Velvyslanectví České republiky v Záhřebu

Upozornění na článek Tisknout Zmenšit písmo Zvětšit písmo

Prosadit se ve stavebnictví v Chorvatsku není lehké

Získat zakázku v Chorvatsku, kde je stavební trh striktně chráněn před zahraničními konkurenty, je skutečné umění. Přísné zadávací podmínky pro účast ve veřejných soutěžích a nutnost explicitně splnit předpisy a normy a se zarputilou neochotou akceptovat jejich obdobné české, respektivě evropské ekvivalenty, je zde běžné. Přesto se tu společnosti Metrostav podařilo uplatnit.

Získat zakázku v Chorvatsku, kde je stavební trh striktně chráněn před zahraničními konkurenty, je skutečně umění. Přísné zadávací podmínky pro účast ve veřejných soutěžích a nutnost explicitně splnit předpisy a normy a se zarputilou neochotou akceptovat jejich obdobné české, respektive evropské ekvivalenty, je zde běžné. Přesto se tu společnosti Metrostav podařilo uplatnit.

"V letech 2006 až 2008 jsme se podíleli na dvou významných projektech. Šlo o 590metrový tunel Lučice a 420 metrů dlouhý viadukt Stara Sušica na dálnici Záhřeb-Rijeka," říká Alen Novosad působící jako zástupce společnosti Metrostav v Záhřebu.

Ostatně o úspěchu svědčí i fakt, že kromě Metrostavu a společnosti Subterra z Česka a několika rakouských firem tu nepůsobí žádné jiné zahraniční stavební firmy. Podnikání v Chorvatsku není totiž nikterak jednoduché.

"Metrostav se při realizaci obou projektů potkal s řadou problémů, například s horší platební morálkou. Přestože stavby již byly dokončeny, stále se řeší vzniklé nesrovnalosti," uvádí Alen Novosad.

Na stavbách zmíněné firmy se za poslední dva roky vystřídalo kolem devadesáti zaměstnanců a pro všechny bylo nutné získat pracovní povolení a povolení k dočasnému pobytu. Pokud se jedná o zaměstnance s uzavřenou pracovní smlouvou v České republice vyslané do Chorvatska za účelem provedení určité práce, získání pracovního povolení není v zásadě problém.

Všichni pracovníci, ačkoli byli školeni z bezpečnosti práce v rámci Metrostavu, však museli podstoupit zdravotní prohlídku a školení podle chorvatských zákonů, aby mohli získat místní certifikáty a oprávnění. Obdobným procesem musely projít i veškeré stavební stroje.

"Musely být znovu certifikovány z hlediska bezpečnosti podle chorvatských předpisů. Jsou to ale běžné a řešitelné překážky," poznamenává Alen Novosad.

Podle něho dobrá znalost místního prostředí a mentality a nalezení vhodných místních partnerů jsou nezbytným předpokladem úspěchu. Bez pevného odhodlání získat pozici na trhu a připravenosti do této aktivity dlouhodobě investovat se to však neobejde.

"Nehledě na některé překážky je však pro nás Chorvatsko obchodně zajímavou destinací a v našem působení v teritoriu bychom rádi pokračovali," dodává Alen Novosad.