česky  english  magyarul 

rozšířené vyhledávání
na_celou_sirku
Foto: MOL
Upozornění na článek Tisknout Zmenšit písmo Zvětšit písmo

Maďarsko začíná rozvíjet vodíkové technologie

Pro české firmy se v Maďarsku začínají otevírat příležitosti v oblasti vodíkových technologií, kdy na menší projekty zaměřené zj. na oblast dopravy začínají navazovat velké průmyslové projekty hlavních maďarských energetických firemy MOL a MVM. Jde. zj. o technologie spojené s výrobou vodíku, neboť Maďarsko má v této oblasti velké plány a dle přijaté Národní vodíkové strategie chce mít do roku 2030  v provozu kapacity na výrobu zeleného a nízkouhlíkového vodíku o výkou 240 MW. Dalším segmentem, kde je potenciálně příležitost pro české firmy, je oblast transformace infrastruktury doposud využivající zemní plyn tak, aby byla schopná využívat mix zemního plynu a vodíku - jde zj. o technologickou úpravu podzemních zásobníků zemního plynu. Spolu s postupným rozvojem technologií se otevírájí příležitosti i pro oblast dodávek vysokotlakých ocelových lahví vhodných pro skladování vodíku.

Největším vodíkovým projektem v Maďarsku je nedávno ohlášená investice maďarského petrochemického koncernu MOL, v rámci které by měl být v rafinérii v maďarském městě Százhalombatta příští rok spuštěn do provozu elektrolyzér na výrobu vodíku s výkonem 10 MW, který by měl pomocí obnovitelných zdrojů elektřiny vyrobit 1 600 tun zeleného vodíku ročně. Doposud používá MOL pro výrobu vodíku jakožto palivo zemní plyn, díky přechodu na obnovitelné zdroje tak MOL sníží emise CO2 o cca 25 tisíc tun ročně.

Po uvedení do provozu by se mělo jednat o jeden z největších projektů na výrobu zeleného vodíku v Evropě, přičemž investice se pohybuje okolo 22 mil. EUR. Technologickým dodavatelem elektrolyzéru je americká společnost Plug se sídlem v New Yorku. Okolo rafinérie v Százhalombattě by mělo v budoucnu vzniknout tzv. vodíkové údolí s rozsáhlým ekosystémem na sebe navazujících technologií.  Druhé vodíkové údolí by mělo vzniknout v průmyslové oblasti okolo města Miškolc

Dalším velkým probíhajícím projektem zaměřeným na vodík je tzv. projekt Aquamarine. Tento testovací projekt v hodnotě cca 8 mil. EUR, jehož základní kámen byl nedávno položen v přítomnosti maďarského ministra pro inovace a technologie László Palkovicse, by měl rovněž sloužit k výrobě zeleného vodíku z obnovitelných zdrojů.

Vyrobený vodík by měl být následně ukládán do podzemních zásobníků zemního plynu, které vlastní dceřiná společnost státního podniku MVM s názvem MFGT. Počítá se s elektrolyzérem o výkonu 2,5 MW, přičemž v rámci projektu by se měly vyzkoušet varianty jak smíchávání vodíku se zemním plynem tak samostatné ukládání vodíku. Projekt využívá vědeckých poznatků čtyř maďarských univerzit.

Zároveň s tím byl letos na jaře spuštěn projekt testování vodíkových autobusů v maďarské hromadné dopravě, kdy dvanáct vodíkových autobusů jezdilo tři týdny mezi metropolí Budapeští a městem Vecsés. V Maďarsku se jednalo o první test vodíkových autobusů v reálném provozu. Autobusy na vodíkový pohon dodala firma Solaris, která mimochodem v Budapešti spolupracuje i s českou firmou Škoda Transportation. Tyto dvě firmy dodávají Budapešťskému dopravnímu podniku v rámci společného konsorcia více než 100 trolejbusů.

Minulý rok byla v maďarské metropoli rovněž slavnostně otevřena první vodíková plnící stanice pro automobily poháněné vodíkem. Nedlouho poté pak rovněž na maďarském Balatonu představila maďarská firma Kontakt Elektro svůj projekt vodíkem poháněné lodě.

Petr Michálek: Velvyslanectví ČR v Budapešti