português  česky 

rozšířené vyhledávání
na_celou_sirku
Foto: (@MZV)
Upozornění na článek Tisknout Zmenšit písmo Zvětšit písmo

První zkušební let KC-390 - úspěch též pro ČR

Třetí největší výrobce letadel na světě, brazilská společnost Embraer, uskutečnila dlouho očekávaný první zkušební let nového vojenského nákladního letounu – KC 390,  na jehož výrobě se podílí česká firma Aero Vodochody vývojem a výrobou zadní části trupu, náběžných hran křídel, nákladové rampy a dveří. Na trupu letounu se tak z letiště v Gavião Peixoto (stát São Paulo) na 1 hodinu a 25 minut vznesla do vzduchu též česká vlajka (spolu s brazilskou, portugalskou a argentinskou, tj. zemí, které na ambiciózním projektu spolupracují).
 

Piloti a inženýři Embraeru provedli během zkoušky testy všech hlavních leteckých vlastností a kvalit včetně tankování za letu. První ostrý test projektu, který je zároveň vlajkovou lodí bilaterální česko-brazilské relace, tak proběhl úspěšně. Nyní mají následovat další testy a zkoušky prototypů, jež by mělo zakončit získání potřebných konečných certifikátů, což se předpokládá do konce roku 2016. Do té doby má nová KC-390 absolvovat na 1800 hodin letu.

Uskutečnění zkušebního letu věnovala velkou pozornost hlavní brazilská média, podtrhujíce vždy skutečnost, že jde o společný projekt též s účastí České republiky. Představitelé brazilských vzdušných sil zdůrazňují, že nový KC-390 bude páteří brazilského vojenského letectva, které už podepsalo nákup 28 těchto letounů pro operace od Amazonie po Antarktidu. Kontrakt v hodnotě 7,2 miliard reálů (cca. 66 miliard CZK) zahrnuje též dodávky podpůrného logistického balíku, náhradní díly a údržbu. K nákupu dalších 32 strojů se už předběžně zavázaly vzdušné síly dalších zemí. Zájem projevila též Česká republika. Nový robustní, multifunkční a snadno ovladatelný letoun nové éry má ustavit nové standardy rychlosti a kapacity ve své kategorii a postupně u brazilských vzdušných sil nahradit svého předchůdce, dosluhující C-130 Hercules. KC-390 je např. schopen přepravy nákladu do 23 tun, rychlosti 870km/h (oproti 670km/h u C-130), operací v extrémních klimatických podmínkách, plynulého letu, přistání na nezpevněné dráze, tankování ve vzduchu ad.

Embraer do vývoje prvního prototypu spolu s brazilskými vzdušnými silami investoval přes 4,6 miliard reálů (cca. 43 miliard CZK). Pro příštích 15 let si slibuje výrobu a prodej po celém světě až 700 kusů KC-390. Tato perspektiva by měla být pozitivní též pro Aero Vodochody, která si během probíhající spolupráce vybudovala skvělé renomé, z něhož by mělo být možné těžit i v budoucnu a při rozvoji dalších projektů. Úspěch Aera Vodochody pomáhá v Brazílii celé České republice. O spolupráci s naší zemí projevují brazilské vzdušné síly např. v oblasti výcviku pilotů Gripenů a údržby vojenských helikoptér.