english  türkçe  česky 

rozšířené vyhledávání
na_celou_sirku
Foto: Anonym
Upozornění na článek Tisknout Zmenšit písmo Zvětšit písmo

Turecko představilo infrastrukturní plány do roku 2053

V rámci akce „Transportation and Logistics Master PlanTransportation 2053 Vision Launching“ konané 5. dubna v Istanbulu, turecký ministr dopravy a infrastruktury, Adil Karaismanoglu, představil turecké infrastrukturní plány Ankary do roku 2053. Obsahem dokumentu je nejen další rozšíření dálniční sítě, ale také zřejmá sázka na železniční dopravu a posilování tureckých logistických kapacit.  

V oblasti silniční dopravy Turecko oznámilo plány na rozšíření své dálniční sítě v následujících 30 letech o 5 527 km v rámci celkem 22 existujících či plánovaných projektů. Největší nové dálniční úseky se přitom soustředí do střední Anatolie a na středomořského pobřeží, kde se počítá s dálničním propojením Antalye s Sanliurfou přes Mersin. I přes tato rozšíření je ale patrný pokles důležitosti silniční dopravy v tureckém plánování – do roku 2053 se počítá s ročním poklesem podílu silniční nákladní dopravy ze 71,39% v současnosti na 57,47%.  

Naopak stále větší důraz se klade na železnici, u které má do roku 2053 vzrůst podíl nákladní dopravy na 21,93% ze současných 5,08%. Tohoto bude docíleno pomocí stavby 8 554 km nových železničních tratí, přičemž nejvýraznějšími projekty zde je propojení Mersinu přes Ankaru s hraničním přechodem Kapikule na bulharské hranici či spojení Ankary se západním Ázerbajdžánem přes Nachičevan a koridor Zengezur na jihu Arménie. V oblasti železniční dopravy je také patrný velký zájem zahraničních investorů, možné je zmínit spolupráci, kterou turecká strana uzavřela s Velkou Británií týkající se financování vysokorychlostního elektrického železničního spojení Ankary s Izmirem (503 km) pomocí tzv.: „Buyer Credit Scheme“ v rámci UK Export Finance mechanismu na podporu „zelených“ projektů.  

Velice zajímavá je i oblast námořní dopravy a rozvoj kapacit tureckých přístavů. Ten největší kontejnerový v Mersinu se dočká nového vysokorychlostního železničního spojení s bulharskými hranicemi i lepšího dálničního spojení. Obecně Turecko plánuje navýšení kapacit svých přístavů v následujících 30 letech na 420 978 275 tun ze současných 254 342 564 tun. Zdaleka největším námořním projektem ale zůstává „Kanal Istanbul“, který je ovšem v plánu zmíněn jen v obecné rovině, bez specifikace data dokončení či dalších detailů.  

Ankara také v následujících letech počítá s výstavbou či rekonstrukcí 9 letišť. Zde opět můžeme upozornit na strategickou důležitost Mersinu, kterému se do správy dostane plánované letiště Cukurova nacházející se mezi Mersinem a Adanou. Adana tímto přijde o své vlastní letiště, na jehož místě se počítá podobně jako u Ataturkova letiště v Istanbulu s výstavbou veřejného parku. Regionálně je ale v oblasti výstavby a rekonstrukce letišť výrazný důraz na černomořské pobřeží, kterého se z 9 nových projektů letišť týká 5. Turecko se také dále připravuje na pozici logistického hubu spojující Evropu s Afrikou i Asií, čehož plánuje dosáhnout zdvojnásobením svých logistických mega center z 13 na 26.  

Celkový balík peněz, s kterým se pro tyto projekty počítá, dosahuje téměř 200 mld. USD. Turecká administrativa, která za posledních 20 let do infrastrukturních projektů dle vyjádření vrcholných činitelů napumpovala více než 170 mld. USD, ovšem počítá s rychlou návratností výdajů. Aktuálně běžící projekty mohou zájemci z řad českých firem sledovat na stránkách ministerstva dopravy a infrastruktury, Tureckých státních drah (TCDD) či přímo přes elektronický portál se všemi veřejnými zakázkami (EKAP). Velvyslanectví v Ankaře ve věci rádo poskytne potřebné konzultace.  

Pavel Daněk, ekonomický diplomat, Velvyslanectví ČR v Ankaře 

Kerem Özpolat, ekonomický specialista, Velvyslanectví ČR v Ankaře