česky  english  magyarul 

rozšířené vyhledávání
na_celou_sirku
Foto: www.unsplash.com
Upozornění na článek Tisknout Zmenšit písmo Zvětšit písmo

V maďarském e-commerce segmentu se daří i českým firmám

Pandemie koronaviru vedla k ohromnému nárůstů on-line prodeje v Maďarsku. V roce 2020 zaznamenal segment on-line prodejů nárůst 45 %, minulý rok pak růst pokračoval o dalších 32,4 %. Největší nárůst zaznamenal segment rychloobrátkového zboží (Fast-moving consumer goods) s růstem za loňský rok o 53,7 %. Růst za první pololetí tohoto roku již není tak dramatický jako dříve, a jak ukazují čísla za druhé čtvrtletí, tak růst zpomaluje, nicméně dle expertů změnilo období pandemie nákupní návyky a učinilo on-line nakupování v Maďarsku zcela přirozenou záležitostí.

Celkově své služby nabízelo na konci minulého roku 35 tisíc internetových obchodů, přičemž podíl na celkovém maloobchodu překročil hranici 10 %. Geograficky je téměř polovina všech nákupů realizována v hlavním městě Budapešti a přilehlé Pešťské župě (v zásadě ekvivalent Středočeského kraje). 

Dlouhodobě je nejrozšířenější metodou doručování formou kurýra přímo domů a platba na dobírku, nicméně postupně rostou i platby kartou a minulý rok začalo docházet i k překotnému rozvoji výdejových boxů, kdy jen v roce 2021 jich bylo otevřeno 800, což znamenalo více než ztrojnásobení jejich dosavadního počtu.

Na rozvoji maďarského e-commerce se významné podílí i české firmy. Právě v oblasti výdejních boxů může být příkladem firma Zásilkovna (v Maďarsku známá pod značkou Packeta), která v Maďarsku mj. rozšiřuje síť ekologických výdejních boxů, jež jsou napájené vlastními solárními panely a nepotřebují tak být napojeny na elektrickou síť. Počet výdejních boxů firmy Packeta v Maďarsku neustále roste a brzy by měl překročit hranici 500.

Intenzivně se v Maďarsku rozvíjí i firma Alza, která patří mezi hlavní hráče maďarského online sektoru. Firma má v Budapešti od roku 2018 výdejní showroom a v současné době si nechává v Maďarsku budovat sklad o rozloze 22 tisíc metrů čtverečních, který bude sloužit jako její první zahraniční logistické centrum mimo území ČR a SK. Alza spolu s tím rovněž buduje po Maďarsku i síť výdejních míst Alzabox. 

Výrazný úspěch na maďarském trhu zažívá i rozvážková firma Rohlík (v maďarsku známá pod označením Kifli). Dynamický růst ukazují čísla, kdy se měsíční počet objednávek v Budapešti a okolí mezi červnem 2021 a březnem 2022 zdvojnásobil a roste i počet klientů. Firma se rovněž snaží jít v Maďarsku udržitelnou cestou, kdy zboží dodává v recyklovaných taškách a pro rozvoz používá vozidla poháněná stlačeným zemním plynem.

Nad rámec těchto tří firem však v Maďarsku působí i další české e-commerce firmy jako např. Shoptet či DoDo a rovněž celá řada českých firem nabízí maďarským zákazníkům možnost nakoupit jejich zboží skrze internetový webshop.

Petr Michálek – Velvyslanectví ČR v Budapešti