deutsch  česky 

rozšířené vyhledávání
na_celou_sirku
Foto: https://www.flickr.com/photos/kevinhackert/50564705081
Upozornění na článek Tisknout Zmenšit písmo Zvětšit písmo

Německé vlaky mají být do roku 2030 přesné jako hodinky

(Archivní článek, platnost skončena 31.03.2024.)

V poslední době dochází na německé železnici stále k častějším výpadkům vlaků a zpožděním. V meziročním srovnání spolehlivost německých vlaků zásadně klesla. S tím se snižuje i spokojenost cestujících. Německá spolková vláda tak musí rychle jednat. Zvýšení atraktivity železniční dopravy je totiž zásadní součástí jejího plánu pro snížení emisí z dopravy. Spolkový plán dopravních cest do roku 2030 předpokládá masivní investice 120 mld. EUR do železnice. Cílem plánu je do roku 2030 zdvojnásobit počet cestujících na železnici a o 60 – 70 % zvětšit objem nákladní přepravy. Pro české firmy to může představovat příležitost exportu na německý trh.
 

Problém na železnicích v Německu jasně dokazují nejnovější průzkumy Deutsche Bahn (DB). Oproti minulému roku klesla přesnost německých vlaků o téměř deset procent z 80,3 % na 71,8 %. Razantně se navýšil také počet zrušených a částečně zrušených spojů z 51,4 vlaků na 65,7 vlaků za den. Dokonce i u berlínské hromadné dopravy na linkách S-Bahn, kterou Deutsche Bahn (DB) považuje za vzor, se tento poměr zhoršil: z 98,1 % na 95,8 %. Zásadním problémem není jen zpoždění vlaků, ale také snižující se komfort cestujících. K tomu patří např. častější závady na klimatizaci, problémy s wi-fi připojením nebo zavřené jídelní vozy.

Spolková vláda chce proto do roku 2030 provést generální rekonstrukci německé železnice. Jejím cílem je celková modernizace a digitalizace železnice. Do roku 2030 by německá železnice měla disponovat devíti tisíci kilometry moderních železničních tratí. Rekonstrukce by měla umožnit zvýšení kapacity nákladní železniční dopravy o požadovaných 60 – 70 % a zdvojnásobení objemu osobní dopravy. Strategie oprav bude jiná než doposud. Místo častějšího zavírání jednoho úseku na kratší dobu, bude příslušná trať uzavřena zcela a bude kompletně zmodernizována. Rekonstrukce železnic má v Německu začít v létě 2024. Jako první na řadu má přijít velmi vytížený úsek mezi Frankfurtem nad Mohanem a Mannheimem. Spolkový ministr pro dopravu a digitalizaci Wissing počítá s tím, že zpoždění vlaků se tak zásadně sníží. Podle něj si v roce 2030 „budeme moci podle přesnosti vlaků řídit vlastní hodinky.“ Vedle spolehlivosti a dostupnosti vlaků se má zvýšit také bezpečnost a ochrana kritické infrastruktury. Důvodem je změna bezpečnostní situace v Německu a v Evropě  v důsledku ruské agrese na Ukrajině. Spolková vláda chce tak investovat do technologií jako jsou kamerová zařízení či různé senzory, které zvýší bezpečnost na železnici.

Do generální rekonstrukce německé železnice se mohou zapojit i české subjekty. Na stránkách Deutsche Bahn (DB) jsou pravidelně zveřejňovány nově vypsané tendry. Jedná se nejenom o různé subdodávky, ale také např. o inženýrské, architektonické a stavební služby. Vzhledem k plánu spolkové vlády lze zde v příštích letech očekávat zvýšený počet vypsaných výběrových řízení. Zvýší se pravděpodobně také poptávka po bezpečnostních zařízeních a digitálních službách, které pomohou zajistit ochranu kritické infrastruktury. Po kovidové pauze se také opět vrací tradiční veletrhy. V září 2023 se bude v Berlíně konat v pořadí již osmý ročník železniční konference a výstavy Railway Forum. O rok později v září 2024 přijde na řadu tradiční veletrh InnoTrans. Pro české firmy tak nastává správný čas pro export na německý trh.

 

Autor: Hana Švédová, obchodně-ekonomický úsek