česky  english 

rozšířené vyhledávání
na_celou_sirku
Foto: Pixabay
Upozornění na článek Tisknout Zmenšit písmo Zvětšit písmo

Tržby v emirátských obchodních řetězcích nadále stoupají

Podle aktuálních dat se naštěstí růst z prvního kvartálu 2021 nezastavil a nadále roste i teď. Dle největšího provozovatele obchodních řetězců, Majid Al Futtaim, zaznamenaly řetězce za Q2 2021 o 4% vyšší tržby než na Q1. V porovnání s Q2 v roce 2019, tedy v roce bez narušení provozu z důvodu pandemie, jde o 3% nárůst.  I když se pomalu vrací tržby do kamenných prodejen, online obchody stále rostou, a to o 17% za první pololetí 2021 oproti loňskému roku.
 

Nedávno jsem psal o tom, že se do dubajských hotelů vracejí turisté. To samozřejmě navazuje také na prodeje obchodních řetězců. Podle aktuálních dat se naštěstí růst z prvního kvartálu 2021 nezastavil a nadále roste i teď. Dle největšího provozovatele obchodních řetězců, Majid Al Futtaim, zaznamenaly řetězce za Q2 2021 o 4% vyšší tržby než na Q1. V porovnání s Q2 v roce 2019, tedy v roce bez narušení provozu z důvodu pandemie, jde o 3% nárůst.  I když se pomalu vrací tržby do kamenných prodejen, online obchody stále rostou, a to o 17% za první pololetí 2021 oproti loňskému roku.

Zpráva vydaná zmíněnou firmou také dokládá, že celkové tržby v obchodech včetně všech služeb za první pololetí 2021 jsou stále o 3% nižší než za stejné období v roce 2019. To je způsobeno především velmi razantním omezením volnočasových aktivit a zábavy, které je za první půlrok letošního roku stále ve ztrátě 51%. V případě potravin a nápojů jsou hodnoty již srovnatelné s obdobím před pandemií. Přesněji zaznamenaly růst o 0,2%, což je výborná zpráva pro exportéry.

Všechna tato data se týkají obchodních řetězců. Co je ale zajímavé, je zmínění statistik z menších obchodů zaměřených na potraviny. V těch prodejci zaznamenali narůst prodeje o 40% oproti roku 2019. To dokazuje, že i když se lidé cítí bezpečněji, stejně se raději vyhnou velkým obchodním domům.

Současná data jsou lehce ovlivněna tím, že v Emirátech právě končí léto. Data za Q2 tedy většinou počítají s malým přílivem turistů, ať už byla pandemie, či nikoliv. Opravdový návrat k normálu nám potvrdí až prodeje za Q3 a Q4. Emiráty ale sází na vysoký přiliv turistů cestujících na EXPO. Já budu doufat, že se jim je nalákat podaří. Pro české exportéry jde také o zajímavou akci především pro to, že veletrhy, které se budou konat v období probíhajícího Expa, očekávají o to větší návštěvnost. Spojení pracovní cesty s návštěvou světové výstavy, kde se dají potkat zajímavé obchodní kontakty, si nechá v regionu ujít málokdo.

Zpracoval: L. Zamrzla, zemědělský diplomat velvyslanectví ČR v Abú Dhabí, e-mail: lukas_zamrzla@mzv.cz