česky 

rozšířené vyhledávání
na_celou_sirku
Foto: Velvyslanectví ČR v Bratislavě
Upozornění na článek Tisknout Zmenšit písmo Zvětšit písmo

Oběhová ekonomika v automobilovém průmyslu v SR

Oběhová ekonomika v automobilovém průmyslu je teprve na počátku. Nicméně tato oblast již nyní nabízí velké obchodní a investiční příležitosti pro české firmy.

Oběhová ekonomika vyrábí a přitom šetří přírodní zdroje. Zastaralé výrobky se nevyhazují, ale recyklují. Tím dochází k efektivnímu využívání přírodních zdrojů.

Automobilový průmysl na Slovensku nyní představují 3 automobilky (Volkswagen, Kia, PSA), zhruba 350 subdodavatelů a vytváří 40 % přidané hodnoty slovenské ekonomiky. V roce 2018 začne na Slovensku vyrábět čtvrtá automobilka (Jaguar Land Rover v Nitře). V loňském roce bylo na Slovensku vyrobeno 1.043.237 aut a země je největším výrobcem na světě v přepočtu na obyvatele (192 aut na 1.000 obyvatel). Automobilový průmysl se podílí 46 % na slovenské průmyslové výrobě, 35 % na celkovém exportu, 12 % na tvorbě HDP a přímo zaměstnává 129 tis. lidí.

Postupně rovněž dochází na Slovensku k rozvoji elektrických aut, do jejichž vývoje a výroby automobilky investují. Vláda podporuje vytváření sítí pro dobíjení elektrických aut a myšlenku sdílení aut. Cena aut se spalovacím motorem a elektrickým motorem by měla být stejná zhruba v letech 2020-2021.

Volkswagen Slovakia začala oběhovou ekonomiku před několika lety. Firma využívá recyklované materiály při výrobě nových aut (např. hliník pro výrobu nových karoserií), stará recyklovaná auta používá při designu nových automobilů. Problémem je však recyklace autobaterií, na kterou není Evropa ještě dostatečně připravená. Zástupce firmy kritizoval velké množství a často protichůdné regulace na oběhovou ekonomiku. Firma chce do roku 2025 snížit o 45 % ekologickou zátěž při výrobě aut ve srovnání s rokem 2010.

Automobilka PCA (Peugeot, Citroen) v Trnavě využívání při výrobě aut 30 % tzv. zelených materiálů. Průměrné emise CO2 u aut PCA nyní dosahují 102,4 g/km, což je nejlepší hodnota na světě. Podle směrnice EU by hodnota emisí měla do roku 2021 dosáhnout 95 g/km. Zástupce PCA Trnava oznámil, že žádný odpad z výroby aut nejde na skládku. Vše zpracují sami nebo přes firmy, které tento odpad z výroby aut zpracovávají.     

Podle zástupců slovenských automobilek a vlády patří mezi takové příležitosti následující: lepší management při recyklaci odpadů z výroby, větší využívání použitých materiálů, recyklace složitých kompozitních materiálů a lithium-iontových autobaterií, zvýšení kapacity autobaterií, vytváření sítí pro dobíjení elektrických aut, sdílení aut, budování záchytných parkovišť na okraji velkých měst, budování inteligentních dopravních systémů ve veřejné dopravě.    

 

Autor: Jaroslav Remeš - obchodní a ekonomický rada, Velvyslanectví ČR v Bratislavě