česky  english 

rozšířené vyhledávání
na_celou_sirku
Foto: Internet
Upozornění na článek Tisknout Zmenšit písmo Zvětšit písmo

České firmy, zkuste prodávat zboží na trhu Spojených států díky registraci u obchodních řetězců

Americké obchodní řetězce nabízí malým a středně velkým firmám možnost registrovat své produkty prostřednictvím webových stránek s cílem rozšířit své portfolio a tím lépe konkurovat společnostem jako jsou např. Amazon či eBay. Firmám z České republiky se tak nabízí možnost zkusit vstup na trh Spojených států touto cestou.
 

Zmapovali jsme americké obchodní řetězce, které registraci produktů umožňují. Nicméně se nejedná o vyčerpávající seznam a každý z řetězců má svá specifika a stanovuje si vlastní podmínky registrace produktu. V každém případě se jedná o jednu z možných cest, jak dát produkty na mapu trhu Spojených států. Je stále více českých firem, které se snaží prosadit se svými produkty na trhu Spojených států, ale často z důvodu limitovaných finančních zdrojů si nemohou dovolit nákladnou prezentaci svých výrobků na veletrzích či výstavách.

Pro malé a středně velké firmy pak představuje prosazení jejich produktů ať již do kamenných obchodů amerických obchodních řetězců (např. Walmart, Costco aj.), či do jejich online verzí, výhru zlaté olympijské medaile. Nejen že se jim dramaticky zvýší prodej a zisk, ale především se jim otvírá prostor k dalším lukrativním retailovým obchodním vazbám. Již jen přítomnost produktů v těchto řetězcích vysílá jasný signál zákazníkům a obchodníkům, že se jedná o produkty úspěšné firmy.

Není asi třeba příliš zdůrazňovat, že tento cíl si nakonec splní jen 2% firem, které své produkty u těchto řetězců registrují. Nicméně na toto číslo lze nahlížet i pozitivní optikou, že se prosadila 2% firem a že se zdaleka nejedná pouze o americké společnosti.

Dále obecně popíšeme, co musí taková firma splnit, pokud se rozhodne své zboží registrovat u některého z vybraných amerických řetězců, a připravili jsme seznam vybraných řetězců, které takovou možnost registrace online produktů nabízejí. Požadavky na registraci se u jednotlivých řetězců liší, nicméně všem je společné, že registrační proces je náročný nejen z časového, ale i z finančního hlediska. S ohledem na budoucí charakter prodeje, je tento registrační proces mnohem komplikovanější než obdobný proces při prodeji zboží prostřednictvím např. Amazonu, jenž již několik českých firem při prodeji svého zboží na trhu Spojených států využívá. V případně úspěšné registrace by se jednalo o velké objemy prodejů a s tím souvisí celá řada dalších kroků (logistika, doprava, včasnost dodávek aj.).

Základní požadavky na registraci zboží u amerických řetězců

Americké řetězce mají nastavené základní požadavky, které musí každá firma se zájmem registrovat svůj produkt, bezpodmínečně splnit. Mezi ně v případě např. řetězce Walmart patří a) požadavek na pojištění nabízeného produktu ( product liability insurance) b) povinnost poskytnout finanční informace o firmě prostřednictvím databáze Dun & Bradstreet a c) disponovat produktovým kódem ( Universal Product Code Identification Number) u nabízeného produktu. Samozřejmostí je, že nabízený produkt plní bezpečnostní požadavky či dokonce ze strany řetězce může být požadována kontrola výrobního závodu.

Teprve v momentě, kdy firma splní všechny tyto požadavky, může registrovat svůj produkt u vybraného řetězce s cílem stát se dodavatelem. Některé z řetězců také požadují prokázání relevantní historie prodeje. Zde by snad šlo využít prokazatelnou historii dodávek některému ze zavedených řetězců v Evropské unii, nicméně každý z řetězců bude v této záležitosti postupovat individuálně. Firmy také musí spoléhat na skutečnost, že nabídnou jedinečný produkt odlišující se od ostatních produktů nabízených v dané kategorii, optimálně pak celou produktovou řadu, protože takový dodavatel je americkými řetězci preferován. Firma také musí prokázat, že je schopna v požadovaném množství a kvalitě dle požadavku obchodního řetězce zboží skutečně dodat (production patterns). Některé řetězce pak dokonce požadují schopnost prokázat dodání zboží do 24 hodin, což způsobilo, že řada firem dodávající své zboží řetězci Walmart přesídlila do státu Arkansas, sídla Walmartu ve městě Bentonville, s cílem plnit tento požadavek.

Řada obchodních řetězců umožňuje registraci i společnostem se sídlem mimo území Spojených států, ke které není potřeba disponovat federálním daňovým číslem (Federal Tax ID number). Toto číslo přiděluje federální daňový úřad IRS (Internal Revenue Service) každé nové společnosti, která se zaregistruje k podnikání ve Spojených státech. Nicméně některé řetězce požadují Dun&Bradstreet číslo (D&B D-U-N-S číslo). Číslo D&B D-U-N-S je jedinečné devítimístné identifikační číslo, která se stalo globálním standardem při identifikaci firmy a je uznáváno, doporučováno či vyžadováno organizacemi po celém světě za účelem zjištění bonity společnosti. Pro více informací o D&B  D-U-N-S čísle navštivte webové stránky DnB.

S ohledem na tyto základní požadavky je pro české firmy reálné být v první fázi spíš subdodavatelem než přímým dodavatelem řetězců. Přesto se domníváme, že proces registrace produktu se vyplatí absolvovat minimálně těm firmám, které vážně uvažují o budoucím prodeji svých produktů na trhu Spojených států z toho důvodu, že se perfektně připraví na případný vstup prostřednictvím jiných prodejních kanálů a že uvedené požadavky budou muset nakonec stejně plnit.

 

Registrace zboží u amerických obchodních řetězců

 

Zde jsou odkazy na obchodní řetězce, u kterých je možno zboží registrovat dle zaměření:

 

Prodej zboží pro stavbu a zahradu (prodej barev, stavebního materiálu, zahradního nábytku, zahradní techniky a rostlin)

Home Depot

Menards

Prodej potravin a spotřebního či drogistického zboží, nabídka bioproduktů, mražených výrobků, sýrů, tuzemských i zahraničních vín a piva

Whole Foods

Trader´s Joe

Potravinové a nepotravinové řetězce

Target

Walmart

Řetězce s oblečením a obuví, výrobky do domácnosti, klenoty

Kohls

TJ Maxx

Macys

Řetězec s elektronikou

Best Buy

 

Očekávání spotřebitelské poptávky v roce 2019

Spotřebitelská poptávka dosáhla v roce 2018 ve Spojených státech rekordních hodnot a i v roce 2019 lze očekávat, že pozitivní spotřebitelská nálada vydrží i přes známá rizika. Dle informací americké národní retailové federace vzrostly celkové prodeje ve Spojených státech v 2018 díky pozitivnímu ekonomickému vývoji a daňové reformě oproti roku 2017 cca o 4,5%. Růst prodeje retailového zboží tak pokračuje nepřetržitě již od roku 2010.

Pozitivní vliv na výrazný spotřebitelský apetit amerických domácností má nejen růst mezd, ale i především nízká míra nezaměstnanosti. Tyto trendy přitahují výrobce maloobchodního zboží z celého světa, kteří se chtějí na trhu Spojených států prosadit. Jednou z možných cest, kterou umožňuje stále více dominující prodej prostřednictvím e-commerce, je snaha amerických řetězců rozšířit nabídku zboží prostřednictvím vlastních registračních portálů, kde mohou i zahraniční firmy registrovat své produkty.

Výhled maloobchodních prodejů v roce 2019 je nejasný z důvodu nejistoty ohledně možné eskalace čínsko-amerických obchodních vztahů. Ve hře je stále především druhý balík celních opatření na dovážené zboží z Číny v hodnotě 200 mld. USD. Doposud uvalená cla ve výši 25% na čínské zboží měla zatím jen neopatrný efekt vzhledem k tomu, že se jednalo o velmi omezené množství výrobků. Případné zavedení celních tarifů ve výši 25 % na další zboží z Číny by tak mohlo paradoxně otevřít prostor ostatním vývozcům včetně těch českých. I přes tuto nejistotu ve Spojených státech existuje dobrý základ dalšího růstu maloobchodních prodejů i v roce 2019 a tudíž stále šance i pro české firmy plánující vstup na trh Spojených států v krátkodobém horizontu.

 

Tomáš Trnka, Generální konzulát České republiky v Chicagu