česky  english  中文 

rozšířené vyhledávání
na_celou_sirku
Foto: Velvyslanectví Peking
Upozornění na článek Tisknout Zmenšit písmo Zvětšit písmo

Škoda Auto a Alpine Pro na předolympijském veletrhu v Pekingu

Česká republika se prezentovala na veletrhu zimních sportů v Pekingu. Na šestém ročníku prestižního World Winter Sports (Beijing) Expo se v rámci českého národního pavilonu představily společnosti Alpine Pro a Škoda Auto. Zimní olympijské hry budou v Pekingu zahájeny za méně než 150 dní a Čína v této souvislosti prožívá v posledních letech vlnu zájmu o zimní sporty.
 

Prestižní veletrh se v Pekingu koná od roku 2016 a jeho existence souvisí s úspěšnou kandidaturou Čínské lidové republiky na pořádání zimních olympijských her v roce 2022. Návštěvníci veletrhu, stejně jako v loňském roce, měli možnost se obeznámit s kolekcí renomovaného výrobce oblečení, obuvi, doplňků a příslušenství, společnosti Alpine Pro a rovněž si prohlédnout vystavený model vozu Škoda Kodiaq. Tyto dvě firmy se prezentovaly pod hlavičkou českého národního pavilonu organizovaného Velvyslanectvím České republiky v Pekingu. Společnost Alpine Pro působí v Číně úspěšně již řadu let a mezi její obchodní partnery patří i lyžařská střediska, kde se příští rok v únoru a březnu uskuteční olympijské a paralympijské soutěže. S olympijskými hrami je tato společnost spojena velmi těsně, neboť je dlouhodobým partnerem Českého olympijského výboru. Nadcházející olympiáda bude již sedmá v řadě, na které se tímto způsobem firma podílí.  Osobní automobily značky Škoda jsou na čínském trhu také velmi dobře známy. Jsou zde vyráběny v několika modelových řadách ve spolupráci s místními partnery. Velvyslanec Vladimír Tomšík ve svém proslovu na zahajovacím ceremoniálu veletrhu obě zmíněné společnosti představil a mimo jiné uvedl, že „společnost Škoda Auto je v oblasti zimních sportů synonymem pro lední hokej z titulu dlouhodobého partnerství s Mezinárodní federací ledního hokeje a v Číně společnost pomáhá realizovat například hokejové kempy pro autistické děti“.

Peking a širší okolí budou v únoru a březnu roku 2022 hostit zimní olympijské a paralympijské hry. Region se stane historicky první lokalitou, kde se uskutečnila letní (rok 2008) tak i zimní olympiáda. Čína prožívá rapidní růst zájmu především o lyžování a snowboarding od své úspěšné olympijské kandidatury z r. 2015. Meziroční růsty počtu aktivních vyznavačů těchto sportů jsou ve stovkách tisíců. Statistiky se velmi liší, ale kvalifikované odhady profesionálů hovoří o čtyřech milionech aktivních lyžařů a snowboardistů. Uvádí se, že alespoň jednou si jízdu na lyžích či snowboardu vyzkoušelo přes dvacet milionů Číňanů. Cílem vedení země je přivést do roku 2025 ke zkušenosti se zimními sporty 300 milionů obyvatel země. V této souvislosti je pořádání olympijských her chápáno jako velmi dobrý nástroj k naplnění této ambice. V posledních letech byly vybudovány stovky míst, kde je možné lyžovat, i když třeba jen s jedním malým svahem a vzhledem k absenci přírodního sněhu s nutnou zasněžovací technikou. Byly vystavěny i kluziště a zimní stadiony, kterých bylo v roce 2016 méně než dvě stovky a koncem letošního roku by se jejich množství mělo pohybovat okolo 650. Tato statistika však zřejmě zahrnuje i kluziště v obchodních centrech.

Vize masivního rozvoje zimních sportů v Číně však čelí i výzvám, které mohou významně limitovat její naplnění. Nejvýznamnějšími překážkami rozvoje jsou uváděny nedostatek kvalifikovaných trenérů a značná finanční náročnost těchto sportů. Navíc velká lyžařská střediska, která jsou v rozumné vzdálenosti od Pekingu (čtyři hodiny jízdy autem), sužuje nedostatek vody nutný k technické výrobě sněhu.

Příležitosti pro obchodní využití rostoucího zájmu o zimní sporty v Číně českými výrobci či poskytovateli služeb leží v úzkých segmentech čínského spotřebitelského trhu. Obchodně zajímavým může být i prodej služeb a produkce čínským klientům přímo v České republice. Sportovně-poznávací zájezdy do ČR, jakmile to dovolí situace vyvolaná šířením nemoci Covid-19,  mohou přilákat zájem místních touroperátorů a jejich zákazníků. Cestování za sněhem je totiž pro majetné Číňany běžné. Před pandemií byly nejoblíbenější destinace v Japonsku, kam zamířila polovina takto vyjíždějících milovníků lyžování. Každý pátý pak cestoval do evropských středisek, převážně švýcarských, italských a rakouských. Spolupráci s čínskými partnery mohou navázat např. i firmy zaměřené na licencování instruktorů lyžování či snowboardingu. Instruktoři lyžování a snowboardingu či trenéři zimního hokeje ostatně mohou najít zajímavé uplatnění přímo v Číně.

 

Ladislav Horák, vedoucí obchodně-ekonomického úseku Velvyslanectví ČR v Pekingu

Galerie


Veletrh zimnich sportu 2021