česky  english  magyarul 

rozšířené vyhledávání
na_celou_sirku
Foto: pixabay
Upozornění na článek Tisknout Zmenšit písmo Zvětšit písmo

V Maďarsku se dynamicky rozvíjí sektor nabíjecích stanic pro elektrická vozidla

Spolu s rozvojem elektromobility se v Maďarsku dynamicky rozvíjí sektor pomocné infrastruktury zaměřené na dobíjení elektrických vozidel. Počet veřejně přístupných dobíjecích stanic jen v minulém roce vzrostl o více než třetinu a rozvoj bude pravděpodobně i nadále pokračovat, což např. dokazuje i případ budapešťské letiště Ference Liszta. Rozvoj tohoto segmentu přináší i příležitosti pro české firmy nabízející produkty a služby spojené s realizací a provozem nabíjecích stanic.
 

Budapešťské mezinárodní letiště Ference Liszta oznámilo, že v příštích třech letech bude na letišti vybudováno 176 dobíjecích stanic pro elektrická vozidla. Nabíjecí stanice budou moci využívat vozidla společností zajišťujících pozemní odbavení, ostatní vozidla letiště a servisní vozidla partnerských společností působících na letišti. 134 dobíjecích stanic by mělo být  financováno s využitím finančních prostředků EU.
 
Budapešťské letiště se zavázalo k udržitelnosti, včetně snižování emisí a nejpozději do roku 2035 by chtělo dosáhnout uhlíkové neutrality. Rozvoj elektromobility v rámci zajištování chodu letiště má pak být jedním ze způsobů jak této neutrality dosáhnout. 
 
Rozvoj nabíjecích stanic pro elektromobily se však netýká pouze letiště. Dobíjecí stanice vznikají např. u čerpacích stanic jako např. sítě MOL či u velkých obchodních center a prodejen obchodních řetězců jako např. Lidl, Aldi či Prima.
 
Míru rozvoje tohoto segmentu dokládá i nedávné vyjádření Maďarského energetického regulačního úřadu (MEKH), dle kterého vzrostl počet veřejně přístupných dobíjecích stanic během minulého roku o 33,6%. Z celkového počtu 1880 veřejně přístupných dobíjecích stanic pak největší podíl připadá na hlavní město Budapešť, kde dle údajů maďarského regulátora bylo na konci roku přístupných 673 stanic (tedy více než třetina z celkového počtu), následovala župa Pešť (ekvivalent Středočeského kraje) s 233 stanicemi. Téměř polovina veškerých veřejně přístupných dobíjejících stanic se tak nacházela v hlavním městě a jeho okolí. 
 
Rozvoj nabíjecích kapacit lze očekávat i v oblasti rezidenčního bydlení, kde by měl být tažen novou regulatorní úpravou zaměřenou na podporu nízko emisní dopravy, kdy nové rezidenční budovy s vlastním parkovištěm budou muset zahrnovat i nabíjecí stanici pro elektrická auta.
Rozvoj sítě dobíjecích stanic je spojen s rozvojem elektrických automobilů, kdy dle Maďarské asociace pro budoucí mobilitu by měl počet elektromobilů na maďarských silnicích dosáhnout na konci roku 2022 počtu 30 tisíc a v roce 2026 dosáhnout čísla 125 tisíc. 
 
Jedním z druhů elektrických vozidel, které můžeme na maďarských silnicích spatřit je pak i elektrické SUV Škoda Enyag od české firmy Škoda Auto.
 
Petr Michálek: Velvyslanectví ČR v Budapešti