česky  english 

rozšířené vyhledávání
na_celou_sirku
Foto: ZÚ Bangkok
Upozornění na článek Tisknout Zmenšit písmo Zvětšit písmo

Thajsko – výrazný posun v rozvoji kolejové dopravy

Po desetiletích ospalého přešlapování se zdá, že se thajská kolejová doprava konečně začíná probouzet do lepších časů. Aktuální realizace investičních magaprojektů thajské vlády tomu nasvědčuje.

Po celé zemi probíhá výstavba několika hlavních železničních koridorů, včetně 308 km dlouhého úseku dvoukolejné rychlostní trati mezi městy Nakhon Ratchasima a Ubon Ratchathani v oblasti regionu Isan (cca 250 km východně od Bangkoku, směrem na Laos a Vietnam). V samotném hlavním městě Bangkoku se v rámci posílení MHD aktuálně pracuje na realizaci 10 linek metra a nadzemní rychlodráhy. Obdobně i v dalších velkých městech a turistických oblastech země - od Chiang Mai na severu po Phuket na jihu - je zájem o rozvoj tramvajové či příměstské železniční dopravy.

Žádný z projektů však nesymbolizuje renesanci thajské kolejové dopravy jako výstavba a brzké dokončení (leden 2021) nového centrálního nádraží Bang Sue v Bangkoku. To by se po svém otevření mělo stát největším a nejmodernějším železničním uzlem v zemích ASEAN a vystřídá více než stoleté nádraží Hua Lamphong, které naopak čeká budoucnost železničního muzea. Nové nádraží propojí s okolním světem kromě běžné dopravní sítě také nová "červená" linka příměstské železnice, stejně jako plánovaná rychlodráha spojující bangkokská mezinárodní letiště Don Mueang a Suvarnabhumi a vzdálenější U-Tapao v Rayongu. Výstavba nového železničního uzlu vyjde thajskou vládu na 15 miliard THB (cca 500 mil. USD) a měla by ulevit dopravním zácpám ve městě.

Nová příměstská "červená" železniční linka dlouhá přibližně 40 km v hodnotě 9 miliard THB (cca 300 mil. USD) je též stavebně dokončena a bude uvedena do provozu v roce 2021 ihned po instalaci zabezpečovacího systému a dodání vlakových souprav. Thajské státní dráhy (State Railway of Thailand / SRT) plánují do konce letošního roku vybrat dodavatele na prodloužení linky o dalších cca 30 km v hodnotě kolem 20 miliard THB (cca 650 mil. USD). Podle odhadů by každý den mělo novou linku využít kolem 220 tis. osob, obdobně jako je plánovaný počet cestujících v případě vlastního nádraží Bang Sue. SRT současně pracují na rozpočtu více než 100 mil. THB (3,2 mil. USD) na r. 2021 na vypracování studie proveditelnosti cca 174-kilometrového úseku zmíněné dvoukolejné rychlostní tratě.

V návaznosti na nedávno podepsanou smlouvu s konsorciem soukromých firem a zahájenou přípravou výstavby východní rychlodráhy (Eastern HSR), vzájemně propojující Bangkok, tři zmíněná letiště a průmyslovou oblast tzv. Východního ekonomického koridoru (Eastern Economic Corridor / EEC), je to jen další důkaz o investičním rozmachu thajské vlády v oblasti rozvoje a modernizace dopravní infrastruktury v zemi (mj. s technologickou účastí japonských a čínských firem). Rozvoj dopravní infrastruktury přitom zůstane prioritou thajské vlády, což je jedním z důvodů, proč by české firmy měly této oblasti věnovat pozornost.

Aleš Ždimera, ekonomický diplomat, Velvyslanectví ČR v Bangkoku

přílohy

Thajsko - trasa východní větve železniční rychlodráhy... 73 KB JPG (Obrázek / Fotka) 12.6.2020