česky  english  中文 

rozšířené vyhledávání
na_celou_sirku
Foto: China Daily
Upozornění na článek Tisknout Zmenšit písmo Zvětšit písmo

Válečný konflikt na Ukrajině hrozbou i pro obchodní výměnu s Čínou

Válečný konflikt na Ukrajině znamená další ochromení nákladní dopravy mezi Evropou a Čínou. Železnice částečně vyvažovala problémy námořní dopravy v době pandemie. Nyní se vše mění a další narušování plynulosti přepravy, navyšování ceny a prodlužování přepravních lhůt je nasnadě.
 

Válečný konflikt na Ukrajině má závažné dopady i na mezinárodní nákladní přepravu. Železniční spojení Evropské unie s Čínou bude významně poznamenáno a projeví se dalším tlakem na kapacity stále ještě kovidem ochromené námoří přepravy. Čína je pro EU největším obchodním partnerem a z pohledu Číny je EU na druhém místě. Pro Českou republiku je Čína zemí, ze které dováží, hned po Německu, druhé největší množství produkce. V roce 2021 činily naše importy z Číny téměř 767 mld. Kč, exporty pak 65 mld. Kč.

Iniciativa Nové hedvábné stezky, v angličtině také často označované jako Belt and Road Initiative, akcelerovala svým vznikem v roce 2013 rozvoj nákladní železniční přepravy mezi Čínou a Evropou. Pandemie Covid-19 pak byla dalším obrovským stimulem růstu objemu přepravovaného nákladu a celkového počtu vypravených vlakových kontejnerových souprav. Dle čínských statistik jich v loňském roce bylo celkem 15 183 oproti pouhé sedmnáctce vypravených souprav před deseti lety. V roce 2021 tak mohlo být přepraveno čínskou státní železniční společností China-Europe Railway Express rekordních 1,46 mil. kontejnerů (TEU).

Statistiky zmíněné společnosti nadále uvádějí, že za deset let bylo vypraveno více jak 50 tisíc souprav, které přepravily 4,55 mil. TEU s hodnotou nákladu 240 mld. USD směřujícím do (z) 180 měst 23 evropských zemí. Naprostá většina nákladu je přepravena koridorem vedoucím přes Ruskou federaci. Ať už se jedná o soupravy vypravené ve východních oblastech Číny, které opouštějí Čínu na hraničním přechodu Manzhouli v provincii Vnitřní Mongolsko, či soupravy z centrální a jižní Číny, které vstupují do Mongolska hraničním přechodem Erenhot. Rovněž vlaky vypravené v západních oblastech, projíždějící Kazachstánem skrze přechody v Alashankou či Khorgos, se Rusku a Bělorusku nevyhnou. Jen malá část spojů se vydá směrem Ukrajina – Maďarsko a dále. Po vypuknutí války je Ukrajina z těchto tras vyřazena a vlaky jsou odkloněny na jiné koridory.

Ruská federace je hlavním železničním koridorem nákladní dopravy, po kterém je týdně přepravováno z Číny do Evropy 10 000 kontejnerů TEU. Zatím se přeprava uskutečňuje, situace se však může rychle změnit vzhledem k zařazení společnosti Ruské dráhy (Rossijskije železnyje dorogi) na sankční seznam EU a USA. Ačkoliv se sankce zatím nevztahují na samotnou provozní činnost této společnosti, ale na její finanční transakce, velká nejistota již vedla řadu evropských firem k pozastavení poskytování služeb v oblasti železniční dopravy mezi asijským a evropským kontinentem. Předpokládá se, že část nákladu může být přepravována jižním koridorem, doprava přes středoasijské republiky směrem na Irán, Turecko a dále bude však velmi zdlouhavá a nákladná. Náklad se tudíž z velké části přesměrovává na námořní dopravu v době, kdy se tento klíčový přepravní řetězec ještě nevyrovnal s problémy způsobenými pandemií Covid-19. Astronomické ceny a dlouhé přepravní lhůty tak velmi pravděpodobně nedosáhly svých maxim i vzhledem k uzavřenému vzdušnému prostoru Ruska pro letadla registrovaná v EU či USA. Další ochromení plynulosti dodávek z Číny do Evropy může přijít i v pozdních jarních a letních měsících, kdy jsou jižní a jihovýchodní oblasti Číny pravidelně sužovány rozsáhlými záplavami.

Velvyslanectví České republiky v Pekingu nabádá ke zvýšené ostražitosti v obchodním styku. Komplikovaná situace vyvolaná cestovními restrikcemi i narušenou logistikou je bohužel zneužívána i k nekalým obchodním praktikám.

 

Ladislav Horák, vedoucí obchodně-ekonomického úseku Velvyslanectví ČR v Pekingu