Velvyslanectví České republiky v Záhřebu

Upozornění na článek Tisknout Zmenšit písmo Zvětšit písmo

Nejprodávanější model aut na chorvatském trhu

Dle nejnovější analýzy agentury Promocija plus (založené na registru nových vozidel) dochází na chorvatském automobilovém trhu v posledních měsících k výraznému oživení prodeje nových vozidel. V měsíci lednu 2011 bylo na chorvatském teritoriu prodáno 3 315 automobilů, což je o 27,5 procent více než v lednu 2010.

Nejprodávanějším modelem přitom byla s velkým odstupem Škoda Octavia (217), následována Opelem Astra (129) a Renaultem Megane (113). V prosinci 2010 bylo v Chorvatsku prodáno 3 205 vozidel, což představovalo oproti prosinci 2009 jen mírnější nárůst (+1,4 %), české barvy ale i v tomto měsíci zaznamenaly úspěch, jelikož v podílu značek na trhu skončila Škoda s 341 prodanými vozy na druhém místě za Volkswagenem, který prodal o 50 aut více.

Celkově bylo v Chorvatsku v roce 2010 prodáno 38 587 nových osobních vozidel, což je o 6 331 (tedy o 14,1 % méně, než v roce 2009. Pořadí v úspěšnosti značek v roce 2010 vede s 4 697 prodanými vozy Opel (12,17 % trhu), následován Volkswagenem s 4 249 prodanými automobily (11,01 %) a Renaultem (3 328, resp. 8,62 %). Na čtvrtém místě je Chevrolet (3 182, resp. 8,25 %), na pátém Peugeot (2 736, resp. 7,09 %) a na šestém místě Škoda s 2 314 prodanými automobily (6 % na trhu). Následují Hyundai (2 220), Ford (2 150), Citroen (1 909) a Kia (1 244). 

Škoda je stále oblíbenější u velkých klientů. Jako flotilové vozidlo se osvědčil především model Octavia, který do svého policejního autoparku každoročně doplňuje ministerstvo vnitra. Mezi velké klienty patří i půjčovna vozidel Sixt, společnosti holdingu Agrokor (Jamnica, Konzum, Ledo), dále Konstruktor inženjering, Gavrilović, Kaufland, business.hr, Zvijezda, Pevec, Varteks, Chromos, Dalekovod, Daruvarska pivovara. Ze státních subjektů ministerstvo dopravy, Jadrolinija, Chorvatské lesy, Státní geodetická správa, Státní inspektorát, Chorvatský stavební institut.

Na oblíbenosti získává model Superb, který je využíván nejvyššími představiteli lokální správy (např. Virovitická župa) a stále častěji i členy diplomatického sboru v Záhřebu. Zejména velké nákupy ze strany institucí státní správy bývají pod drobnohledem konkurence, která občas zpochybňuje objektivitu výběrových řízení, zejména specifikaci požadavků na nové vozy.