ελληνικά  english  česky 

rozšířené vyhledávání
Upozornění na článek Tisknout Zmenšit písmo Zvětšit písmo

Rozšíření athénského metra dostalo zelenou

I když si Athény musely na metro počkat až do roku 2000, projekt má dlouhodobou podporu napříč celým politickým spektrem a jakmile se rozjel, nedokázaly ho zastavit ani obstrukce silné archeologické lobby, ani finanční krize. Jeho přínos pro dopravně přetíženou metropoli dnes již nikdo nezpochybňuje a jeho další rozšiřování patří mezi priority. V dubnu 2017 byla vyhlášena veřejná soutěž na výstavbu jeho již 4. trasy, do které se přihlásily čtyři konsorcia.

V současnosti jsou v provozu tři trasy athénského metra:

Attiko Metro-trasy

Attiko Metro-trasy

Trasa 1 Pireus-Kifissia (zelená) využívá původní více než sto let starou trať městského vlaku. V r. 2004 byla modernizována a zahrnuje 20 stanic.

Trasa 2 Elliniko-Omonia-Anthoupoli (červená), 20 stanic

Trasa 3 Agia Marina-Monastiraki-Syntagma-Mezinárodní letiště E. Venizelos (modrá), má aktuálně 21 stanic. Práce na jejím dalším prodloužení až do přístavu Pireus ale pokračují a  vzniknout má 6 nových stanic. Předpokládaný termín dokončení je r. 2019.

Trasy jsou vzájemně napojeny v centru Athén v přestupních stanicích Omonia, Syntagma a Monastiraki a navazují na athénský příměstský vlak (vyznačen černě).

Dlouhodobým záměrem je vybudování trasy 4 , s ohledem na její tvar nazývané také „trasa U“, vedoucí přes hustě obydlené čtvrti v centru řecké metropole. Hlavní úsek A projí Alsos Veiku se čtvrtí Goudi (vyznačeno žlutě). Později by měly navázat další čtyři úseky. Vzhledem k nedostatku finančních prostředků byl záměr odkládán ale nikoliv zastaven. Veřejná soutěž na realizaci úseku A byla vyhlášena v dubnu 2017.

Dodavatelem a provozovatelem athénské kolejové dopravy (metro a tramvaj) je veřejná akciová společnost Attiko Metro S.A.

Základní informace k veřejné soutěži RFP-308/17 – “LINE 4 – SECTION A’ ALSOS VEIKOU – GOUDI”:

Předmět: kompletní výstavba a uvedení do provozu trasy metra o délce 13 km (z toho hloubený dvoukolejný tunel o délce 10 km) se 14 stanicemi v hloubce 20 - 34 m, dodávka 18 nových vlakových souprav a výstavba budov řídícího centra a servisní základny

Doba realizace projektu: 96 měsíců (8 let)

Uzávěrka pro podání přihlášek do 1. fáze soutěže: původní 30/6/2017, prodloužena do 10/8/2017

Výchozí rozpočet (včetně nákladů na archeologický průzkum): 1,450 mld. € (bez DPH), finální rozpočet bude upřesněn ve 2. fázi soutěže

Financování: řecký Program veřejných investic 2017 + finanční rámec EU na léta 2014-20 + půjčky od EIB

Záruka pro postoupení do 2. fáze: bankovní jistina ve výši 2% finálního rozpočtu  

Oficiální jazyk, ve kterém proběhne soutěž a budou sepsány kontrakty: řečtina

Projekt bude zadán, jakmile bude potvrzeno jeho zařazení do finančního rámce EU 2014-20. Vítěznému konsorciu bude vyplacena záloha ve výši 10% finálního rozpočtu (bez DPH).

Bližší informace na portálu akciové společnosti Attiko Metro S.A.:

Vyhláška veřejné soutěže byla dne 6/4/2017 zaslána ke zveřejnění v Úředním věstníku EU.

Dne 10/8/2017 byla uzavřena 1. fáze soutěže, do které se přihlásila čtyři konsorcia složená z významných řeckých i zahraničních stavebních koncernů:

  1. TERNA AE (GR) - SIEMENS AG
  2. J&P AVAX AE (GR) - GHELLA SpA - ALSTOM TRANSPORTATION S.A.
  3. AKTOR ATE (GR) - ANSALDO STP SpA - HITACHI RAIL ITALY SpA
  4. FCC - ARCHIRODON (GR) - MYTILINAIOS (GR)

 Předpokládá se, že závazné nabídky budou předloženy ještě do konce roku 2017.

 

Milan Fischer, zástupce velvyslance, Jitka Chromcová, asistentka pro obchodní, ekonomickou a politickou agendu, Velvyslanectví ČR v Athénách