Celozrnná žitná mouka se etabluje v libanonské kuchyni - exportní příležitost
03.11.2021 / 10:49 | Aktualizováno: 04.11.2021 / 12:17
I na Blízkém východě dochází postupně ke změně životního stylu a stravovacích návyků. Ještě před deseti lety nebyl v Libanonu k vidění jiný chléb než pšeničný bílý v podobě arabských placek pita, které slouží především k zabalení skopového, hovězího, či kuřecího masa. Výslední pokrm je známý pod místním jménem „shawarma“, v Evropě pokrm více zdomácněl pod řeckým názvem „gyros“.
Bílý pita chléb se vždy používal jako příloha k masům, sýrovým pomazánkám a zeleninovým salátům. V posledních několika letech je v nabídce široká škála nových pekárenských produktů. Velké popularitě se v Libanonu těší produkty francouzského typu, jako jsou bagety, croissanty a různé druhy černého chleba, jejímž základem je žitná celozrnná mouka.
Zejména mladá generace upřednostňuje produkty s vysokým obsahem vlákniny, minerálů a vitamínů. Výhodou zejména žitné celozrnné mouky je vysoká sytící schopnost s nižším obsahem lepku, vysokým podílem vlákniny a vyšším obsahem beta glukanů oproti klasické pšeničné mouce.
Právě žitná celozrnná mouka je novou exportní příležitostí pro české výrobce a exportéry, nejen z důvodu nastupujícího zdravého životního stylu, zejména u místní mladé generace, ale i díky faktu, že žito se v oblasti Blízkého východu vůbec nepěstuje a veškerá žitná mouka se dováží. Místnímu trhu zatím v tomto segmentu dominuje dovozová mouka ze SRN. Vzhledem k tomu, že v ČR již několik mlýnů disponuje moderními mlecími technologiemi, díky kterým je výsledná granulace mouky a zejména otrub srovnatelná s granulací mouky hladké, myslíme si, že libanonský trh je vhodným trhem pro české exportéry této komodity. Minimálně za pokus to stojí.
Ekonomický úsek ZÚ Bejrút