deutsch  česky 

rozšířené vyhledávání
Upozornění na článek Tisknout Zmenšit písmo Zvětšit písmo

Mýto pro osobní automobily nebude v Německu nejspíše zavedeno dříve než v roce 2020

Zavedení mýta pro osobní automobily na německých dálnicích provázejí další problémy. Mýtné proto bude nejspíše zavedeno nejdříve v roce 2020.
 

Dle představ bývalého spolkového ministra dopravy a digitální infrastruktury mělo být zavedeno k 1.1.2016. Zavedení naráží ale na vnější a vnitřní faktory. Vnějším faktorem je postoj Rakouska, které hodlá kvůli mýtu na Německo podat žalobu u Evropského soudního dvora. Za vnitřní faktory lze označit problémy spojené se zadáním této významné zakázky. Dle deníku Handelsblatt v rámci zadávacího řízení mají zájemci lhůtu k předložení finančních nabídek do 19.3.2018, doplňující dokumentaci pak do poloviny května. Doposud však nejsou k dispozici návrhy smluv s provozovateli, což může vést k dalšímu zdržení. To se může týkat i vlastního výběru provozovatele mýta, přičemž v úvahu je třeba vzít odvolání neúspěšných účastníků. Vzhledem k tomu, že realizace vlastního systému potrvá minimálně jeden rok, není jisté, že bude zavedeno v roce 2019, ale spíše až v roce 2020.

Systém mýta pro osobní automobily bude zahrnovat výběr jednak jeho provozovatele, tak i kontrolní společnosti. Součástí systému bude Spolkový úřad pro motorová vozidla a Spolkový úřad pro nákladní dopravu. O kontrolu a výběr mýta se ucházejí významné společnosti, ke kterým patří T-Systems, IBM, Accenture, Siemens, Eventim, Kapsch, DZ Bank, Autostrade. Bude však třeba vyřešit další problémy: ochrana osobních dat (fotografie mohou obsahovat portrét řidiče, který pro účely hodnocení není zapotřebí); platební místa na hranicích (denní údržba terminálů, vybírání a doplňování hotovosti, platba v národních měnách, v euro či platební kartou). Provozovatel mýtného bude odměňován na základě počtu zahraničních vozidel, která placené úseky použijí. Spolehlivá prognóza počtu uživatelů ze strany spolkového ministerstva dopravy však chybí. To počítá s ročními výnosy ve výši 500 mil. EUR, automobilový klub ADAC je však opačného mínění a počítá se ztrátou ve výši 71 mil. EUR. Pokud příjmy provozovatele budou závislé pouze na počtu uživatelů systému, bude obtížné sehnat financování ze strany bank. Doposud pouze náklady spojené s mýtem stály spolkové ministerstvo dopravy a digitální infrastruktury 23 mil. EUR. Přípravné práce si vyžádají na spolkovém ministerstvu dopravy, úřadu pro motorová vozidla a  úřadu pro nákladní dopravu vznik 76 pracovních míst. Dalším výdajem bude odměna pro poradenské firmy.

Spolkové ministerstvo dopravy a digitální infrastruktury nechystá žádné změny v systému a i v rámci jednání s Evropskou komisí hodlá prosazovat stanovisko, že každá členská země má právo si sama určit, zda bude používat mýtný systém založený na zpoplatnění dle časového úseku či platbu dle ujeté vzdálenosti. V úvahu připadá pouze zavedení doplňkových časových známek (např. měsíční).

Zdroj: Handelsblatt 

Autor: P. Jaroš, obchodně-ekonomický úsek, Velvyslanectví České republiky v Německu