česky  english  中文 

rozšířené vyhledávání
na_celou_sirku
Foto: pixabay.com
Upozornění na článek Tisknout Zmenšit písmo Zvětšit písmo

Trh s kosmetikou v Číně skýtá veliký potenciál růstu

Pandemie Covid-19 a s ní spojená nižší spotřeba domácností postihla v Číně téměř všechny sektory. Jedním z nich je i sektor kosmetiky a péče o pokožku. Ten do roku 2022 rostl meziročně průměrně o 15 %. V roce 2022 poprvé zaznamenal pokles, když celkové prodeje dosáhly 394 miliard yuanů oproti 403 miliardám RMB v roce předchozím.

Data z prvních třech měsíců roku 2023 však ukazují na obnovenou důvěru čínských spotřebitelů po ukončení přísných protipandemických opatření. Celkové prodeje kosmetiky v daném období činily 104 miliard RMB a zaznamenaly tak meziroční nárůst o 5,9 %. Rostoucí zájem čínských spotřebitelů ukazují rovněž počty shlédnutí make-up tutorialů a vlogů s tématem péče o pokožku. Jejich celkový průměrný měsíční počet shlédnutí činil v minulém roce 100 miliard.

V tomto ohledu má Česká republika v Číně dobré jméno zejména v organické kosmetice, která byla tradičně oblíbeným suvenýrem čínských turistů mířících do ČR. S jejich návratem se dá očekávat oživení poptávky po české kosmetice. Platí zároveň, že čínští spotřebitelé preferují kosmetiku evropskou či japonskou a korejskou, oproti kosmetice domácí. České značky jsou na čínském trhu téměř nezastoupeny, což je dáno i poměrně složitým získáním potřebných certifikací. Zjednodušení přístupu na trh může představovat český národní pavilon na jedné z největších čínských e-commerce platforem JD.com. Jelikož se jedná o model tzv. cross-border e-commerce, kdy zboží putuje k zákazníkovi přímo z ČR případně přes celní sklad v ČLR, odpadá pro firmu řada komplikací spojených právě s certifikací výrobku. Více informací může podat ekonomický úsek Velvyslanectví ČR v Pekingu na commerce_beijing@mzv.cz případně regionální ředitele agentury CzechTrade v Šanghaji či Pekingu.

On-line prodej kosmetiky v Číně převažuje nad tím v kamenných prodejnách. Nabízet své produkty na e-commerce platformách je tak pro firmy, které chtějí na trhu uspět, nutnost. Jedná se zároveň o trh s obřím potenciálem růstu. Zatímco na největších trzích, jimiž jsou Japonsko, USA či Jižní Korea, dosahuje roční spotřeba kosmetických produktů na osobu výše 310 USD respektive 285 a 256 USD, u Číny je to podstatně méně, přibližně 40 USD. Největší podíl na čínské spotřebě představuje péče o pokožku. Rychle rostoucím segmentem je pak mužská kosmetika, s odhadovanými ročními prodeji ve výši 70 miliard RMB v nejbližších letech.

Adam Kupka, ekonomický diplomat, Velvyslanectví ČR v Pekingu