česky  english 

rozšířené vyhledávání
Upozornění na článek Tisknout Zmenšit písmo Zvětšit písmo

Termín povinné registrace v systému ACI - Advanced Cargo Information - posunut na 1. října 2021

(Archivní článek, platnost skončena 28.02.2022.)

Egyptské ministerstvo financí posunulo termín povinné registrace v systému ACI – Advanced Cargo Information na 1. října 2021 + často kladené otázky

ACI je elektronický celní systém, který vyžaduje po importérech a exportérech nahrání všech potřebných dokumentů před vysláním nákladu z domovského přístavu. Elektronický systém umožní egyptským úřadům monitorovat zboží a aplikovat systém řízení rizik.

Systém ACI je spravován na veřejném webovém serveru https://www.nafeza.gov.eg/en. NAFEZA, tzv. Národní jednotné okno pro zprostředkování zahraničního obchodu (National Single Window for Foreign Trade Facilitation), je informační platforma, která má za cíl integrovat veškeré strany zapojené do celního řízení v Egyptě a umožňuje importérům a exportérům nahrávat veškeré potřebné dokumenty k přeshraničnímu pohybu zboží – tedy právě do systému ACI.

Jak systém ACI funguje?

Egyptský importér se zaregistruje na portálu NAFEZA a získá unikátní elektronické číslo. Český exportér se zaregistruje na portálu CargoX https://cargox.io/ . Registrace je zdarma. Jakmile se exportér zaregistruje, jsou data synchronizována v portálu NAFEZA.  Přepravní dokumenty exportér nahraje na portál CargoX ve formátu PDF, XML aj. Jakmile exportér nahraje požadované dokumenty, kterým je přiděleno ACI číslo platné po dobu 3 měsíců, může si importér tyto dokumenty prohlédnout a zahájit proces u celního úřadu v Egyptě. Za každý přepravní doklad nahraný na portálu CargoX, musí vývozce zaplatit poplatek. Podle zákona musí být Bill of Lading nahrán na portálu NAFEZA nejpozději 48 hodin před dodáním zboží a nejpozději 24 hodin po dodání zboží do přístavu.

ACI systém se v tuto chvíli týká pouze námořní přepravy. Je třeba poznamenat, že CargoX bude v konečném důsledku fungovat jako elektronický kurýr všech přepravních dokumentů a v budoucnu zajištovat zasílání dokumentů exportéra bance. V tuto chvíli musí vývozce doručit dokumenty bance individuálně, dokud nebude integrace s egyptskými bankami a dalšími příslušnými orgány dokončena.

 

Egyptské úřady poskytly zastupitelských úřadům v Káhiře studijní materiál pro exportéry. V příloze článku naleznete odkaz na nejčastěji kladené otázky. K dispozici je také studijní video v anglickém jazyce ke zhlédnutí https://www.youtube.com/watch?v=9NjimuIYyUs

Pro detailní přehled o výhodách a nástrahách nového systému doporučujeme také video: https://www.youtube.com/watch?v=WKpDKi6yj_s z online webináře německo-egyptské hospodářské komory (v anglickém jazyce). V rámci webináře Vás provedou samotným přihlašovacím systémem krok po kroku.

 

Autorka: Ludmila Leškovská, Ekonomická diplomatka, Zastupitelský úřad v KáhiřeNafeza (PDF, 4 MB)