česky  english 

rozšířené vyhledávání
na_celou_sirku
Foto: Budějovický Budvar
Upozornění na článek Tisknout Zmenšit písmo Zvětšit písmo

Budějovický Budvar slaví úspěšný rok na jordánském trhu

První české pivo je v Jordánsku k dostání od loňského května. V zemi, kde kromě náboženských zvyklostí prodej alkoholu ztěžují i speciální a mimořádně vysoká cla a daně, jež jeho finální cenu zvyšují několikanásobně, je prosazení nové značky piva běh na dlouho trať. Budějovický Budvar v uplynulém roce nicméně dokázal, že to jde.
 

Na místní trh se mu podařilo proniknout navázáním spolupráce s jordánskou firmou Albina&Hanna, která Budějovický Budvar nejen dále dodává do řady specializovaných licencovaných obchodů s alkoholem v Ammánu a v Akabě, ale také ho prodává prostřednictvím svého e-shopu, což je v Jordánsku stále populárnější způsob nákupu alkoholických nápojů. Zastupitelský úřad ČR v Ammánu přitom Budějovickému Budvaru poskytoval asistenci od počátečních informací o trhu přes aktivní podporu zavádění produktu v hlavních jordánských hotelových sítích. S ohledem na obecně nízkou místní konzumaci čepovaného piva je Budvar v Jordánsku zatím dostupný jen v lahvích a plechovkách.

"Jsme rádi, že se nám podařilo dostat náš světlý ležák Budějovický Budvar Original na další zajímavý trh na Blízkém východě a že poctivé české pivo dělá radost lidem i v Jordánsku. Tento trh má kvůli náboženským omezením svá specifika, ale ve spolupráci se zkušeným importérem se nám daří postupně rozšiřovat distribuci, v poslední době zejména v oblasti online prodejů. Pokud se do Jordánska po covidu vrátí i turisté, věříme, že bychom v roce 2022 mohli až ztrojnásobit naše prodeje oproti minulému roku," říká k tomu Jaroslav Brom, Business Development Executive, který pro Jordánsko připravoval aktuální strategii.

Obliba piva v Jordánsku pomalu, ale jistě roste a nachází si zde své místo vedle zavedenějšího vína a destilátů. Ze zahraničních značek má v Jordánsku dlouhodobě nejsilnější pozici Amstel, který se zde i licenčně vyrábí. Nejznámější místní značkou je Petra, stále větší popularity i rozšíření dosahuje první jordánský rodinný pivovar Carakale z křesťanského městečka Fuheis. Některé podniky v hlavním městě Ammánu si již vaří své vlastní pivo nebo s tím plánují začít.

Zajímavou příležitostí pro české pivovary je kromě zvětšujícího se trhu s tradičním pivem i rapidně vzrůstající popularita nealkoholického piva, především pak s ovocnými příchutěmi. Ovšem také co nejvěrnější nápodoba klasické pivní chutě se zejména mezi muži cení. Podmínkou je nicméně zcela nulový obsah alkoholu, protože jedině v tom případě je nápoje možné distribuovat v běžných obchodech a vyhnout se speciálním daním, clům a dalším regulačním překážkám jako alkohol.

Zuzana Benešová

ekonomická diplomatka ZÚ Ammán