english  türkçe  česky 

rozšířené vyhledávání
Upozornění na článek Tisknout Zmenšit písmo Zvětšit písmo

Škoda auto byla v září tohoto roku 6. nejprodávanější značkou v Turecku

Turecký automobilový trh zažívá v roce 2020 řadu překotných změn. Po poklesu prodejů nových automobilů v letech 2018 i 2019 se víceméně čekalo pokračování tohoto trendu i v roce 2020. Vládní  politika dostupných úvěrů však motivovala turecké spotřebitele natolik, že do konce letošního srpna stouply prodeje některých automobilek o více než 100% v porovnání se stejným obdobím roku 2019. Škoda za této situace dále upevňovala svojí pozici na trhu 

Při pohledu na prodeje aut v Turecku v období leden až srpen 2020 by se mohlo zdát, že se zdejší trh vymyká celosvětovým trendům. Místo poklesu prodejů automobilů způsobených zastavením výroby ve spojitosti s Covid-19 i poklesem přijmu domácností, došlo v Turecku k pravému opaku. Prodeje nových vozů všech větších automobilek raketově rostly, a to o desítky procent. Dle vysvětlení Inance Tekina, produktového manažera výlučného distributora vozů Škoda v Turecku, k tomu došlo zejména díky poklesu průměrných úrokových sazeb úvěrů. Dalším důvodem je pak skutečnost, kdy mladá a dynamicky se vyvíjející turecká spotřební společnost zaznamenala prudký nárůst cen ojetých automobilů. Toto umožnilo vyčkávajícím klientům prodat své automobily za vyšší než očekávané ceny a pustit se do odkládaných nákupů aut nových.  

Statistika prodeje nových aut deseti nejprodávanějších značek vTurecku za období leden-srpen 2019 a 2020 

Značka 

Celkové prodeje leden – únor 2019 

Celkové prodeje leden – únor 2020 

Procentuální změna % 

Renault 

33,077 

51.748 

56.44 

Fiat 

28,122 

45.766 

62.74 

Volkswagen 

19,532 

27.933 

43.01 

Peugot 

10,637 

19.514 

83.45 

Toyota 

13,369 

17.523 

31.07 

Opel  

7,627 

16.811 

120.41 

Dacia 

7,677 

14.990 

95.26 

Hyundai 

12,091 

14.781 

22.25 

Ford 

6,463 

12.958 

100.5 

Škoda 

6.578 

12.087 

83.75 

Zdroj: http://www.odd.org.tr/web_2837_1/neuralnetwork.aspx?type=36 

Z pohledu turecké vlády se ovšem tyto nákupy týkaly především importovaných aut, což prudce zhoršilo bilanci běžného účtu. Ve snaze omezit nákupy dražších dovozů a posílit místní levnější produkci poté vláda na konci srpna skokově zvýšila speciální daně z nákupu automobilů. Automobily byly  rozděleny do několika skupin dle objemu motoru a ceny. Čím dražší a luxusnější auto, tím větší nárůst nastal. Například u aut s obsahem motoru mezi 1600 cm3 a 2000 cm3, jejichž cena nepřesahuje 170 000 TRY bez DPH, se cena zvýšila o 15%. Naopak, nejmenší automobily s obsahem do 1600 cm3, se základní cenou bez DPH do 85 000 TRY, zaznamenaly snížení daně o 6,25%.  

Na základě této změny se obecně očekávalo uklidnění trhu a prudký pokles poptávky po nových automobilech. Pokles ovšem nebyl tak dramatický. Zajímavý byl také vývoj prodejů nových aut ze strany Škody auto, která v prvním měsíci po zvýšení daně – září 2020 - poskočila na 6. místo v žebříčku nejprodávanějších automobilů v Turecku. Dle Inace Tekina to značí jediné – „Bez ohledu na tržní poptávku vbudoucnu si Škoda vytvoří vlastní klientelu díky nabídce atraktivních, funkčních a kompetitivních automobilů.“ Produkční manažer Škody v Turecku dále podotýká, že tento rok značka cílí na 25 000 prodaných kusů automobilů. Rok 2021 má v Turecku být pro Škodu opět rekordní, to z pohledu počtu prodaných aut i podílu na trhu.  

 

Pavel Daněk, ekonomický diplomat, Velvyslanectví ČR v Ankaře 

Kerem Özpolat, ekonomický specialista, Velvyslanectví ČR v Ankaře