english  česky 

rozšířené vyhledávání
Upozornění na článek Tisknout Zmenšit písmo Zvětšit písmo

Změny obchodních praktik na Středním východě

V Libanonu se výrazně změnilo obchodní prostředí. Velké tradingové společnosti již nemají prostor pro svoji činnost a zanikají. Koneční spotřebitelé hledají cesty k zefektivnění svých obchodních transakcí a přímo kontaktují výrobce .
 

Po desetiletí byl Střední východ považován nejenom za  kolébku  , ale i za centrum mezinárodního obchodu.  Zejména v Bejrútu,  Libanonu, sídlily významné obchodní firmy, obchodující jak se zemědělskými komoditami, tak i strojírenským a průmyslovým zbožím.

Tyto velké obchodní firmy měly historicky zažitý, a do nedávné doby dobře prosperující systém obchodu  na provizní bázi , resp. na principu tzv. OPM “ other people´s  money”.

To je dnes už historií.

Tento pohodlný systém obchodování definitivně skončil. Firmy, které nebyly schopny dát do obchodních transakcí další přidanou hodnotu, kromě v podstatě prodeje svých informací,  byly nuceny ukončit svoji činnost. Přežil pouze ten, kdo ke klasickému obchodu přidal ještě financování, skladování, marketing  nebo distribuci.

Příčin obchodních změn je několik, za nejvýznamnější  lze považovat celosvětovou  dostupnost informací, vyšší standard celosvětové vzdělanosti,   v bankovním sektoru do určité miry dostatek  volných finančních prostředků  a celosvětově nastupující dravou  asijskou konkurenci , velmi často vybavenou  finanční hotovostí.

Tuto realitu pocítili zejména komoditní obchodníci pracující pouze na provizní bázi, kteří dříve uskutečnili  za rok několik objemově a finančně velkých obchodních transakcí, které firmě přinesly dostatečně velký zisk k pokrytí celoročních nákladů firmy včetně nezanedbatelných zisků.

Jako příklad lze uvést obchodování s cukrem, který je v oblasti Středního východu  stale významnou obchodní komoditou . Libanon dováží cca 250.000 – 280.000 tun cukru ročně.  Dnes se koneční výrobní spotřebitelé  , nejčastěji výrobci cukrovinek, mléčných výrobků a potravinových polotovarů, snaží o navázání přímých kontaktů s českými cukrovary. Český  řepný cukr pod označením Krystal 45 je dlouhodobě na Středním východě znám a zákazníky velmi vysoce oceňován.

Mnoho libanonských firem se aktuálně obrací na Velvyslanectví ČR v Bejrútu se žádostí o poskytnutí kontaktů na české cukrovary. Důvodem je snaha nakoupit laciněji, než za kolik nabízely nebo nabízí cukr  mezinárodní obchodní společnosti.

Čeští výrobci zemědělských komodit by měly využít situace a nebát se navázat přímé obchodní spojení s potenciálními libanonskými zákazníky. U přímých obchodních transakcí je předpoklad docílení vyšší prodejní ceny než při obchodech s velkými mezinárodními společnostmi, které dosahují cca 20% marží.

Velvyslanectví ČR v Bejrútu je připraveno pomoci českým agrárním společnostem v exportu  jejich produkce do oblasti Středního východu.

 

Ing. Petr Sochor, zemědělský diplomat Velvyslanectví ČR v Bejrútu