česky  ελληνικά  english 

rozšířené vyhledávání
na_celou_sirku
Foto: Velvyslanectví ČR v Athénách / Embassy of the Czech Republic in Athens
Upozornění na článek Tisknout Zmenšit písmo Zvětšit písmo

České sklo a porcelán si v Řecku udržují dobrou pozici

České hotelové a restaurační sklo a porcelán ani letos nechyběly na athénském mezinárodním veletrhu zásobování a vybavení pro hotely a podniky veřejného stravování HO.RE.CA. 2023. Podle místních obchodníků se úspěšně drží v silné mezinárodní konkurenci.

Řecký turistický sektor, který je hlavní oporou národní ekonomiky a ročně přímo či nepřímo produkuje zhruba čtvrtinu hrubého domácího produktu, se v roce 2022 vzpamatoval z covidového šoku. Řecko navštívilo zhruba 30 milionů zahraničních návštěvníků a díky dobrému počasí se délka turistické sezóny protáhla až do zimy. Pokud mezinárodní recese nezhatí nadějné vyhlídky, měl by turistický boom v Řecku pokračovat i letos. 

Rozvoj cestovního ruchu s sebou přináší investice do turistické infrastruktury, ubytovacích a stravovacích kapacit. Po celém Řecku včetně Athén rostou nové hotely a apartmány. Zájem investovat do modernizace turistických služeb potvrdil také letošní, v pořadí 17. ročník mezinárodního veletrhu zásobování a vybavení pro hotely a podniky veřejného stravování HO.RE.CA.2023 – HOtely-REstaurace-CAfee, který se uskutečnil ve dnech 10.-13. února 2023 na athénském výstavišti METROPOLITAN EXPO. Zhruba 500 vystavovatelů z deseti zemí zde tisícům návštěvníků z řad podnikatelů nabídlo širokou škálu zboží, jehož prezentace byla opět na vysoké úrovni.

Je potěšitelné, že ani letos mezi exponáty nechybělo české hotelové sklo a křišťál společností Crystalex, Crystal Bohemia a Crystalite Bohemia, jakož i karlovarský porcelán Benedikt a Thun.

Prezentace výrobků společností Crystalex, Thun, Benedikt, Crystal Bohemia a Crystalite Bohemia na výstavišti.

Prezentace výrobků společností Crystalex, Thun, Benedikt, Crystal Bohemia a Crystalite Bohemia na výstavišti.

Na svých stáncích je nabízela celá řada řeckých obchodníků, kteří v rozhovoru se zástupci velvyslanectví potvrdili dobré jméno českých výrobků, o které je v řeckých turistických podnicích trvalý zájem. Díky tradiční kvalitě, ale i velmi dobrému místnímu zastoupení, zatím obhajují svoji pozici na trhu v tvrdé mezinárodní konkurenci zejména ze sousední Itálie, ale i z Německa a v posledních letech také z Turecka, jehož výrobky sice zaostávají co do kvality, jejich předností je však nízká cena. 

Stánek obchodní společnosti bratrů Mavromichalisových, kteří kromě českého skla nabízejí také širokou škálu porcelánu.

Stánek obchodní společnosti bratrů Mavromichalisových, kteří kromě českého skla nabízejí také širokou škálu porcelánu.

Stánek dalšího z distributorů, obchodní společnosti P. Sarris

Stánek dalšího z distributorů, obchodní společnosti P. Sarris

Návštěva tohoto významného mezinárodního veletrhu je pro české výrobce ze sektoru zásobování a vybavení pro hotely a podniky veřejného stravování, kteří uvažují o vstupu na řecký trh, příležitostí, jak se seznámit s konkurencí, srovnat si nabídku, poptávku a ceny, případně poohlédnout se po distributorovi.

Autorky: Martina Kapounová, ekonomická diplomatka, Jitka Chromcová, ekonomická specialistka, Velvyslanectví ČR v Aténách