česky  english 

rozšířené vyhledávání
Upozornění na článek Tisknout Zmenšit písmo Zvětšit písmo

Kamiony - čerpání odpočinku řidičů

Od 21. 6. 2014 je v Belgii upraven sazebník pokut za přestupky v dopravě. Jedná se především o „porušení článku 8.6 a 8.8“ se sazbou 1 800 EUR. (Pokud přestupce nezaplatí do 96 hodin, hrozí zabavení vozidla, nevylučuje se soud, který může udělit sankci do 60 000 EUR).

Obecné informace týkající se porušení od belgického Ministerstva dopravy:

Tento přestupek vychází z článku 8.8, směrnice Evropské Komise č. 561/2006. V tomto článku je jasně řečeno, že denní nebo zkrácená týdenní doba odpočinku (mezi 24-45 hodinami) může být strávena uvnitř vozidla. Pokud by se měla ovšem veškerá doba odpočinku odehrávat uvnitř vozidla, ztrácí tím článek 8.8 veškerý smysl a nemůže být tedy takto interpretován. Je to přesně naopak, historie a formulace článku předepisuje, že řidiči by neměli trávit běžnou týdenní dobu odpočinku (více než 45 hodin) uvnitř vozidla.

V apelaci z 3. října 2007 byl tento názor schválen Evropskou Komisí. Jedinou změnou od 21. června 2014 je to, že kontrolní složky mohou požadovat administrativní poplatek místo dosavadního zahájení trestního řízení.

V současné komisi pro silniční dopravu, spadající pod Evropskou komisi, vymezila belgická delegace 30. června 2014 přesně rozsah přijatých opatření a Evropská Komise je opět schválila.

Odpovědi belgického Ministerstva dopravy na často kladené otázky:

  • Ubytování u rodiny nebo přátel

To, že řidič tráví běžnou týdenní dobu odpočinku ve vozidle, musí být dosvědčeno kontrolujícím policistou a jen „v daném okamžiku.“Jakékoliv průkaznosti nevinny (hotelový účet, ...) nebudou zpětně vyžadovány. Je legální, pokud řidič tráví svoji týdenní dobu odpočinku u rodiny či přátel.

  • Trávení doby odpočinku ve stanu vedle vozidla

V odstavci obecných informací jsme již vysvětlili, že nařízení dovoluje trávit denní nebo zkrácenou týdenní dobu odpočinku uvnitř vozidla. Jak je již vysvětleno výše, řidič by měl trávit svoji běžnou týdenní dobu odpočinku doma. Je zcela jasné, že trávit dobu odpočinku ve stanu vedle vozidla na parkovišti je zcela kontraproduktivní a není v souladu se směrnicemi. Jinými slovy, v Belgii není možné, aby si člověk postavil stanový tábor na parkovišti nebo jiném veřejném místě, aniž by k tomu měl povolení daných úřadů. Během spánku na takovém místě není totiž řidič schopen zcela zodpovídat za vozidlo a náklad v něm.

Směrnice Evropské komise č. 561/2006 definuje koncept týdenní doby odpočinku následovně:

„Týdenní doba, během níž může řidič volně nakládat se svým časem a která zahrnuje „běžnou týdenní dobu odpočinku“ a  „zkrácenou týdenní dobu odpočinku.“ Z této definice logicky vyplývá, že doba, po kterou je řidič povinován garantováním bezpečnosti vozidla a jeho nákladu, nemůže být kvalifikována jako doba odpočinku. V tomto případě řidič nemůže volně nakládat se svým časem. Tato doba je tedy kvalifikována jako „ostatní práce“ nebo „k zastižení.“

  • Kontrolní aspekt

Pokud řidič tráví svoji dobu odpočinku uvnitř vozidla, může dojít ke kontrole dat z tachografu a řidičského oprávnění. Pokud data prokážou, že řidič trávil zkrácenou týdenní dobu odpočinku předešlý týden, dopouští se tím porušení, neboť je povinen trávit běžnou týdenní dobu odpočinku, která nesmí být uvnitř vozidla.

Tato koncepce zajištuje, aby řidič, který si nahrazuje svůj týdenní odpočinek nebo který právě tráví zkrácenou týdenní dobu odpočinku, nebyl náhodně pokutován.

  • Kde budou přestupky kontrolovány

Přestupek se uděluje jen během doby odpočinku. Data z tachografu budou kontrolována, ale žádné jiné důkazy (hotelový účet,..) nebudou vyžadovány jako doklad o tom, že předchozí doba odpočinku proběhla dle směrnice.

Opatření vydaná v Belgii slouží ke zlepšení směrnic a hlavně k bezpečnosti na silnicích a sociální ochraně řidičů. Řidiči, kteří se nedopouští přestupku by měli vzít v potaz, že jim během dopravy nehrozí žádné nebo minimální překážky v souvislosti se směrnicemi. Řidiči, kteří nepřekračují tuto směrnici, by se neměli setkat s žádnou, či téměř žádnou další překážkou během své cesty díky tomuto novému opatření.

Článek 8 - NAŘÍZENÍ EVROPSKÉHO PARLAMENTU A RADY (ES) č. 561/2006

přílohy

_5612006 636 KB PDF (Acrobat dokument) 16.10.2014