česky  english 

rozšířené vyhledávání
Upozornění na článek Tisknout Zmenšit písmo Zvětšit písmo

Akce na počest Ivana Passera a České nové vlny na University of Chicago

Dne 29. dubna 2016 se na University of Chicago uskutečnila akce na počest scénáristy a režiséra českého původu Ivana Passera a České nové vlny. Byla slavnostním připomenutím 50. výročí premiéry filmu Perličky na dně, na němž se většina dnes již legendárních filmových osobností této skupiny podílela.

Součástí programu odpoledního a večerního programu v Logan Center byly: panelová diskuse za účasti Malynne Sternstein (hlavní organizátorky akce, University of Chicago), Alice Lovejoy (University of Minnesota), Herberta Eagle (University of Michigan) a Miloše Stehlíka (zakladatele a majitele Facets Multi-Media), vystoupení Ivana Passera, které uvedl generální konzul Bořek Lizec, a promítání filmů Perličky na dně a Fádní odpoledne.

Ivan Passer s manželkou navštívili Chicago na pozvání University of Chicago. Velké poděkování patří docentce Malynne Sternstein, ředitelce Masters of the Arts Program in the Humanities University of Chicago, která se o konání akce nejvíce zasloužila. Děkujeme ale také jejím dalším kolegům a kolegyním, počínaje Easter Malinda Peters, koproducentky akce.  Na přípravě akce se podílelo několik institucí University of Chicago, včetně Film Studies Center, Center for Eastern European and Russian/Euroasian Studies a Center Europe Workshop a Department of Slavic Languages and Literatures.

Akce měla mimořádně zajímavý průběh a vysokou odbornou úroveň. V průběhu diskuse s Ivanem Passerem byly početně zastoupeny otázky týkající se vlivu komunistického totalitního režimu na počáteční tvorbu představitelů Nové vlny. Ivan Passer přiblížil mimo jiné, jakými kreativními způsoby se dařilo na půdě FAMU překonávat nejrůznější překážky a zejména izolaci od aktuální tvorby za železnou oponou.

Generální konzul Bořek Lizec mj. upozornil na výjimečnost osobností, které se v rámci Nové vlny objevily a dokázaly prosazovat na mezinárodní scéně, ať už v Československu zůstaly nebo jej opustily. Sám Ivan Passer neočekával, že by v emigraci ve filmové kariéře pokračoval, že „by v Americe někdo čekal na českého režiséra, který ani neuměl anglicky“. Jak uvedl generální konzul Bořek Lizec, je přitom paradoxní, že jak Ivan Passer, tak také jeho přítel a kolega Miloš Forman, využili ve svých průlomových filmech natočených po příchodu do USA právě zkušenost ze života v totalitním režimu, Ivan Passer v Born to Win při intepretaci drogové závislosti jako vzdání s individuální svobody a Miloš Forman v Přeletu nad kukaččím hnízdem.

Setkání s Ivanem Passerem v Chicagu bylo mimořádné a věříme, že se do Chicaga znovu vrátí. Jediný celovečerní film, který režíroval v Československu Intimní osvětlení, je považován za jeden z nejlepších československých filmů všech dob. Málokterý Čech by nezařadil mezi perly naší kinematografie i další filmy, na kterých se autorsky podílel: Konkurs, Lásky jedné plavovlásky a Hoří, má panenko!

 

Ivan Passer

Ivan Passer