FAZ: "Kritizuji deficit svobody v EU"
21.06.2007 / 17:00 | Aktualizováno:
Překlad rozhovoru prezidetna republiky Václava Klause pro deník Frankfurter Allgemeine Zeitung ze 20. června 2007, který byl otištěn v Lidových novinách dne 21. června 2007.
Překlad rozhovoru prezidetna republiky Václava Klause pro deník Frankfurter Allgemeine Zeitung ze 20. června 2007, který byl otištěn v Lidových novinách dne 21. června 2007. Autor: Karl-Peter Schwarz.
Pane prezidente, Váš premiér a ministr zahraničí se
vyjadřují optimisticky o vyhlídkách úspěchu na summitu EU v
Bruselu. Vy se zdáte být spíše skeptický. Naposledy jsme mluvil o
nebezpečí, že odpůrci jednotného evropského státu by mohli
dosáhnout Pyrrhova vítězství.
Obávám se, že výsledky, které přinese summit
obyvatelům Evropy, nedopadnou dobře. Pravděpodobně se bude jednat o
kosmetické změny smlouvy, vyhlídky nejsou dobré.
Pane prezidente, Váš premiér a ministr zahraničí se
vyjadřují optimisticky o vyhlídkách úspěchu na summitu EU v
Bruselu. Vy se zdáte být spíše skeptický. Naposledy jsme mluvil o
nebezpečí, že odpůrci jednotného evropského státu by mohli
dosáhnout Pyrrhova vítězství.
Obávám se, že výsledky, které přinese summit obyvatelům
Evropy, nedopadnou dobře. Pravděpodobně se bude jednat o kosmetické
změny smlouvy, vyhlídky nejsou dobré.
Měl jste přece před pár týdny setkání se spolkovou
kancléřkou Merkelovou a Romanem Herzogem k tématu evropské ústavy,
které mělo proběhnout velmi dobře.
Tehdy v dubnu to ještě vypadalo jinak. Bylo to
uprostřed německého předsednictví a kancléřka Merkelová již tři
měsíce mluvila s politiky různých zemí. Tento náš rozhovor byl
proto jiný než ten u večeře, kterou jsme měli v lednu v Praze. V
dubnu byla daleko pragmatičtější. Podle mého názoru se ze všech
rozhovorů poučila a byla relativně flexibilní. Teď opět vidím
obrat, který zcela jasně souvisí s volbou Sarkozyho francouzským
prezidentem. To vytvořilo úplně novou situaci.
Také v případě vítězství socialistické protikandidátky by
se byl francouzský postoj k ústavě sotva změnil.
Postoj je jedna věc, osobní síla, dalo by se mluvit
rovněž o tlaku, je něco jiného. Považuji nového francouzského
prezidenta v této záležitosti za velmi ambiciziózního.
Očekáváte také posílení německé-francouzské osy v Evropské
unii?
Slovo osa mi zní příliš žurnalisticky, to nepatří
do mé terminologie. Ale je zřetelně vidět, že obě tyto země nyní
daleko silněji spolupracují.
Jaký názor zastáváte k debatě s Polskem o rozdělení hlasů v
unii? Je to rozhodující otázka?
Pro mne to rozhodující otázka není. To musím říci
zcela jasně a zřetelně. Je mi líto, že to mnozí lidé vidí jinak.
Současná evropská debata má dvě dimenze. Horizontální osa se
týká rozdělení hlasů mezi různé země Evropy. To je důležité a je
zcela jasné, že menší země mají strach, že budou marginalizovány.
Ale to přesto není v evropské debatě nejdůležitější otázka. Daleko
důležitější je vertikální osa, protože se týká na jedné straně
svobody individua, na druhé straně nad ním stojící autority. Zda
tato autorita je "jen" státní nebo je kontinentální, je téměř
irelevantní. Vertikální osa je pro mne mnohem důležitější. To říkám
jako člověk, který strávil padesát let svého života v komunismu.
Obávám se ale, že v Bruselu se diskutuje jen o horizontální ose a
to je škoda. Kritizuje se sice demokratický deficit v EU, ale to
nestačí, musí se to říkat ostřeji. Já nemluvím o demokratickém
deficitu, nýbrž o svobodě.
Svobodu neohrožuje jen velké množství regulací na
multinárodní úrovni, tu vytváří rovněž národní právo.
Bezpochyby lze diskutovat o tom, zda jsou národní
regulace lepší nebo horší než regulace kontinentální. To může být
jednou tak, jednou onak. Důležitější otázkou pro mne je blízkost
občanů těm, kteří nám vládnou. Hypotézu, že čím blíže jsou občané
svým politickým představitelům, tím lépe, dějiny mnohokrát
potvrdily. Je daleko jednodušší věci změnit v malém prostoru než ve
velkém. Volby v Německu, ve Francii nebo České republice mohou věci
v podstatě změnit, při evropských volbách je tomu jinak. Šance, že
se věci v EU změní, se blíží nule. Setrvačnost a rigidita jsou tam
téměř absolutní.
Před časem jste napsal, že parlamentní princip většiny
nesmí být přenášen na mezinárodní úroveň a na multinárodní
sdružení. Jste zásadně proti většinovým rozhodnutím na evropské
úrovni?
Ano, přesně tak. Jsem sice dost pragmatický k tomu, abych
přijal většinová rozhodnutí v druhořadých otázkách, ale ve všech
zásadních otázkách jsem pro jednomyslnost.
Proti tomu je namítáno, že rozšířená Unie riskuje bez
většinového rozhodování politické ochrnutí.
Tento argument nepovažuji za platný. Byl jsem dost
často na evropských summitech a vím, že se vždy musí najít
kompromis. Většinovým rozhodováním ale kompromisu dosáhnout nelze.
Takové hlasování je pravým protikladem kompromisu, je zřeknutím se
kompromisu. Kdo mluví o většinovém rozhodování, údajně z
pragmatických důvodů, je ve skutečnosti proti kompromisům. Ve
vztahu mezi státy musí být hledány kompromisy, zde si nelze
vynucovat většinu.
Dokonce i v Organizaci spojených národů existují hlasování…
Otázka je, zda my, totiž lidé Evropy, taková většinová
rozhodnutí skutečně chceme a potřebujeme. Vynucená řešení
nepotřebujeme. Lidé v Evropě potřebují kompromisy a také je
akceptují. Většinové hlasování potřebují špičkoví politici a
zvláště evropští byrokraté. Ti potřebují rychlá rozhodnutí na
většinové základně. Ale lidé v Evropě to nepotřebují. Ti
nepotřebují žádnou většinovým hlasováním vytvořenou pozici k
Severní Koreji či Izraeli.
Má zde případně Česká republika použít práva veta?
Já neřídím Českou republiku. Má pozice je jistě
ostřejší než pozice vládní, ale na druhé straně u nás nebyly nikdy
zahraničně-politické pozice prezidenta a vlády tak blízké jako
nyní. Dokonce jsou bližší než v letech po sametové revoluci.
sledujte nás na