français  česky 

rozšířené vyhledávání
Upozornění na článek Tisknout Zmenšit písmo Zvětšit písmo

Uzavření suchých přístavů v Alžírsku

Z pověření Ředitelství celní správy a na základě provedení auditu Inspekční komisí bylo v Alžírsku uzavřeno 16 suchých přístavů, a totiž v zájmu ochrany státní pokladny a veřejných financí. Veškeré zboží k exportu i importu je nyní přesměrováno do státních přímořských přístavů, které následkem přetlaku trpí řadou neduhů.

Zřejmě nejvýznamnější přístav v hlavním městě Alžíru byl přímo propojen s 11 suchými přístavy. Po jejich uzavření nyní chybí dosud využívaná infrastruktura, tj. 60 ha skladovacích prostor, 11 skenerů, přes 50 zdvihacích přístrojů. Kapacity přístavů jsou nyní naplněny až z 90 %. Protáhne se i doba vyložení kontejneru, ta již nyní v průměru činí 23 dní oproti 2-3 dnům v Evropě. Nedostatek digitálních prostředků kontroly a nadstandardní snaha o kontrolu dokumentace včetně té fyzické. Oproti Evropě, kde se zkontroluje pouze 1 % příchozích transakcí (zboží i dokumentace), se v Alžírsku tradičně kontroluje 90 % i více. V důsledku uzavření suchých přístavů také mnozí rejdaři snížili objem nabíraného zboží o 30 %, někteří až o polovinu, čímž došlo k nárůstu ceny za přepravní služby.

 

Uzavření se týká následujících:

EPE/SPA Algerian Containers Services (ACS), Société nationale des transports routiers (AGS SNTR SPA); SPA ANISFER ; Rouiba Terminal Conteneurs SPA ; SARL Alpha Investements; SARL Terfort; SARL Oum Derman Entrepôt Public; SARL Sud Entrepôt; Auxiliaire II; SARL Yanis Port Sec; SARL Avicomar; SARL PSDA; Entreprise portuaire de Skikda (EPS); Entreprise portuaire de Béjaïa (Tixter); SARL Catram Logistic

 

Odbavování zboží v alžírských přístavech je dlouhodobě neefektivní zejména proto, že se nepracuje s historií ekonomických entit a předběžnou analýzou jejich rizik pro požadavky celní správy, a dochází tak k nadměrným kontrolám. K jistému zlepšení došlo pod tlakem pandemie Covid-19. A od května 2021 se konečně zavádí elektronický celní systém „guichet unique“, který umožňuje elektronické zadávání dokumentace související s veškerou logistikou a pokrývá všechny přeshraniční cesty, pozemní, námořní i vzdušné. Posláním jednotného elektronického kontaktního místa je sjednocení plnění celních formalit souvisejících s kontrolou zahraničního obchodu a podpora spolupráce mezi odpovědnými orgány, taktéž by měl pomoci se zefektivněním správy rizik podvodů a snížením prodlev při dokončování celních formalit.

 

Mgr. Alena Štojdlová, ekonomická diplomatka, Velvyslanectví ČR v Alžíru