Velvyslanectví České republiky v Záhřebu

Upozornění na článek Tisknout Zmenšit písmo Zvětšit písmo

Národní program rozvoje železniční infrastruktury 2008-2012

Chorvatsko plánuje vyčlenit v pětiletém období více než 18 mld HRK (cca 2,5 mld €) na modernizaci železnic, výstavbu koridorů a údržbu, což je o 0,3 mld. € méně, než bylo dohodnuto v koaliční smlouvě smlouvě. Pro české firmy z oboru začíná v tomto smyslu zajímavé období, protože v nedávné minulosti byly chorvatské železnice po investiční stránce dosti zanedbány.

Chorvatsko plánuje vyčlenit v pětiletém období více než 18 mld HRK (cca 2,5 mld €) na modernizaci železnic, výstavbu koridorů a údržbu, což je o 0,3 mld. € méně, než bylo dohodnuto v koaliční smlouvě smlouvě. Pro české firmy z oboru začíná v tomto smyslu zajímavé období, protože v nedávné minulosti byly chorvatské železnice po investiční stránce dosti zanedbány.

Chorvatský parlament schválil v těchto dnech tzv. Národní program železniční infrastruktury na léta 2008-2012, základní dokument, který stanovuje priority rozvoje, výstavby, modernizace, obnovy a udržení funkčnosti železničního systému v Chorvatsku.

Plánované investice do železniční infrastruktury v celkové hodnotě 18,06 mld. HRK by měly být rozděleny na 12,64 mld. HRK určených na rozvoj (z toho 7,71 mld.HRK na modernizaci vozového parku a 4,93 mld. HRK na výstavbu koridorů) a 5,42 mld.HRK by mělo jít do oprav a údržby. Tyto částky budou financovány z 88,1% ze státního rozpočtu (15,99 mld.HRK), 5,8% z předvstupních fondů EU a 5,5% (cca 1 mld.HRK) z jiných zdrojů. V roce 2008 by se mělo proinvestovat 2,85 mld.HRK, v roce 2009 3,2 mld.HRK a v roce 2012 dokonce 4,73 mld.HRK.

Cílem Národního programu je zvýšit konkurenceschopnost chorvatské železnice na takovou úroveň, aby byla schopna na svá bedra převzít 20% z koláče silniční přepravy zboží a osob. U osobní dopravy je důraz kladen na příměstskou dopravu, ale i na dálkové trasy. Přestože Chorvatsko nepatří mezi země, kde by železniční doprava byla ve zvláštní oblibě u obyvatelstva, zvýšil se objem přepravených osob v letech 2001 - 2006 o 25,1%. Na léta 2008-2011 se předpokládá roční nárůst počtu cestujících o 3,37%.

Komentář ZÚ: České firmy se chystají zapojit do připravovaných projektů, zejména pokud jde o výstavbu tunelů na koridoru Rijeka-Zagreb-maďarská hranice, nebo na projektech rozvoje příměstské dopravy. Prostor by se ale jistě našel i v projektech na obnovu a údržbu vozového parku.