français  česky 

rozšířené vyhledávání
Upozornění na článek Tisknout Zmenšit písmo Zvětšit písmo

Radikální nařízení pro automobilový průmysl v Alžírsku

Automobilový průmysl v Alžírsku stihlo další radikální opatření, které patrně mění pravidla dovozu a místní produkce (lépe řečeno montáže) vozů, jež byla nastavena v roce 2017 dekretem č. 17-344 z 28. listopadu 2017, který zakázal dovoz vozů do země a vyhlásil soubor organizačně-technických požadavků (cahier de charges), které upravují podmínky výroby vozů resp. montáže CKD a SKD dílů v Alžírsku s ohledem na integraci automobilového průmyslu, export a zaměstnanost. 

Tak jako zmiňovaný dekret v roce 2017 radikálně zvrátil obchodní podmínky dovozu automobilů, který byl do té doby ošetřen licencemi na dovoz vozů, tak opatření z 20. května 2019 znovu radikálně mění, respektive omezuje dovoz a montáž CKD a SKD dílů 4 světových výrobců, jež mají v Alžírsku své montovny. "Urgentní opatření" alžírské vlády by mohlo mít za následek uzavření některých montoven, rovněž lze očekávat snížení produkce 4 hlavních automobilových montoven, což povede k propouštění jejich personálu zřejmě v druhé polovině roku 2019. V celkovém součtu má zastropování dovozu CKD a SKD komponent vést ke snížení produkce vozů na pouhých 150 000 smontovaných vozů za rok 2019 oproti 200 000 smontovaných vozů za rok 2018. Taková čísla absolutně neodpovídají požadavkům trhu, který si ročně žádá kolem 200 až 300 000 vozů. Lze tedy zároveň očekávat, že výrobci s cílem alespoň částečně zachovat zisk z marže potlačí ceny vozů významně výše, což logicky citelně zatíží místní spotřebitele, kteří již nyní za automobily smontované v Alžírsku platí v průměru o 2000 euro více, než by za stejný model zaplatili v Evropě.

Důvodem pro zastropování dovozu CKD a SKD komponent je snaha snížit deficit platební bilance a ochrana devizových rezerv. Nové opatření nazvané Dossier de Montage Automobile lze rozdělit na dvě roviny.

1/ Zastropování dovozu CKD/SKD komponent do výše 2 miliard USD pro 4 místní výrobce osobních aut, tj. Renault, Volkswagen, Hyundai, Kia

Pro jednotlivé výrobce jsou nastavena tato omezení: Renault (600 milionů USD), Sovac (600 milionů USD), Hyundai (360 milionů USD), Kia (380 millionů USD)

2/ Omezení montáže jednotlivých modelů od místních výrobců - od nyní již budou moci montovat pouze tyto: Renault (Symbol, Clio, Sandero), Sovac-Volkswagen (Caddy, Golf, Octavia, Ibiza), Kia (Ria, Cerato, Picanto), Hyundai (Tucson, Santafe, Accent RB, Sonata, I20 a Creta)

Nové nařízení je jedním z prvních výrazných opatření nově jmenované alžírské ministryně průmyslu a dolů Djamily Tamazirtové. Nařízení bylo podepsáno 20. května 2019.

V poslední době analytici čím dál častěji zmiňovali nevýhodnost montáže automobilů v regionu oproti původním dovozům celých vozů. V roce 2017 bylo do Alžírska dovezeno 90 000 kusů komponent k montáži v hodnotě 1,8 miliardy USD. Pro srovnání s rokem 2016 stál dovoz 93 000 kusů kompletních vozů méně než 1 miliardu USD! V celkovém součtu pak alžírský stát tratí dokonce dvakrát, a to na příjmech z cel, kdy jsou montážním závodům udělovány výjimky, jež dovoz komponent osvobozují od cla, zatímco dovoz kompletních vozů je cly významně zatížen. Jen na clech alžírský stát tratil přibližně 80 miliard DZD (cca. 60 milionů euro). V případě aktuálně platného opatření supercel „safeguard“ (DAPS) zavedených v polovině roku 2018 je dovoz speciálních vozů a autobusů dokonce zakázán kompletně, čímž se opět alžírská vláda připravuje o významné státní příjmy.

Z dlouhodobého hlediska však mělo jít o výhodnou investici do rozvoje národní ekonomiky a sociální politiky za pomocí zahraničních investic, jichž se Alžírsku doposud příliš nedostávalo. Dle dokumentů alžírského Ministerstva průmyslu a dolů, jakož i veřejných prohlášení jeho zástupců na příklad na četných veletrzích zaměřených na automobilový průmysl alžírská vláda doposud naopak cílila na zvyšování produkce vozů, na prohlubování integrace automobilového průmyslu v Alžírsku a pro rok 2023 si dokonce stanovila cíl smontovat až 530 000 vozů, z nichž 480 000 měly být osobní automobily. Alžírská vláda se zřejmě pod tlakem ztenčujících se zásob zahraničních devíz uchýlila k náhlé změně strategie, o jejichž důsledcích lze nyní jen spekulovat.

 

Alena Štojdlová, vedoucí obchodně-ekonomického úseku, Velvyslanectví ČR v Alžíru