Český vývoz do Číny činil loni rekordních 56 miliard Kč
20.02.2018 / 04:12 | Aktualizováno: 01.02.2019 / 06:21
Význam čínského trhu pro české exportéry každým rokem roste. Loni dosáhl vývoz z České republiky do Číny rekordních 56 miliard korun, což představuje meziroční nárůst o 20 %. Českým firmám se daří prosadit i mezi tvrdou konkurencí a v Číně úspěšně a stabilně uplatňovat své výrobky. Se započtením reexportů české produkce přes Německo přesáhl pravděpodobně loňský vývoz z ČR do Číny 100 miliard korun.
Čína platí za jeden z největších ale také nejnáročnějších trhů na světě. Obchod zde charakterizují nesčetné bariéry, tvrdá konkurence a pro Evropany nezvyklé prostředí. Přesto se daří českým exportérům na čínském trhu stabilně prosazovat. Po předloňské stagnaci se v roce 2017 český export do Číny vrátil k růstu, a sice meziročně o pětinu na 56 miliard korun. Čeští vývozci tak prokazují svou kondici a schopnosti uplatnit se i v obtížných podmínkách.
Hlavní postavení v českém vývozu do Číny dlouhodobě zaujímají stroje a dopravní prostředky, které tvoří více než polovinu přímého exportu. Dále se do Číny vyváží průmyslové a spotřební zboží, zejména součásti motorových vozidel, čerpadla, rozvaděče, telefonní přístroje, obvody, hračky, kočárky či pneumatiky.
Navzdory růstu exportu zůstává obchodní saldo s Čínou pro ČR záporné a v posledních letech pravidelně narůstá. V loňském roce činil obchodní schodek necelých 417 miliard korun. Dovoz z Číny do ČR v roce 2017 dosáhl 473 miliard Kč, což představuje oproti předloňskému roku nárůst o téměř 10 %. Nejvíce se z Číny dováží stroje a dopravní prostředky.
Úspěšný rok mají za sebou také čeští investoři v Číně. Škoda Auto v roce 2017 dodala čínským zákazníkům 325.000 vozů, tedy o 2,5% více než v roce 2016. Poskytovatel spotřebního financování Home Credit již v Číně zaměstnává na 90.000 pracovníků a obsluhuje miliony aktivních klientů. Výrobce sportovního oblečení Alpine Pro slaví úspěchy s rostoucí popularitou zimních sportů ve východní Asii a Olympijskými hrami. Daří se také českému strojírenství a firmám z oblasti všeobecného letectví.
Čína se prezentuje jako trh otevřený zahraničním dovozcům. Svědčí o tom například popularita obchodování prostřednictvím online e-commerce platforem nebo systém speciálních obchodních zón. Čínu zároveň charakterizují obchodní překážky, které musí zahraniční společnosti vytrvale překonávat. Pro úspěšný boj s konkurencí jsou důležité neustálé inovace produktů a služeb.
Zahraniční dovozci mají nespočet příležitostí každý rok představit své výrobky na mnohých čínských veletrzích. Jedním z hlavních veletrhů roku 2018 bude na začátku listopadu China International Import Expo v Šanghaji, kde se Česká republika bude prezentovat národním pavilonem i komerční sekcí firem. Více informací o China International Import Expo vám sdělí ekonomický úsek českého velvyslanectví v Pekingu: commerce_beijing@mzv.cz
Lukáš Opatrný, vedoucí ekonomického úseku, české velvyslanectví v Pekingu