česky  english  中文 

rozšířené vyhledávání

Krádeže bankovních účtů na fakturách

V minulosti bylo zaznamenáno několik případů, kdy česká firma obdržela od čínského partnera email s fakturou na zaplacení zboží, ale ten po zaplacení deklaruje, že tento email neodeslal a účet, který byl uveden na faktuře, mu nepatří. Někdy dodavatel neodesílá zboží a reaguje až poté, kdy zboží urguje zákazník z Evropy s tím, že faktura již byla zaplacena. V daný moment se zjistí, že došlo k hacknutí e-mailu.

Tento email je často odeslán z emailové schránky, která se „podobá“ skutečné emailové schránce čínské firmy (jejich obchodního zástupce), jen je drobně pozměněna – (např. místo echo.hankun@email.cn na echa.hankun@email.cn). Čínská firma poté tvrdí, že za tuto situaci nemůže a doporučí české firmě obrátit se na policii. Zda je to skutečně pravda a čínská firma je také obětí podvodu, je těžké zjišťovat, proto je třeba být v této věci obezřetní a ujistit se, že stále komunikujete s jednou a tou samou emailovou schránkou.

Jakékoliv změny účtů v průběhu transakce jsou podezřelé a partner v ČR by si měl tento nový fakt minimálně na dvou místech ověřit (telefonicky u kontaktní osoby, vyžádat si písemmé potvrzení od majitele firmy, dotázat se své banky atd.).