česky  english  中文 

rozšířené vyhledávání
na_celou_sirku
Foto: Velvyslanectví ČR v Pekingu
Upozornění na článek Tisknout Zmenšit písmo Zvětšit písmo

Předolympijská vlna zájmu o lyžování a snowboarding v Číně je obchodní příležitostí

Peking hostí v únoru roku 2022 zimní olympijské hry. Čína prožívá vlnu zájmu o lyžování a snowboarding, jež čítá miliony nových spotřebitelů s vysokou kupní silou. Ročně vznikají desítky nových lyžařských středisek. Spotřebitelské návyky nových vyznavačů těchto sportů lákají výrobce a prodejce světoznámých značek sportovního oblečení a vybavení. Cenová úroveň za stejnou produkci je proti České republice téměř trojnásobná. Obchodní příležitosti v úzkých segmentech trhu jsou i pro české výrobce.  Velmi zajímavý potenciál skýtá i realizace sportovně-poznávacích pobytů čínských klientů v České republice.

Peking a širší okolí budou v únoru 2022 hostit zimní olympijské hry. Region se stane historicky první lokalitou, kde se uskutečnila letní (r. 2008) tak i zimní olympiáda. Naváže na poslední zimní olympiádu konanou v korejském Pchjongčchangu (r. 2018) a v létě pořádanou letní olympiádu v japonském Tokio (r. 2020) největší možnou oslavou sportu a také šancí masivního stimulu obchodního rozvoje odvětví cílících na zimní či letní sporty. Čína prožívá rapidní růst zájmu o lyžování a snowboarding od své úspěšné olympijské kandidatury z r. 2015. Meziroční růsty počtu aktivních vyznavačů těchto sportů jsou ve stovkách tisíců. Statistiky se velmi liší, ale kvalifikované odhady profesionálů hovoří o čtyřech milionech aktivních lyžařů a snowboardistů. Příležitosti pro obchodní využití tohoto zájmu českými výrobci či poskytovateli služeb leží v úzkých segmentech čínského spotřebitelského trhu. Obchodně zajímavým může být i prodej služeb a produkce čínským klientům přímo v České republice. Sportovně-poznávací zájezdy do ČR mohou přilákat zájem místních touroperátorů a jejich zákazníků.

Olympijská sportoviště jsou téměř dostavěna. Jejich úroveň, včetně ubytovací kapacity, jen potvrzují fakt, že horské zimní sporty jsou v Číně výsadou movitějších vrstev společnosti. Tomu odpovídá i cenová úroveň nejen ubytování, ale i služeb lyžařských instruktorů v střediscích hojně nabízených či sportovního vybavení a oblečení, jež jsou k mání k prodeji či zapůjčení přímo v těchto resortech. Statistika hovoří o 750 horských střediscích což je přibližně polovina cílového stavu. Naším měřítkům na rozsah a vybavení odpovídá asi jen stovka z nich. Mezi ta nejznámější patří od Pekingu 250 km vzdálený Wanlong a Secret Garden, která za dva roky poznají stovky miliony televizních diváků jako kolbiště některých z olympijských disciplín. Zapojení české produkce do budování infrastruktury je však málo pravděpodobné.

Čínská společnost je hodně založena na sebeprezentaci individuálního úspěchu formou spotřeby luxusního zboží a konzumace exkluzivních služeb. Zdravý životní styl, který je navíc v podobě volného času stráveného na lyžích či snowboardu možné i náležitě prezentovat, patří stále více k modernímu statusu elit a vyšší střední třídy. To budí zájem výrobců značkového vybavení, kteří od Číny očekávají kompenzaci celosvětových propadů prodejů vybavení pro milovníky lyžování a snowboardu. Zatím omezená velikost trhu, která je limitujícím faktorem prodejů větších objem,  zejména však spotřebitelské chování, nastavily cenovou úroveň např. lyží na téměř trojnásobnou úroveň oproti České republice. Musí se jednat o známou, značkovou, produkci, která podtrhuje příslušný image spotřebitele.

Stát do přípravy zimní olympiády hodně investuje. Nová infrastruktura má z pohledu centrálních orgánů pomoci navyšovat i podíl domácí turistiky na úkor zahraniční. To platí i pro zimní horské sporty. Jen do Japonska a Korejské republiky ročně zavítá více jak milion lyžařů či snowboardistů. Tyto země jsou i vzhledem k relativní blízkosti lídry a velkou konkurencí pro evropská střediska. Většina těchto turistů však vyjíždí nejen za aktivním sportem, ale i za poznáním a dalšími zážitky. Na lyžích či prkně stráví v průměru jen dva půldny. Zbytek času věnují oddychu typu welness procedur, kulinářství, procházkám, nákupům apod.  Podstatnou část těchto turistů mířících do Evropy, zejména do Švýcarska, Itálie a Rakouska, tvoří lyžařští začátečníci či mírně pokročilí středního věku. Lyžařský instruktor je tudíž nezbytný, znalost čínštiny velkou předností.

Česká republika má co nabídnout a velvyslanectví ČR v Pekingu registruje zájem místních firem o nalezení českého partnera k realizaci těchto pobytů pro čínské klienty. Aktivní pobyt v horském středisku s nákupem řady služeb včetně kurzů lyžování, návštěva lázeňského města s vyzkoušením léčebných procedur, česká gastronomie, nákupy tradiční produkce typu křišťálu, památky UNESCO tvoří jen stručný výčet možných aktivit atraktivního produktového balíčku. O tento typ sportovně-poznávacího pobytu v ČR může být dle zmíněné firmy poptávka. Realizace těchto pobytů je i zajímavým podpůrným nástrojem k uplatnění produkce či služeb přímo v Číně. Spolupráci s čínskými partnery tak mohou navázat např. firmy zaměřené na licencování učitelů lyžování či s řadou firem, které ve světle nadcházející olympiády spolupracují s Českým olympijským výborem případně s Českou unií sportu.

Následování úspěšných případů typu Alpine Pro, firmy, která v Číně aktivně působí již více jak patnáct let, během nichž si vydobyla silnou pozici mezi lídry čínského trhu se zimním sportovním oblečením, je možné. Velvyslanectví ČR v Pekingu je firmám či dalším subjektům připraveno asistovat a maximálně podpořit realizaci obchodních cílů díky rostoucímu zájmu čínské veřejnosti o zimní sporty.

Ladislav Horák, vedoucí obchodně-ekonomického úseku, velvyslanectví ČR v Pekingu