english  česky 

rozšířené vyhledávání
Upozornění na článek Tisknout Zmenšit písmo Zvětšit písmo

Libanon - příležitost pro výrobce doplňků výživy pro sportovce

Jedním z nejpopulárnějších libanonských sportů je bezesporu kulturistika. Jejím přívržencům, kteří by rádi kráčeli ve stopách “Libanonského lva” Samira Bannouta, vítěze nejprestižnější kulturistické soutěže Mr. Olympia, však není místní trh s doplňky výživy příliš nakloněn.
 

Nejde ani tak o to, že byste v Libanonu nejrůznější proteinové prášky, gainery či aminokyseliny nesehnali; problémem jsou ceny, které z těchto doplňků dělají v podmínkách středně-příjmové ekonomiky téměř luxusní zboží. Jako příklad lze uvést nejviditelnější společnost GNC (General Nutrition Center), jejíž výrobky se v místních speciálkách prodávají za 200 - 230% amerických a evropských cen. Podobně je tomu i u konkurence: 50-gramová “generická” proteinová tyčinka se v libanonských supermarketech prodává za cca 4 400 LLB (75 CZK), za 1 kg "mid-range" syrovátkového proteinu pak zákazník zaplatí zhruba 100 000 LLB (1 660 CZK).

Libanonští kondiční sportovci si tuto realitu dobře uvědomují a reagují na ni tím nejpřirozenějším způsobem – hledají cesty, jak neplatit více, než je třeba. Online blogy a fóra jsou plné návodů a doporučení, jak si obstarat syrovátkový protein dobré kvality za tu nejlepší cenu. Recept se přitom často opakuje: "Objednat online z Evropy či USA". I přes vysoké poštovné a clo až 20 % (pro HS kód 1806.90) se nákup zpravidla vyplatí.

proteinshake

proteinshake

Je pravdou, že libanonští podnikatelé na trend nakupování na internetu zareagovali a na svých webových stránkách začali i oni nabízet levnější alternativy ke kamenným obchodům. Sortiment je však zpravidla pochybného původu a kvality, která se netěší přílišné důvěře libanonských spotřebitelů (v jejich povědomí zůstávají potravinové skandály z posledních let, které jsou přisuzovány nedostatečné regulaci, po přijetí zákona o potravinové bezpečnosti v r. 2015 pak jeho nedostatečné implementaci).

Pro české výrobce doplňků výživy nastíněná situace může představovat zajímavou exportní příležitost. Ideálem je průnik na regály větších potravinových řetěžců a supermarketů, kde se doplňky výživy se specifičtějším zaměřením dosud neprodávají (byť jednoruční činky a další drobné cvičební náčinní zde mnohdy nalézt lze). Zvážit je možné také dálkový prodej přes internet, na který jsou libanonští sportovci dobře zvyklí a jemuž s ohledem na přísné normy v západních zemích více důvěřují. Posléze uvedená alternativa by mohla představovat efektivní metodu zápisu českých značek do povědomí libanonských sportovců a být tak předvojem pro navazující export.

Podrobnosti o místních požadavcích na označení zboží a jakostních a zdravotních standardech na vyžádání zpracuje Velvyslanectví České republiky v Bejrútu.

 

Jan Čapek, ekonomický diplomat Velvyslanectví ČR v Bejrútu