na přibližně třicet otázek.

„Hlavním cílem všech zpracovaných studií je poskytovat přehledné a především plně srovnatelné analýzy zkoumaných oblastí stavebnictví všech zemí střední a východní Evropy. Tyto analýzy pomáhají firmám v jejich růstu a získávání nových zakázek a také jim umožňují lépe přizpůsobit své strategie aktuální situaci na daném trhu. „Svým širokým rozsahem a zaměřením je tento projekt jedinečný v celém regionu střední a východní Evropy,“ říká Jiří Vacek, autor a vedoucí projektu.

Generálním partnerem projektu CEEC Research je poradenská společnost KPMG Česká republika. „Věřím, že výsledky studií budou významným přínosem pro všechny profesionály z oblasti stavebnictví a pomohou jim k tomu, aby lépe porozuměli středo- a východoevropským trhům,“ dodává Andreas Höfinghoff, partner společnosti KPMG Česká republika odpovědný za oblast stavebnictví.

První publikovanou studií se v roce 2008 stala Kvalitativní studie ukrajinského stavebnictví 2008, následovaly kvalitativní studie pobaltských zemí, českého, slovenského a polského stavebnictví. V roce 2008 ještě vyjde studie maďarského stavebnictví.

Důležitá zjištění Kvalitativní studie chorvatského stavebnictví 2008:

  • 98 % chorvatských stavebních společností očekává pro rok 2008 růst svého odvětví (většina společností předpovídá růst v rozmezí 0 až 10%)
  • Pro období 2009–2010 očekává růst už jen 86 procent chorvatských firem. (Je třeba zmínit, že všechna interview proběhla v první polovině roku 2008 tzn. v počátcích současné finanční krize, která bude mít vliv i na stavební společnosti).
  • 79 % společností se cítí být nějak limitováno ve svém podnikání. Nejčastěji uváděným problémem je nedostatek kvalifikovaných pracovních sil (68 procent  respondentů), dále pak byrokracie (57 %) a vysoké náklady na materiál (57 %).
  • V dlouhodobé perspektivě chorvatské stavební společnosti předpovídají, že jejich vývoj do budoucna bude nejvíce záviset na změnách v oblasti financí (např. dostupnost úvěrů, atd.), dále změnách v  socio-demografickém vývoji a zákaznické poptávce.
  • V investičních plánech pro období 2008–2009 nejčastěji společnosti uvádějí nákupy stavební mechanizace, investice do procesů nákupu a zlepšení plánování.
  • V další části se výzkum zaměřil na to, jaké informační zdroje společnosti využívají pro vyhledávání nových zakázek. Hlavním zdrojem informací pro 98 procent dotázaných společností v Chorvatsku jsou dlouhodobé kontakty.
  • Internet využívá 98 % dotázaných a to zejména pro vyhledávání informací, další způsoby jsou již uváděny méně.
  • Při získávání zakázek společnosti nejčastěji používají své dlouhodobé osobní kontakty (87 % firem) a také dlouhodobé (rámcové) smlouvy se svými odběrateli (85 % firem).
  • 40 procent společností v Chorvatsku uvádí, že nebyly nikdy požádány o úplatek při výběrových řízeních, 49 % tuto otázku nechce komentovat a 11 % odpovídá ano.
  • Když chorvatské stavební společnosti vybírají své dodavatele, 85 procent z nich využívá dlouhodobé osobní kontakty, 55 procent pak dlouhodobé (rámcové) smlouvy.
  • Klíčovým kritériem pro výběr dodavatele je pro 87 % společností cena, následují zkušenosti dodavatele (66 %) a reference (53 %).
  • V otázce řízení rizik hodnotí společnosti svůj risk management nejčastěji jako pokročilý (40 %). Pouze 16 procent respondentů v Chorvatsku potvrdilo, že pro získání zakázky jej nikdy neporušili. 
  • Poslední oblastí, na kterou se výzkum zaměřil, byl vliv rozšíření EU na stavebnictví Chorvatska. Devadesát jedna procent společností se domnívá, že rozšíření EU má a bude mít na jejich podnikání vliv. 84 % respondentů očekává, že půjde o pozitivní vliv.

Kompletní studie chorvatského stavebnictví je k dispozici zdarma ke stažení na internetových prezentacích projektu CEEC Research

Projekt je realizován v rámci doktorské disertace Jiřího Vacka při Vysoké škole ekonomické v Praze a ve spolupráci s poradenskou společností KPMG Česká republika.