česky  english  中文 

rozšířené vyhledávání
na_celou_sirku
Foto: Profimedia.cz
Upozornění na článek Tisknout Zmenšit písmo Zvětšit písmo

Čínský automobilový průmysl se postupně otevře zahraničním investorům

Národní rozvojová a reformní komise (NDRC) zveřejnila v úterý 17. dubna plán na otevření čínského automobilového trhu zahraničním investorům. Podle současných regulí smí zahraniční partner vlastnit ve společném podniku na výrobu automobilů podíl nejvýše 50 procent, přičemž většinovým vlastníkem je čínský partner. Tato nařízení omezující podíl zahraničních investorů v automobilovém sektoru budou v následujících pěti letech postupně odstraňována.

V letošním roce se zruší limit zahraničního vlastnictví pro výrobce elektrických aut a tzv. hybrid plug-in vozů, které je možné dobíjet i ze zásuvky. Podle komise Čína také letos odstraní limity určující výši podílu zahraničních firem ve výrobě lodí a letadel. Následovat bude výroba komerčních vozů v roce 2020. Trh s osobními automobily se zahraničním investorům otevře v roce 2022.

Čína představuje největší automobilový trh světa. V roce 2017 se v zemi prodalo 28,9 milionu motorových vozidel. Čína je zároveň důležitým hráčem na trhu s vozy na alternativní pohon. Do roku 2025 by se měly elektromobily na prodeji osobních aut v Číně podílet minimálně jednou pětinou. Výhledově dokonce Čína koketuje s myšlenkou zcela zakázat prodej aut se spalovacím motorem, aby tak zlepšila kvalitu ovzduší.

Změna legislativních podmínek ovlivní světové výrobce automobilů včetně české automobilky Škoda Auto, pro kterou se Čína stala významným exportním trhem. Škoda v roce 2017 dodala čínským zákazníkům 325 000 vozů, což představuje 27 procent z celkového odbytu. Zájem o vozy značky Škoda navíc v Číně meziročně stoupá a firma plánuje v roce 2020 atakovat hranici 600 000 prodaných vozů.

Tomáš Král, stážista, velvyslanectví ČR v Pekingu