česky  english  中文 

rozšířené vyhledávání
na_celou_sirku
Foto: chinamaps.org
Upozornění na článek Tisknout Zmenšit písmo Zvětšit písmo

Český vývoz do Číny činil loni rekordních 56 miliard Kč

Význam čínského trhu pro české exportéry každým rokem roste. Loni dosáhl vývoz z České republiky do Číny rekordních 56 miliard korun, což představuje meziroční nárůst o 20 %. Českým firmám se daří prosadit i mezi tvrdou konkurencí a v Číně úspěšně a stabilně uplatňovat své výrobky. Se započtením reexportů české produkce přes Německo přesáhl pravděpodobně loňský vývoz z ČR do Číny 100 miliard korun.

Čína platí za jeden z největších ale také nejnáročnějších trhů na světě. Obchod zde charakterizují nesčetné bariéry, tvrdá konkurence a pro Evropany nezvyklé prostředí. Přesto se daří českým exportérům na čínském trhu stabilně prosazovat. Po předloňské stagnaci se v roce 2017 český export do Číny vrátil k růstu, a sice meziročně o pětinu na 56 miliard korun. Čeští vývozci tak prokazují svou kondici a schopnosti uplatnit se i v obtížných podmínkách.

Hlavní postavení v českém vývozu do Číny dlouhodobě zaujímají stroje a dopravní prostředky, které tvoří více než polovinu přímého exportu. Dále se do Číny vyváží průmyslové a spotřební zboží, zejména součásti motorových vozidel, čerpadla, rozvaděče, telefonní přístroje, obvody, hračky, kočárky či pneumatiky.

Navzdory růstu exportu zůstává obchodní saldo s Čínou pro ČR záporné a v posledních letech pravidelně narůstá. V loňském roce činil obchodní schodek necelých 417 miliard korun. Dovoz z Číny do ČR v roce 2017 dosáhl 473 miliard Kč, což představuje oproti předloňskému roku nárůst o téměř 10 %. Nejvíce se z Číny dováží stroje a dopravní prostředky.

Úspěšný rok mají za sebou také čeští investoři v Číně. Škoda Auto v roce 2017 dodala čínským zákazníkům 325.000 vozů, tedy o 2,5% více než v roce 2016. Poskytovatel spotřebního financování Home Credit již v Číně zaměstnává na 90.000 pracovníků a obsluhuje miliony aktivních klientů. Výrobce sportovního oblečení Alpine Pro slaví úspěchy s rostoucí popularitou zimních sportů ve východní Asii a Olympijskými hrami. Daří se také českému strojírenství a firmám z oblasti všeobecného letectví.

Čína se prezentuje jako trh otevřený zahraničním dovozcům. Svědčí o tom například popularita obchodování prostřednictvím online e-commerce platforem nebo systém speciálních obchodních zón. Čínu zároveň charakterizují obchodní překážky, které musí zahraniční společnosti vytrvale překonávat. Pro úspěšný boj s konkurencí jsou důležité neustálé inovace produktů a služeb.

Zahraniční dovozci mají nespočet příležitostí každý rok představit své výrobky na mnohých čínských veletrzích. Jedním z hlavních veletrhů roku 2018 bude na začátku listopadu China International Import Expo v Šanghaji, kde se Česká republika bude prezentovat národním pavilonem i komerční sekcí firem. Více informací o China International Import Expo vám sdělí ekonomický úsek českého velvyslanectví v Pekingu: commerce_beijing@mzv.cz

 

Lukáš Opatrný, vedoucí ekonomického úseku, české velvyslanectví v Pekingu