česky  english 

rozšířené vyhledávání
na_celou_sirku
Foto: Velvyslanectví ČR v Ammánu
Upozornění na článek Tisknout Zmenšit písmo Zvětšit písmo

České pivo prorazilo i na jordánský trh

První vlaštovkou na místním trhu je od konce letošního jara Budějovický Budvar. Nově, a to i díky přispění zastupitelského úřadu v Ammánu, je možné dát si tradiční český ležák i v některých významných jordánských hotelech.
 

Jordánsko zaujímá v množství spotřeby alkoholu ve statistikách Světové zdravotnické organizace zcela opačný konec než Česká republika. Kromě náboženských důvodů prodej ztěžují i speciální a mimořádně vysoká cla a daně na alkohol, jež jeho prodejní cenu zvyšují několikanásobně. Pivo má zde oproti destilátům a vínu navíc i slabší tradici, nicméně jeho obliba stále roste.

Ze zahraničních značek má v Jordánsku dlouhodobě nejsilnější pozici Amstel, který se zde i licenčně vyrábí, v hotelech a specializovaných prodejnách s licencí bývá k dostání obvykle i Heineken. Tradiční místní značkou je Petra, stále více se prosazuje první rodinný pivovar Carakale. Nyní se na jordánský trh dostal i Budějovický Budvar. S ohledem na obecně nízkou místní konzumaci točeného piva dovozce, jordánská společnost Albina&Hanna, zatím volí jen variantu v lahvích a plechovkách.

Společnost Albina&Hanna má s budějovickým pivovarem uzavřenu smlouvu. Její preferencí byl od počátku český partner bez nadnárodního vlastníka. Budvar prodává jednak prostřednictvím svého e-shopu, což je v Jordánsku stále populárnější způsob, jednak ho dodává i do řady specializovaných licencovaných obchodů s alkoholem v Ammánu. Novinkou je, že aktivní spoluprací zastupitelského úřadu ČR v Ammánu se k zařazení Budvaru do nabídky podařilo přesvědčit i sítě hotelů, a to včetně nejstaršího hotelu v Jordánsku, pětihvězdičkového ammánského InterContinentalu.

Prosazování českého piva na jordánském trhu, který je většinově muslimský, je běh na dlouho trať, ukazuje se ale, že to není nemožné. Vzhledem k výrazným překážkám pro alkoholické nápoje a zároveň narůstající místní oblibě nealkoholického piva (zejména s příchutěmi) se českým pivovarům nabízí i poměrně zajímavá příležitost v této oblasti. Pokud je obsah alkoholu nula promile, jsou tyto nápoje volně prodejné v běžných obchodech a nepodléhají speciálním daním, clům a dalším regulačním překážkám jako klasické pivo.
 

Zuzana Benešová, ekonomická diplomatka

Velvyslanectví ČR v Ammánu