česky  english  中文 

rozšířené vyhledávání
na_celou_sirku
Foto: HuffPost
Upozornění na článek Tisknout Zmenšit písmo Zvětšit písmo

E-Commerce očekávaným motorem ekonomiky za časů pandemie

E-Commerce, neboli spíše cross-border e-commerce (CBEC), tj. přeshraniční elektronický obchod, se v Číně stává stále významnějším kanálem pro dovoz a vývoz produktů či služeb. CBEC je zejména příležitostí pro ty, jež mají zájem o zavedení svých produktů a služeb na čínský trh, aniž by v zemi museli registrovat svou společnost. Alternativně může CBEC pomoci tam, kde firmy kvůli ekonomickým dopadům COVID-19 mohou mít potíže s udržením provozu v Číně či nadále dodávat své výrobky a služby na čínský trh.

Podíl čínského exportu prostřednictvím CBEC na celkovém zahraničním obchodu země za posledních šest let skokově vzrostl z 2,2 % na 11,25 %. Aby Čínská vláda dále podpořila a celkově stabilizovala zahraniční obchod, rozhodla se podporovat právě CBEC. Zejména v roce 2020  byl CBEC po měsících uzavření země sledovaným barometrem spotřeby a zdraví čínské ekonomiky, a to nejen v den nákupního festivalu. Firmy, které skrze CBEC chtějí proniknout na čínský trh, by proto měly situaci sledovat a držet krok s nejnovějším vývojem.

E-commerce v dobách pandemie trhá rekordy

Každoroční nákupní svátek, v Číně zvaný „Singles ’Day“ neboli „Den nezadaných“, připadá na 11.11. a je největším světovým festivalem online nakupování. Největší nejen díky počtu online nakupujících, kterých je v Číně 710 milionů a tvoří 78,6 % z celkového počtu uživatelů internetu v zemi, ale i díky objemu peněž, který v jediný den spotřebitelé na online nákupních platformách utratí.

Vzhledem k pandemii a zpřísněným cestovním opatřením se očekávalo, že festival bude mít větší globální dosah než v předchozích letech, tj. že čínští spotřebitelé letos utratí více za dovážené produkty a zahraniční luxusní značky, neboli CBEC. Vzhledem k práci mnoha lidí z domova a pozornosti, které nyní lidé věnují péči o své zdraví, se vyšší prodeje očekávaly zejména u elektronického zboží a produktů pro zdraví a wellness.

Do propagační akce na platformě Tmall Global se s vidinou slibných tržeb zapojilo více než 2 600 nových mezinárodních značek. Aby přeshraniční dodání alespoň 50% zásilek mohlo dosáhnout dvakrát větší rychlosti než obvykle, vypravila logistická odnož společnosti Alibaba do zahraničí zhruba 700 letů.

Nákupní svátek na největších online nákupních platformách společnosti Alibaba (Taobao a Tmall) letos odstartoval již 21.10., tj. 3 týdny před každoročním spuštění festivalu, aby nejen platformám zvýšil prodeje, ale pomohl i obchodníkům vyrovnat se s dopady koronaviru.

V roce, kdy celosvětová pandemie zasáhla mnoho průmyslových odvětví a celkově zpomalila globální ekonomiku, byly tržby online prodejců překvapivě vysoké. Na druhou stranu, není se čemu divit, nákupy se z bezpečnostně-hygienických důvodů přesunuly online.

Od 1. do 11. listopadu utratili zákazníci na online nákupních platformách společnosti Alibaba 498,2 mld. CNY (75,1 mld. USD). Konečné číslo prodeje překročilo loňských 38,4 mld. USD za pouhých 24 hodin poté, co Alibaba letos poprvé prodloužila prodejní období. Na konkurenční platformě JD spotřebitelé ve stejném období utratili 271,5 mld. CNY (40,9 mld. USD), z toho 200 mld. CNY (30,2 mld. USD) devět minut poté, co byl festival 1. 11. spuštěn. Pro porovnání, 11. listopadu loňského roku utratili online nakupující v Číně neuvěřitelných 410 mld. CNY (60,4 mld. USD) za 24 hodin, tj. dvojnásobek toho, co Amazon vygeneruje za celý měsíc.

Význam CBEC pro další růst nejen domácí ekonomiky

Čínská vláda si uvědomuje význam e-commerce pro svou domácí spotřebu; současně s ním také význam CBEC pro svůj zahraniční obchod, zejm. jeho stabilizaci. Význam CBEC totiž každoročně v přeshraničním pojetí vzroste o průměrných 49,5 %, a to i za dob ekonomiky zpomalené dopady pandemie.

Pro přehlednost, v roce 2019 dosáhl CBEC v přeshraničním pojetí 186,2 mld. CNY (26,25 mld. USD), tj. pětkrát více než v roce 2015. Čína do světa vypravila více než 300 mil. balíků, převážně do USA (29,29 %), Francie (6,42 %), Ruska (6,10 %), Spojeného království (5,55 %) a Německa (4,59 %). I letos, kdy byl v prvním pololetí roku tradiční čínský zahraniční obchod těžce zasažen pandemií, CBEC tržby nadále rostly. Od ledna do února, navzdory pandemii a uzavření země, činil čínský objem dovozu a vývozu maloobchodního CBEC prodeje 17,4 mld. CNY (2,45 mld. USD), což je meziroční nárůst o 36,7 %. Za poslední fiskální čtvrtletí roku Alibaba dokonce vykázala 22% nárůst prodejů v celkové výši 16,1 mld. USD, což překonalo předpovědi analytiků. Pandemie zkrátka mění trendy nakupování a spotřebitelského chování a nyní více než kdy jindy ovládá on-line nakupování maloobchodní sféru.

Čína v CBEC spatřuje velký potenciál. CBEC nejen že pomáhá vytvářet nové průmyslové řetězce, jako jsou přeshraniční logistika, přeshraniční finanční platby či financování dodavatelského řetězce; ale na mikroúrovni CBEC také umožňuje podnikání a propojuje domácí malé a střední podniky a místní průmyslová odvětví se světem.

Masivně proto investuje do rozvoje CBEC pilotních zón. Od otevření první pilotní zóny v Hangzhou v roce 2015, Čína otevřela v 5 etapách již celkem 105 pilotních zón CBEC, které celkově pokrývají 30 provincií, obcí a autonomních oblastí s výjimkou Tibetu. Zatímco první dvě etapy 13 pilotních zón byly umístěny hlavně ve velkých a středních městech na východě země, třetí etapa zón se začala rozšiřovat do hlavních provinčních měst v centrálních, západních a severovýchodních oblastech Číny. Čtvrtá a pátá etapa následně zahrnovala více měst druhé a třetí kategorie.

K podpoře dalšího růstu CBEC formou příznivých opatření, mezi něž patří rozšiřování seznamu maloobchodních dovozů CBEC, snižování daní a cel nebo posílení mezinárodní přepravní kapacity země, se Čína zavázala i ve své letošní výroční zprávě. (Pozn.: Již v loňském roce Čína přijala celou řadu opatření zvýhodňující spotřebitele i prodejce. Více se dočtete v našem článku Cross Border e-Commerce – vstupní brána na čínský trh pro české SMEs.) Firmy, které tak chtějí proniknout na čínský trh, aniž by v zemi nutně musely budovat základnu, by proto měly situaci bedlivě sledovat a držet krok s nejnovějším vývojem a trendy.

Jak se může zapojit český business

CBEC zóny umožňují firmám využívat celé škály výhod spočívajících převážně v daňových úlevách. Samozřejmostí je osvobození od daně z přidané hodnoty (DPH), spotřební daň z maloobchodu či snížení daně z příjmu právnických osob.

CBEC je příležitostí zejména pro ty, jež mají zájem o zavedení svých produktů či služeb na čínský trh, aniž by v zemi museli registrovat svou společnost. Alternativně může CBEC pomoci tam, kde firmy kvůli ekonomickým dopadům COVID-19 mohou mít potíže s udržením provozu v Číně či nadále dodávat své výrobky a služby na čínský trh.

Úspěch se nicméně dostaví pouze těm, kteří si trh pečlivě předem prostudují. Pamatovat je potřeba především na registraci produktů, ochranných známek a duševního vlastnictví. Čína totiž uplatňuje systém „first to file“ oproti přístupu „first to use“, který je obecně upřednostňován v Evropě. Více o ochranné známce a její registraci najdete v našem článku Jak ochránit duševní vlastnictví v Číně? Firmám zdarma poradí China IPR SME Helpdesk. Podcenit nelze ani výběr partnera a online platforem, které by si měly firmy předem řádně prověřit. A konečně, důležitá je také správně zvolená strategie pro konkrétní produkt či službu.  S tím vším firmám pomohou kanceláře agentury CzechTrade v Číně ve spolupráci s obchodně-ekonomickým úsekem Velvyslanectví ČR v Pekingu. Neváhejte se proto na nás kdykoliv obrátit.

 

Barbora Mbuyi Kocourková, ekonomický diplomat Velvyslanectví ČR v Pekingu