Škoda auto byla v září tohoto roku 6. nejprodávanější značkou v Turecku
21.10.2020 / 09:17 | Aktualizováno: 21.10.2020 / 09:22
Turecký automobilový trh zažívá v roce 2020 řadu překotných změn. Po poklesu prodejů nových automobilů v letech 2018 i 2019 se víceméně čekalo pokračování tohoto trendu i v roce 2020. Vládní politika dostupných úvěrů však motivovala turecké spotřebitele natolik, že do konce letošního srpna stouply prodeje některých automobilek o více než 100% v porovnání se stejným obdobím roku 2019. Škoda za této situace dále upevňovala svojí pozici na trhu.
Při pohledu na prodeje aut v Turecku v období leden až srpen 2020 by se mohlo zdát, že se zdejší trh vymyká celosvětovým trendům. Místo poklesu prodejů automobilů způsobených zastavením výroby ve spojitosti s Covid-19 i poklesem přijmu domácností, došlo v Turecku k pravému opaku. Prodeje nových vozů všech větších automobilek raketově rostly, a to o desítky procent. Dle vysvětlení Inance Tekina, produktového manažera výlučného distributora vozů Škoda v Turecku, k tomu došlo zejména díky poklesu průměrných úrokových sazeb úvěrů. Dalším důvodem je pak skutečnost, kdy mladá a dynamicky se vyvíjející turecká spotřební společnost zaznamenala prudký nárůst cen ojetých automobilů. Toto umožnilo vyčkávajícím klientům prodat své automobily za vyšší než očekávané ceny a pustit se do odkládaných nákupů aut nových.
Statistika prodeje nových aut deseti nejprodávanějších značek v Turecku za období leden-srpen 2019 a 2020
Značka |
Celkové prodeje leden – únor 2019 |
Celkové prodeje leden – únor 2020 |
Procentuální změna % |
Renault |
33,077 |
51.748 |
56.44 |
Fiat |
28,122 |
45.766 |
62.74 |
Volkswagen |
19,532 |
27.933 |
43.01 |
Peugot |
10,637 |
19.514 |
83.45 |
Toyota |
13,369 |
17.523 |
31.07 |
Opel |
7,627 |
16.811 |
120.41 |
Dacia |
7,677 |
14.990 |
95.26 |
Hyundai |
12,091 |
14.781 |
22.25 |
Ford |
6,463 |
12.958 |
100.5 |
Škoda |
6.578 |
12.087 |
83.75 |
Zdroj: http://www.odd.org.tr/web_2837_1/neuralnetwork.aspx?type=36
Z pohledu turecké vlády se ovšem tyto nákupy týkaly především importovaných aut, což prudce zhoršilo bilanci běžného účtu. Ve snaze omezit nákupy dražších dovozů a posílit místní levnější produkci poté vláda na konci srpna skokově zvýšila speciální daně z nákupu automobilů. Automobily byly rozděleny do několika skupin dle objemu motoru a ceny. Čím dražší a luxusnější auto, tím větší nárůst nastal. Například u aut s obsahem motoru mezi 1600 cm3 a 2000 cm3, jejichž cena nepřesahuje 170 000 TRY bez DPH, se cena zvýšila o 15%. Naopak, nejmenší automobily s obsahem do 1600 cm3, se základní cenou bez DPH do 85 000 TRY, zaznamenaly snížení daně o 6,25%.
Na základě této změny se obecně očekávalo uklidnění trhu a prudký pokles poptávky po nových automobilech. Pokles ovšem nebyl tak dramatický. Zajímavý byl také vývoj prodejů nových aut ze strany Škody auto, která v prvním měsíci po zvýšení daně – září 2020 - poskočila na 6. místo v žebříčku nejprodávanějších automobilů v Turecku. Dle Inace Tekina to značí jediné – „Bez ohledu na tržní poptávku v budoucnu si Škoda vytvoří vlastní klientelu díky nabídce atraktivních, funkčních a kompetitivních automobilů.“ Produkční manažer Škody v Turecku dále podotýká, že tento rok značka cílí na 25 000 prodaných kusů automobilů. Rok 2021 má v Turecku být pro Škodu opět rekordní, to z pohledu počtu prodaných aut i podílu na trhu.
Pavel Daněk, ekonomický diplomat, Velvyslanectví ČR v Ankaře
Kerem Özpolat, ekonomický specialista, Velvyslanectví ČR v Ankaře