ελληνικά  english  česky 

rozšířené vyhledávání
na_celou_sirku
Foto: ©ilustrační obrázek z volně přístupných zdrojů
Upozornění na článek Tisknout Zmenšit písmo Zvětšit písmo

Řecká vláda chystá obnovu autobusů a trolejbusů pro Atény a Soluň

Sdělovací prostředky avizují rozsáhlou obnovu autobusového vozového parku v Athénách a Soluni. Ministerstvo infrastruktury a dopravy chystá tendr na 750 autobusů a dalších 92 autobusů pro Atény chce zakoupit metropolitní správce MHD. Podle informací z počátku r. 2019 by mělo k vypsání veřejné soutěže dojít v 1. pololetí letošního roku.

Metropolitním správcem athénské MHD, která zahrnuje autobusy, trolejbusy, metro, tramvaj a příměstský vlak, je koncern OASA (Athens Urban Transport Organisation). Na silniční dopravu (autobusy a trolejbusy) dohlíží jeho dceřiná společnost OSY a na kolejovou (tramvaj a metro) STASY. Zatímco kolejová doprava se rozšiřuje a modernizuje a moderní jsou i trolejbusy, autobusy stárnou. Jejich průměrný věk dosahuje 14 let a většina dávno překročila hranici životnosti.

Ve druhém největším městě Řecka Soluni/Thessaloniki, kde spravuje městskou dopravu organizace OASTh (Organisation of Urban Transportation of Thessaloniki), je sice vozový park autobusů novější, přesto ale zastaralý a amortizovaný.

Rok 2019 by měl přinést změnu. Sdělovací prostředky již nějakou dobu avizují přípravy na „nákup století“. Jedná se o obří zakázku na 750 moderních autobusů splňujících emisní normu EURO 6 s vybavením pro telematiku a elektronické jízdenky. Nemá jít výhradně o autobusy jednoho typu ale konkrétně o:

  • 320 elektrobusů a trolejbusů,
  • 330 plynových CNG autobusů,
  • 100 dieselových kloubových autobusů.

Hlavní město si z toho nárokuje 400 autobusů (170 elektro, 180 CNG a 50 diesel) a Soluň 350 vozidel (150 elektro, 150 CNG a 50 diesel).

Náklady akvizice se odhadují na 220 mil. eur (bez DPH) a budou pokryty z prostředků finančního rámce EU 2014-20 a z půjčky od EIB. Gestorem zakázky bude ministerstvo infrastruktury a dopravy, které vyhodnocuje výsledky veřejné diskuse o projektu „Nákup městských autobusů pro Athény a Soluň“, jež proběhla v roce 2018. Na jejich základě by měla být v 1. pololetí r. 2019 vypsána veřejná soutěž. Dodávka prvních vozidel má začít do 7 měsíců. Dodavatel se zřejmě bude muset zavázat k zajištění údržby po dobu 12 let a dodávce náhradních dílů na 15 let.

Prezident koncernu OASA Anastasios Tastanis na konferenci EcoMobility 2019 (Athény, 22/1/2019) potvrdil záměr radikálně obnovit vozový park athénských autobusů. Uvedl, že OASA chystá nákup dalších 92 moderních autobusů technologie EURO 6 (12 malých elektrobusů, 20 dieselových autobusů s délkou 12 metrů a 60 dieselových 18 metrových kloubových), na které získal 30 mil. eur z operačního programu regionu Atika.

Moderní české autobusy

Moderní české autobusy

Autoři: Milan Fischer, zástupce velvyslance, Jitka Chromcová, asistentka pro obchodní, ekonomickou a politickou agendu, Velvyslanectví ČR v Athénách