česky  srpski 

rozšířené vyhledávání
na_celou_sirku
Foto: IMK 14. oktobar
Upozornění na článek Tisknout Zmenšit písmo Zvětšit písmo

Česká republika se opět vyšvihla do elitní skupiny investorů v Srbsku

Holding Czechoslovak Group (CSG) podnikatele Jaroslava Strnada koupil prostřednictvím MSM Group zkrachovalý srbský gigant „IMK 14. Oktobar“. Skupina CSG tak rozšířila řadu firem, které se rozhodla vyvést ze stavu „klinické smrti“. Po úspěchu investice Mitasu do gumárny v srbské Rumě (od loňského roku ve švédském vlastnictví) a relativně nedávném vstupu českého kapitálu do bělehradských filmových studií AVALA se jedná o další významnou českou akvizici v Srbsku. Státní podnik „Industrija mašina i komponenata - 14. Oktobar“ (IMK) přinesl holdingu rozsáhlé výrobní kapacity (cca 50ha výrobních hal a skladovacích ploch) a bezcelní vstup na ruský trh.

Vstup CSG na Srbský trh není překvapivým. Již více než dva roky se jednalo o nákupu některého z privatizovaných státních podniků vojenské výroby. O tom, že jsou jednání v běhu, veřejnost informoval srbský premiér již v roce 2015.  Za tu dobu byla zmiňována řada možných kombinací.

Dle zástupců CSG byla srbská strana v procesu prodeje maximálně kooperativní a byla dobře patrná snaha najít vhodného investora, který má potenciál obnovit fungování podniku. CSG nebyla jediným zájemcem o tento podnik a musela se utkat s několika zahraničními konkurenty. Konečné slovo měl výbor věřitelů, který se vyslovil pro prodej české skupině. Za CSG kontrakt podepsal Vojislav Sparavalo, nový ředitel IMK.

O významu, který tomuto obchodu Srbsko přikládá, svědčí i fakt, že se slavnostního ceremoniálu, který se odehrál symbolicky 14. října, zúčastnila část srbské vlády v čele s premiérkou Anou Brnabić. (Na symbolické předávání klíčů od firmy navázalo mimořádné zasedání vlády v Kruševaci, které hodnotilo prvních 100 dní této vlády).

V srbském závodě je plánována výroba komponent pro vozidla Tatra a Avia a obnova produkce náhradních dílů pro stavební, zemědělské a důlní stroje. Střednědobým cílem je vytvořit v IMK základnu pro expanzi vozidel Tatra a Avia na další trhy.