česky  ελληνικά  english 

rozšířené vyhledávání
na_celou_sirku
Foto: (@MZV)
Upozornění na článek Tisknout Zmenšit písmo Zvětšit písmo

Obnova athénské MHD jako příležitost pro české firmy

Athénská MHD byla zásadním způsobem modernizována v rámci příprav na LOH-2004, kdy byl obnoven vozový park městských autobusů a uvedeny do provozu metro a tramvajová linka. Jejich trasy se navzdory úspornému rozpočtu postupně prodlužují, ale autobusy po více než deseti letech volají po zásadní obnově. Na rok 2017 byly ohlášeny nové projekty, které by mohly být příležitostí pro české výrobce dopravních prostředků a technologií.

Athénská MHD zahrnuje autobusy, trolejbusy, metro, tramvaj a příměstský vlak. Správu silniční MHD (autobusy a trolejbusy) řeší veřejná akciová společnost OSY a kolejové (tramvaj a metro) společnost STASY . Obě společnosti by měly být výhledově sloučeny pod hlavičku jediného metropolitního správce athénské MHD, koncernu OASA s cílem sjednotit projekty, pravidla a rozpočty a v konečném důsledku přinést úsporu veřejných prostředků.

Athénské autobusy i trolejbusy jsou zastaralé, jejich průměrný věk činí 13 let. Autobusy byly v převážné většině pořízeny v letech 1998-2005 (63%) a trolejbusy 1999-2004. Od roku 2005 nezaznamenala athénská MHD jediný přírůstek. Situaci komplikuje nedostatek kvalitních náhradních dílů i personálu na údržbu a z provozu bylo vyřazeno až 500 vozů. Ministr infrastruktury a dopravy ohlásil záměr v průběhu roku 2017 pořídit 500 nových moderních autobusů.   

Athens Airport Bus Line

Athens Airport Bus Line

Struktura vozového parku:

Autobusy: typ-rok pořízení

počet kusů

podíl

Nafta EURO I. – 1993-96

230

11,3%

Nafta/CNG EURO II. – 1998-2002

876 (z toho 290 CNG)

43,1%

Nafta/CNG EURO III. – 2004-05

401 (z toho 120 CNG)

19,8%

Nafta EURO IV. – 2009

220

10,8%

Nafta EURO V. – 2009-10

100

5,1%

CNG EEV/* - 2010

200

9,9%

/* Enhanced Environmentally friendly Vehicles

Trolejbusy: rok pořízení

počet kusů

podíl

1999-2000

230

11,3%

2003-04

876

43,1%

2004

401

19,8%


Athénské metro má tři trasy. Trasa 1 (Pireus-Kifissia, 24 stanic) využívá původní více než sto let starou trasu městského vlaku, který byl uveden do provozu v r. 1869 a v posledních letech plně modernizován. Nové trasy 2 (Elliniko-Omonia-Anthoupoli, 20 stanic) a 3 (Agia Marina-Monastiraki-Syntagma-Mezinárodní letiště E. Venizelose, 21 stanic) jsou od r. 2000 postupně uváděny do provozu. Nadále pokračují práce na prodloužení trasy 3 z konečné Agia Marina do čtvrtí Korydallos, Nikaia a Pireas (6 stanic, termín dokončení r. 2018).

Dlouhodobým záměrem je vybudování trasy 4, nazývané podle jejího tvaru také „trasa U“, která povede nejhustěji obydlenými čtvrtěmi Athén a spojí všechny stávající trasy. V konečné podobě by měla být dlouhá 33 km s 30 stanicemi. Celkové náklady se odhadují na 3,3 mld. € a projekt byl rozdělen do 5 fází. V listopadu 2016 byl zveřejněn záměr vyhlásit v roce 2017 veřejnou soutěž na zadání prvního úseku A (Alsos Veikou-Goudi, 11,7 km, 14 stanic) o celkovém rozpočtu 1,4 mld. €, z nichž 440 mil. bude pocházet z evropských fondů a zbytek bude pokryt půjčkou EIB. V rozpočtu jsou zahrnuty rovněž náklady na nákup 17 nových plně automatických souprav bez řidiče. Práce by měly začít v průběhu r. 2018 a trvat 7 let. 

Kromě řecké metropole se metro staví také v Soluni. Projekt se připravuje od z. 2003, ale až v r. 2006 byla podepsána smlouva s vítězem výběrového řízení a základní trasa (9,6 km, 13 stanic) měla být zprovozněna v roce 2013. Výstavba byla opakovaně přerušována pro technické problémy, kvůli četným archeologickým nálezům, i pro nedostatek finančních prostředků. Náklady na projekt již dosáhly 1,4 mld. €. Součástí projektu je i dodávka 24 vlakových souprav, tendr bude vypsán. Podle posledních odhadů nebude soluňské metro zprovozněno před r. 2020.

Athénské metro

Athénské metro

V roce 2004 se do Athén vrátila tramvaj. Délka tramvajové sítě by se měla postupně prodloužit ze stávajících 25 na 50 km. Jako první se plánuje prodloužení do čtvrtí sousedících s pirejským přístavem. Projekt by měl být realizován v letech 2017-20 a jeho součástí bude nákup 25 tramvajových souprav nové generace. Veřejná soutěž byla poprvé vyhlášena v listopadu 2013, byla však napadena jako netransparentní a následně zrušena. Podle informací v tisku se připravuje opakované vyhlášení tendru na nákup tramvají.

Jedna z konečných stanic athénské tramvaje

Jedna z konečných stanic athénské tramvaje

Gestorem projektů týkajících se metra (Athény, Soluň) a tramvaje je veřejná akciová společnost Attiko Metro S.A., mezinárodní konsorcium firem se silným francouzským zastoupením. Na její webové stránce jsou k dispozici informace o realizovaných projektech vypisovaných veřejných soutěžích. 

 

Milan Fischer, zástupce velvyslance, Jitka Chromcová, asistentka pro obchodní, ekonomickou a politickou agendu, Velvyslanectví ČR v Athénách