česky  english 

rozšířené vyhledávání
na_celou_sirku
Foto: visitjordan.com
Upozornění na článek Tisknout Zmenšit písmo Zvětšit písmo

Jordánsko rekordně navyšuje podporu turismu

Nová strategie cestovního ruchu, nedávno schválená jordánskou vládou, bude jen v roce 2022 dotována částkou v přepočtu vyšší než 2,5 miliardy Kč.  Jedním z konkrétních cílů je do roku 2025 přilákat nejméně 5,5 milionu turistů ročně, což by znamenalo alespoň návrat k úrovni z roku 2019.
 

Navýšení podílu evropských turistů je jednou z priorit, značná část zmíněných peněz by proto měla směřovat na další posílení nízkonákladové osobní letecké dopravy převážně z Evropy do hlavního města Ammánu i rudomořského letoviska Aqaba. V roce 2019 se evropští návštěvníci podíleli na příjmech z cestovního ruchu 12%, zatímco arabští klienti včetně místních Jordánců přinesli dle oficiálních údajů 73%.  To je ale způsobeno především velkou popularitou Jordánska v rámci blízkovýchodního regionu v oblasti zdravotnického turismu, jehož podíl na celkových příjmech z cestovního ruchu zatím stále převažuje.

Jordánsko chce pomocí nové strategie mj. přesvědčit turisty k opakovaným i dlouhodobějším pobytům, nejen ke krátkým návštěvám nejznámějších památek. To znamená nejen pracovat na zviditelnění dalších turisticky zajímavých míst Jordánska, ale zlepšit také podstatně nyní velmi nedostatečnou příslušnou infrastrukturu. Kromě Ammánu, Petry a přímořských letovisek nejsou k dispozici přiměřené ubytovací kapacity, chybí i spolehlivá, častá, bezpečná a cenově dostupná doprava mezi jednotlivými lokacemi.  V Jordánsku se přitom nachází nejen Mrtvé moře, ale také zatím hlavně potápěči ceněný Akabský záliv u Rudého moře. Kromě ikonického skalního město Petry mohou turisté navštívit dobře zachovalá antická města, pouštní zámky nebo středověké křižácké hrady. Světovou proslulost, mimojiné i díky popularitě mezi filmovými produkcemi, získalo unikátní pouštní území Wadi Rum. Jordánsko ale nabízí mnoho dalších atraktivních přírodních cílů, a to i pro náročné outdoorové aktivity v horských oblastech, včetně několika přírodních rezervacích. Úspěch by mohla přinést i účinnější propagace pozoruhodných raně křesťanských památek a míst, kde se odehrávaly známé biblické příběhy.

Jordánsko by s novou strategií mělo cestovnímu ruchu konečně poskytnout podporu adekvátní roli, kterou má v rámci jeho ekonomiky. Závisí na něm řada dalších odvětví nejen v oblasti služeb, generuje největší počet pracovních míst a je téměř výhradním zdrojem příjmů některých tradičních komunit. V posledním roce před pandemií přinesl přes 4 mld. jordánských dinárů (cca 127 mld. Kč), což znamenalo 13 % HDP.  Potenciál Jordánska být atraktivní turistickou destinací je však bezpochyby úplně někde jinde. Pouhá obnova pandemií těžce postiženého sektoru proto nestačí.  A i když finanční podpora plánovaná na rok 2022 je sedminásobkem předchozí nejvyšší částky, jen peníze situaci nezmění.

Součástí nové strategie jsou kromě volání po účinné marketingové kampani i návrhy na potřebné legislativní úpravy. To znamená především odlehčit neúměrnou regulaci odvětví cestovního ruchu a byrokracii s ním spojenou - od usnadnění podnikání v této oblasti obecně (např. snížení množství potřebných licencí) po celkové otevření sektoru i pro zahraniční, především nearabské investory, kteří jsou zatím pro vstup na tento segment trhu limitováni řadou omezení či přímo zákazů. To by výrazně rozšířilo příležitosti pro české firmy, podnikajících jak přímo v oboru cestovního ruchu, tak i schopných se uplatnit v oblasti budování potřebné infrastruktury.