česky 

rozšířené vyhledávání
Upozornění na článek Tisknout Zmenšit písmo Zvětšit písmo

Příležitosti v silniční infrastruktuře na Slovensku

(Archivní článek, platnost skončena 07.03.2023.)

Mezi charakteristické znaky silniční infrastruktury na Slovensku patří rozestavěnost a nedokončenost dálničních úseků a rychlostních silnic. Na mnoha místech je zcela nevyhovující stav silnic z hlediska propustnosti i  kvality. Až 40 procent silnic první třídy je v havarijním nebo nevyhovujícím stavu. Z celkového počtu 3 200 km jde konkrétně o více než 1 300 km.

tunel Višňové

tunel Višňové

Slovenské dálnice se v roce 2018 nerozrostly ani o centimetr. Přes množství rozestavěných projektů nebyl do užívání odevzdán žádný dálniční úsek. Z pohledu ministerstva dopravy byl rok 2018 rokem soutěží, kdy byly podepsány smlouvy na dopravní projekty za téměř 1,5 mld. EUR.

I přesto, že výstavba dálničních úseků z mnoha důvodů nepostupuje podle plánu, za posledních pět let se na Slovensku vybudovalo třikrát více dálničních úseků než silnic první třídy. Silnice první třídy jsou dlouhodobě zanedbávané a podfinancované. Na úkor silnic první třídy se mnohdy  financuje výstavba zbytečných rychlostních silnic, a to i v místech či regionech, kde si to dopravní situace nevyžaduje.

Aktuálním příkladem je rychlostní silnice R8 (Nitra – Bánovce nad Bebravou). Podle odhadů by výstavba 54 km úseku měla vyjít zhruba na 1 mld. EUR. Odborníci však již od roku 2008 poukazují na to, že tato rychlostní silnice by vůbec neměla mít prioritu. Spory ohledně potřebnosti této silnice dospěly do stádia, že Národní dálniční společnost (NDS) byla nucena  vypsat soutěž na studii proveditelnosti této rychlostní silnice. Soutěž vyhrála studie konsorcia českých firem na čele s firmou AF-Cityplan s.r.o. Jejich studie by tedy měla potvrdit nebo vyvrátit opodstatněnost výstavby R8, propojení Nitry a Bánoviec nad Bebravou.

V letošním roce by mohlo být dokončeno několik dálničních úseků. Zároveň se však výrazně zkomplikovala situace při výstavbě dálnice D1 a nejdelšího slovenského tunelu Višňové u Žiliny, kde se práce zastavily. Slovenská vláda totiž v březnu 2019 vypověděla smlouvu o dílo s italsko-slovenským konsorciem firem Salini Impregilo a Dúha kvůli neustálému oddalování termínu dokončení stavby. Resort dopravy bude muset vypsat novou veřejnou soutěž. Ministr dopravy a výstavby Á.Érsek zároveň nevyloučil přímé zadání zakázky konkrétní stavební firmě.

V prvním pololetí letošního roku by měl být prioritně zahájen proces veřejných zakázek na stavební práce při výstavbě obchvatu Brezna a obchvatu Šale. Do konce letošního roku hodlá slovenský resort dopravy vyhlásit šest dalších mezinárodních soutěží  na zhotovitele stavebních prací přibližně na 40 km dálnic a rychlostních silnic. Má jít o  jeden úsek na D1, dva úseky na D3, dva úseky na R2 a jeden úsek na R4. Konkrétně to bude D1 Bratislava -Triblavina, na D3 přivaděč Brodno - Kysucké Nové Mesto a Zelený most - Svrčinovec. Na R2 půjde o úseky Rožňava - Jabloňov nad Turňou, Košice, Šaca - Košické Oľšany I. úsek a na R4 II. etapa severního obchvatu Prešov.

Další významnou příležitostí pro české firmy je připravovaná přestavba důležité dopravní tepny u Bratislavy. Národní dálniční společnost připravuje soutěž na zhotovitele pro nadzvednutí dálnice D1 u Bratislavy. Niveletu dálnice je třeba zvýšit kvůli připravované křižovatce s nultým obchvatem D4. Přestavba bude rozdělena na tři etapy, přičemž každá z nich bude mít vlastního zhotovitele.

Nadzvedání dálnice bude spojeno s výstavbou objížděk, mostů i s rozšiřováním samotné dálnice na osm jízdních pruhů. Práce na rozšiřování  i nadzvednutí dálnice D1 se zaplatí ze státního rozpočtu SR. Dle původních plánů měl stát dálnici D1 připravit do roku 2019. Již nyní má příprava dálnice D1 a její rozšíření zpoždění. Termín zahájení prací není zatím známý. Kdyby byly soutěže vyhlášeny v prvním pololetí 2019, k jejich vyhodnocení by mohlo dojít na konci letošního nebo začátku příštího roku.  


Autor: Hildegarda Horská - ekonomický specialista, Velvyslanectví ČR v Bratislavě