english  español  česky 

rozšířené vyhledávání
Upozornění na článek Tisknout Zmenšit písmo Zvětšit písmo

Zelená pro stavbu bogotského metra

Výstavba metra, tramvajové linky Regiotram spojující Bogotu a město Facatativá a také další linka rychlých autobusů Transmilenio se stává skutečností.

Dva dny před vypršením lhůty byla podepsána dohoda mezi městem Bogota, státem Kolumbie a departamentem Cundinamarca, která všechny strany zavazuje k výstavbě první linky metra v hlavním městě, tramvajovou linku Regiotram spojující Bogotu a město Facatativa a také další linku rychlých autobusů Transmilenio, která spojí příměstskou část Soacha s Bogotou. Tyto projekty již byly schváleny Radou pro fiskální politiku (Confis), která 8. listopadu 2017 odsouhlasila financování v následujících letech takto: Metro de Bogotá (15,1 bilionů dolarů), Regiotram (1,3 miliardy dolarů) a Transmilenio Soacha (632 miliard dolarů).

Starosta Bogoty Enrique Peñalosa k tomuto významnému kroku řekl následující: “Děkuji všem, kteří se podílí na realizaci projektu Metro de Bogotá. Tento projekt se stává skutečností. Bude sloužit pro všechny a vytvoří úplně novou Bogotu”. Dodal také, že odsouhlasené kroky jsou nezvratné a žádný další starosta a nebo prezident nebude schopný je žádným způsobem změnit. Takže po mnoha letech stagnace se metro pro hlavní město Kolumbie stává realitou.

Je třeba připomenout, že první linka metra bude mít délku 23,96 km, 15 stanic a 1 depo umístěné v jihozápadní části města. Frekvence souprav bude asi 20 vlaků za hodinu, což při zahájení provozu představuje cca 26.500 cestujících za hodinu a směr. Výběrová řízení pro tento projekt začínají v prosinci 2017 a budou trvat jeden rok. Se samotnou stavbou se začne dle plánu v roce 2019.

Co se týká Regiotramu (propojení Bogoty s Facatativou a obsluha budoucího nového terminálu letiště El Dorado 2) ještě před koncem roku 2017 začnou přípravné práce a strukturování projektu.

Jorgee Emilio Rey, guvernér departamentu Cundinamarca, řekl: “Veškeré podklady budou připraveny během prvního čtvrtletí roku 2018. Práce na projektu by mohly začít už v roce 2019.” Tímto tempem by mohly jak kloubové autobusy Transmilenio v Soacha tak tramvaje Regiotram začít jezdit na konci roku 2021 resp. na začátku roku 2022. V těchto letech se počítá i se spuštěním první linky metra.

Toto je poprvé od doby, kdy byla vyhlášena stavba metra v Bogotě, kdy celý projekt prošel schválením a nachází se v bodě, odkud už není návratu. Již bylo schváleno financování a jsou téměř hotovy i veškeré studie. To je pole prezidenta Kolumbijské asociace inženýrů (SCI) Argelino Durána dostatečné na to tvrdit, že celý projekt je, na rozdíl od minulosti, konečně životaschopný. “Studie už jsou ve fázi dokončení a předání a ostatní důležité dokumenty jsou v procesu schvalování,” dodal Durán.